Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Om man tänker göra transit på exotiska flygplatser i ryssland (läs: utanför Moskva) är det värt att tänka på att det inte alls är säkert att det finns någon som kan engelska. Även om man har rätt enligt alla konstens regler att göra transit, så kan det vara kenpigt att förklara vad man håller på med...

+1 på den.

För den som funderar på transit i Ryssland kan vara värt att nämna att rysk kundservice är enastående usel. Om man blir tillfrågad något på ryska och sedan svarar artigt på engelska att man inte förstår så kommer knappast människan som ställde frågan att försöka leta reda på en engelsktalande kollega för att reda ut situationen utan höjer helt sonika rösten och ställer samma fråga igen i hopp om att man skall förstå ryska bättre när den skriks in i örat på en.

På större internationella flygplatser är situationen något bättre, där kan man som regel få svar på engelska. Dock är svaren beroende av dagsformen på den som svarar och varierar från serviceminded till Ryanair-style.

I Ryssland är "att ha rätt" inte automatiskt detsamma som "att få rätt".

Alternativt går det också att boka en bonusresa med Avios på sträckan mellan Khabarovsk-Beijing/Tokyo för 7.500 avios i Economy class.

Khabarovsk-Beijing
Screenshot20130925_1.png

Khabarovsk-Tokyo
Screenshot20130925_2.png

Man kan stanna i Ryssland upp till 3 dagar med transitvisum om man så önskar.

Ryska Federationens Ambassad i Konungariket Sverige skrev:
Var god observera att transitvisum inte krävs om man stannar i flygplatsens transitzon för att resa vidare med ett annat flyg inom 24 timmar sedan ankomsten. Transitvisum gäller som regel hogst i 3 dagar.

Transitvisum - Ryska Federationens Ambassad i Konungariket Sverige

Om man är intresserad av hockey, kan det vara värt att besöka Amur Khabarovsk:s hemma

Jag har lite Qatar miles som går ut nästa år.
Hoppas att de också fungerar för en sådan resa. KHV-PEK
eller KHV-ICN med Aeroflot.

Jag skulle inte chansa på det om jag inte ska till Moskva, St Petersburg eller liknande alt kan flytande ryska...

Alla ryssar inte ondo, bara man får akta sig för babushka. Om de börjar att säga "niet" kan det bli väldigt svårt att övertyga dem att saker och ting går enligt regelboken...

Absolut inte, men de kan vara väldigt svåra att kommunicera med om man inte kan ryska. Framförallt i exotiska städer på östkusten.

En upplysning angående Avianca i Brasilien. Jag bokade inrikesresa med dom och försökte lägga in mitt lifemiles, det gick inte.
Letade runt lite och upptäckte att dom inta har något gemensamt med Avianca, dom har eget bonusprogram.
Det är fd Oceanair som köpt rätten till namnet, så det är ett helt fristående bolag, även om man länkas till dom via Aviancas oficiella hemsida.

Toppen