Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Hm, jag kan ha missat eller glömt men vet vi hur länge man kommer kunna boka för sina poäng innan något med sammanslagningen gör att det blir nya regler. Sitter med 110K och hade tänkte åka nästa höst.

Finns inget som är klart ännu, men ett tips kan vara att försöka boka så snart som möjligt för att slippa överraskningar.
Om jag kommer ihåg rätt så ska de gå över sista mars, så efter det kommer det troligtvis inte att gå att boka, möjligt att de stänger möjligheten tidigare än så också.

Ser inte att det redan publicerats men USDM kommer att ha samarbete med vissa roliga flygbolag även i fortsättningen. Jag undrar hur länge det kan vara?

We plan to continue relationships with the following airlines, so you can continue to earn and redeem Dividend Miles on these select partners even after we've exited Star Alliance: Aegean, Air China, Air New Zealand, Avianca, Ethiopian Airlines, Eva, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, TAM, TAP and Turkish Airways.

Ser inte att det redan publicerats men USDM kommer att ha samarbete med vissa roliga flygbolag även i fortsättningen. Jag undrar hur länge det kan vara?

Skulle tro att det gäller till sammanslagning av bonusprogrammen är komplett som längst sen blir det nog inte möjligt att tjäna poäng på något bolag som är kvar i *A

En möjlig risk är, att efter 2014-MAR-30 kan man inte längre få tillbaka miles när man avbokar bonusresor som är bokad under US Airways Dividend Miles. (Jag säger inte att det blir så, det är en risk)

Ett liknande fall är när bmi Diamond Club integrerades till British Airways Executive Club.
Jag har ett svagt minne om det inte gick att återkreditera miles från avbokad bonusresor med bmi miles efter bmi Diamond Clubs stängning på 2012-DEC-31.

En möjlig risk är, att efter 2014-MAR-30 kan man inte längre få tillbaka miles när man avbokar bonusresor som är bokad under US Airways Dividend Miles. (Jag säger inte att det blir så, det är en risk)

Ett liknande fall är när bmi Diamond Club integrerades till British Airways Executive Club.
Jag har ett svagt minne om det inte gick att återkreditera miles från avbokad bonusresor med bmi miles efter bmi Diamond Clubs stängning på 2012-DEC-31.

En ganska stor skillnad är dock att BMI blev uppköpt av BA. Nu är det ju US och AA som går ihop och skapar ett nytt bolag.

Det här kom på mailen igår från US Airways. Bekräftar (kanske?) att man kan boka fram till den 30 mars med USDM.

We'll be exiting Star Alliance on March 30, 2014. You'll be able to earn and redeem Dividend Miles on Star Alliance carriers until that date. Any existing reservations for travel on a codeshare flight with a Star Alliance partner after March 30, 2014 are safe, however, you'll be rebooked with a new flight number from the carrier operating the flight and you'll no longer earn Dividend Miles or receive Star Alliance Gold or Silver benefits.

Detta stod på nyhetsutskick från Finnair.

US Airways ny i oneworld
US Airways, som fusionerat med American Airlines, byter allians från Star Alliance till oneworld. Det amerikanska bolaget blir officiellt medlem den 31 mars 2014. Bytet innebär att Finnairs kunder då får tillgång till ett ännu större utbud av destinationer i Nordamerika. Finnair Plus gäller från det datumet. Läs mer>>

Detta stod på nyhetsutskick från Finnair.

US Airways ny i oneworld
US Airways, som fusionerat med American Airlines, byter allians från Star Alliance till oneworld. Det amerikanska bolaget blir officiellt medlem den 31 mars 2014. Bytet innebär att Finnairs kunder då får tillgång till ett ännu större utbud av destinationer i Nordamerika. Finnair Plus gäller från det datumet. Läs mer>>
Det låter som att US Airways kommer att flyga med sitt namn (ej som American) lite längre tid framöver.

US tillför få nya destinationer men många nya rutter till alliansen, till skillnad mot AA så bokas US Business Class flighter till västindien i 1:a klass, fast det kanske är något kommer att ändras, jag litar på att Senator håller reda på sånt.

Last edited:
Tack Homer, svårt att säga vad som händer efter 31/03. US hade redan flyttat till T8 på JFK såg jag förra veckan. Tror t.o.m detta var innan DOJ och DOT godkände mergern. Min gissning är att innan man får en "operating certification" så blir det olika bolag. Undrar på när man kan boka US flights under BA och AA fares?

US har tidigare varit en billig källa för 325% M&M intjäning i A-klass så kanske det blir samma för BAEC? Det som är bra är att vi får flera 210 TP runs i USA som t.ex JFK-PHX

Toppen