Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Reflektion på #NotRyan 's frågan från tråden "Alla uppsagda på US Airways..."

Det lär inte bli lika förmånligt som USDM, men å andra sidan ingen brutal "enhancement". Platstillgången kommer nog att bli varierande. Vill man åt F till Asien är min känsla att man ska hänga på 330-dagarslåset, eller hitta något ca två veckor före avgång. I dagsläget är det JAL, Cathay, Malaysian, samt Qantas? som har F direkt till Asien. Även BA har ju F, men dom har ju även YQ:mad: Fler bolag tillgängliga jämfört med USDM, men frågetecken för platstillgång, möjligen med undantag av BA som har ett bra utbud. Sedan tillkommer ju även Qatar och Etihad, men då går det åt 85k, stället för 70k för en enkel i F. Kommer nog även att bli lite bökigare att ta sig till en F-hub, förutom LHR.

Det stora frågetecknet är hur kampanjerna kommer att se ut. AA har regelbundna kampanjer men inte lika hög bonus, visserligen billigare grundpris/mile. Man har i vissa av de senare kampanjer höjt maxbonus något, men enligt en trappstegsmodell. Vidare har man haft ett maxtak för för köp på 40 - 60 000 miles per år. Den stora frågan är om man kommer att höja, eller lyfta bort taket, samtligt som man inför bonus via en trappstegsmodell. Tycker mig ha sett tecken skyn på det:D Men jag skulle bli riktigt överraskad om det blir lika förmånligt som USDM. Men när det gäller FFP håller jag ändå AAdvantage som ett av de nästa bästa alternativen efter USDM om man huvudsakligen vill köpa miles för att flyga F. Sedan är AAdvantage är bra alternativ till BAEC om man flyger mycket med OW, eftersom de också ger 100% på base-miles om man har motsvarande BAEC-silver.

Last edited:
Om man vill åt AADvanage miles är det nog ett ypperligt läge om man blivit erbjuden 100 % bonus på USDM miles just nu som jag har blivit erbjuden.
Ifall AA har ett maxtak på upp till 60000 miles per år till ett högre pris än USDM är det nog bara att slå till.
En enkel med Cathay Pacific till Sydostasien för 70000 miles är ju helt OK.
Sedan kan man ta en enkel med Lifemiles tillbaka.

Känns som om mina kvarvarande USDM-miles får ligga och bli AA-miles. Sen tar jag en enkel F någonstans med OW och retur med LH F mha M&M miles. Får bli en helg när jag behöver lite kvalitetstid! :D

BBC News - American Airlines and US Airways merger cleared by judge

BBC skrev:
On 6 December, US Airways is expected to stop trading. Then, on 9 December, the new American Airlines Group (AAL) is scheduled to start trading on the Nasdaq exchange.

och info från American Airlines
US Airways Merger with American Airlines | New American Arriving

AAL skrev:
IIn our business, we’re used to handling delays and a little turbulence. But, smoother skies are ahead as we’re now approved to move forward in building the new American together! Today, the Bankruptcy Court ruled on two matters that allow American to take the final steps to emerge from restructuring and for us to come within arm’s reach of completing our merger. As a result of the rulings, we intend to close the merger and emerge from restructuring on December 9.

Following a hearing on Monday morning, Judge Sean Lane approved American’s settlement with the DOJ and the states attorneys general that were parties to the lawsuit, finding that even with the divestitures, American can still move ahead with our Plan of Reorganization (POR) and the merger. Judge Lane also ruled the merger may close despite a private antitrust lawsuit that is pending before the Court.

As a result of these rulings, AMR filed a notice with the Court stating that the proposed effective date of its POR will be Monday, December 9. That will be an important date of celebration for our people – on that day, American will emerge from restructuring and we will legally close our merger. While we will come together as a company to mark the day, we will not be making any changes from a customer perspective until after the busy holiday season.

Frågan är när US flight förvandras till AA flight.

Intrevju med Scott Kirby som kommer bli den VDn för det nya bolaget

January 7 will be “a big day for us,” Kirby told Frequent Business Traveler in an interview earlier this month. “We will become a single airline or at least take the first step of becoming a single airline [on that day, and] offer reciprocal frequent flyer benefits,” he added.

Another milestone date will occur approximately seven to nine weeks thereafter, when US Airways leaves Star Alliance
American Airlines: Challenges Ahead Include Merging Systems, Changing Alliances, and Aligning In-Flight Service | Frequent Business Traveler

Ska ut och flyga med AA en månad senare. Hoppas alla utmaningar lagt sig då och inte minst eventuella missnöjesyttringar bland personalen...

Har inte riktigt hängt med på sistone. Om man vill använda milesen inom Star Alliance så bör man väl kunna boka även efter 9/12? Naturligtvis inte hur länge som helst men det bör väl ändå gå några månader efter det?

Har inte riktigt hängt med på sistone. Om man vill använda milesen inom Star Alliance så bör man väl kunna boka även efter 9/12? Naturligtvis inte hur länge som helst men det bör väl ändå gå några månader efter det?

I dagsläget finns det ingen som kan säga någonting med säkerhet, men ända fram tills den dag US Airways lämnar Star Alliance kommer det högst sannolikt att gå att boka USDM poängen inom Star Alliance. Ryktet säger att US kommer att lämna Star Alliance omkring 1 mars 2014. Men det är som sagt ett rykte (med hyfsad trovärdig källa) som inte har bekräftats officiellt av varesig US Airways, Star Alliance eller AA. Källan finns som länk i Magino inlägg högre upp i tråden.

Som vanligt när det gäller flygbolag så är det djungelns lag som gäller. Det finns säkert inget som hindrar US Airways att plötsligt stänga awardmöjligheten hos partners inom Star Alliance. Men varför skulle de göra det? Känns inte särskilt troligt. Att US Airways skulle lämna Star Alliance redan den 9 december eller däromkring håller jag dock som helt uteslutet.

Många "om", "kanske" och "eventuellt" á la politikersvar i mitt svar eftersom ingen egentligen riktigt vet vad som kommer att hända. :rolleyes: :cool:

Last edited:
Man kan hoppas att de (AA och US) kör samma method som United och Continental gjorde vid deras sammanslagning.

Under en viss period kunde man ha båda konton samtidigt och kunde föra över miles till vilket konto man vill utan kostnad (dock det var begränsad för en gång per dag). På det viset kunde man använda miles mycket effektivt under den grace perioden.

Toppen