Det är en viss skillnad mellan "går" och "får" när det gäller att boka åt andra i eget namn. Tillåtet är det inte. Men det kan ibland fungera i praktiken.
Det krävs dock, som jag har uppfattat det, oftast att det bara handlar om EN person till eftersom upplägget bygger på att man bokar dig och den andra personen i samma rum och sedan "låtsas" att DU fått förhinder och kommer lite senare. Det borde även fungera att boka tre (eller fler) personer i det fall hotellet accepterar tre personer i samma rum. Alternativt om du och den andra personen råkar dela efternamn och därmed kan uppfattas som samma person. Sista chansningen är att många hotell aldrig ber om att få se legitimation vid incheckningen då är det ju fritt fram att låtsas vara vem som helst. Jag vet dock av egen erfarenhet att Hilton Jumeirah ber om passet vid incheckning.
Hur som helst har jag dock svårt att se vad du (eller rättare sagt din polare) skulle ha att sätta emot i det fall de säger att din polare inte är den huvudbokande personen på hotellet och att din bokning därmed inte gäller för honom/henne förrän du kommit dit. Detta har hänt mig personligen vid två tillfällen på Hilton FCO i Rom. Båda gångerna har det varit sant att min sambo kommit med ett försenat/senare flyg, men jag har snällt fått invänta hans ankomst.