Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Jag hade en enkel med Hainan Airlines HKG-PEK-LED och en enkel med Air Baltic LED-RIX-ARN. Det var en del frågor och knorr vid boardingen i PEK men jag visade upp min biljett till ARN och efter en förklaring att jag verkligen kommer att fortsätta så var det välkommen ombord.
Hade du visum till Ryssland?
Var du tvungen att gå genom immigrationen?
 
Hade du visum till Ryssland?
Var du tvungen att gå genom immigrationen?

Gör man airside transfer så behöver man inte gå igenom immigration.

Har själv snackat med lite folk på FT som har sagt att om man flyger LH till ICN så har de inte brytt sig om att kolla något visum. Däremot om man hade flugit Asiana t.ex FRA-ICN-KHV så kommer de att neka ombordstigning i FRA om man inte har ett giltigt ryskt visum. Med tanke på att de trafikerar sista benet till KHV så riskerar de böter om de skickar en passagerare utan visum, medan Lufthansa inte löper denna risk.
 
Gör man airside transfer så behöver man inte gå igenom immigration.

Har själv snackat med lite folk på FT som har sagt att om man flyger LH till ICN så har de inte brytt sig om att kolla något visum. Däremot om man hade flugit Asiana t.ex FRA-ICN-KHV så kommer de att neka ombordstigning i FRA om man inte har ett giltigt ryskt visum. Med tanke på att de trafikerar sista benet till KHV så riskerar de böter om de skickar en passagerare utan visum, medan Lufthansa inte löper denna risk.
Kan vara värt riskan.
Dessutom borde man bli stoppas redan vid ARN ifall det är ett problem.
Låter logiskt att inte ha OZ till ICN i detta fall.
 
Kan vara värt riskan.
Dessutom borde man bli stoppas redan vid ARN ifall det är ett problem.
Låter logiskt att inte ha OZ till ICN i detta fall.

Snubben jag snackade med hade själv lyckats ta sig till ICN på biljetten. Online-incheckning fungerade, och så länge man skrev in sina passdetaljer så stod det API OK på boardingkorten. Det kan nog även vara smart att undvika all mänsklig interaktion, och enbart hålla sig till mobilt/utskrivet BP. På MUC har de self-service gater, så i teorin är det endast loungen och securityn där man stöter på mänsklig personal. Men de frågar nog inte om visum…

Har själv funderat på att använda denna "deal" för att resa till ICN under nästa vår.
 
Det man kan göra är att köpa denna biljett men ha en back-up plan.
Det vill säga avbokningsbart hotell i Seoul (eller om du ska vidare).
En korrekt LifeMiles bokning till ICN (2 dagar senare). Denna ringer du och avbokar om du lyckas med den första biljetten.
 
Köp en S7 Airlines&Cathay Pacific kombobiljett från Khabarovsk (ca 220 EUR inkl. skatter, Fare basis: SPOCXS) till Hong Kong som försäkring. Det går att avboka/ändra för 25 EUR.
Alternativt använda S7/CX biljetten och forstätta att resa till Hong Kong. Stopover i Beijing är gratis dessutom.

Screenshot20130924_1.png

EDIT:
Asiana flight till Khabarovsk landar runt 15:30-16:00 och S7 Airlines flyg avgår 03:00.
Det finns gott om tid att uppleva Russian hospitality. :rolleyes:
 
Last edited:
Intressant! Denna bör man väl annars kunna använda för att ansöka om ett transitvisum! Dvs boka av biljetten så fort man har fått sitt visum.
 
Är det bara jag som inte kan läsa eller kostar visum till Ryssland bara 555 SEK?

Varför då "fiffla"? Det är ju ingen kostnad direkt.
Jag måste missa något här..
 
Last edited:
Är det bara jag som inte kan läsa eller kostar visum till Ryssland bara 555 SEK?

Varför då "fiffla"? Det är ju ingen kostnad direkt.
Jag måste missa något här..

Jag vet inte hur det är nuförtiden men förr kunde man inte ansöka turist- eller andra visum (ej transit) till Ryssland om man inte hade invitation letter. (eller var man tvungen att göra det genom en specialiserad resebyrå)
Enda visum som inte kräver invitation letter är transitvisum men det kräver flyg/tåg/båt-biljett för vidareresa till ett tredje land.
 
Toppen