Nu rör sig mitt negraderingsfall (F->C) lite, ett steg fram och två steg åt sidan. ( tidigare skrivet om här
http://www.businessclass.se/flygbil...-passagerares-raettigheter-11.html#post160944)
Skulle uppskatta lite synpunkter på hur min koreanska motpart tolkar verkligheten.
1) Steget fram är att de nu ser att de behöver ersätta mig, nu är problemet (stegen i sidled) om hur de räknar verkligheten.
Förutom massa floskler om deras fokus på service och hur ledsna de är så säger de följande, vissa saker säger de sig citera mig & reglerna nedan men det stämmer inte helt:
"Som du(jag) har sagt i tidigare kommunikation, EU reglerna säger att flygbolaget ska ersätta 75% av priset av alla påverkade flygsegment. Märk väl att reglerna inte säger att passagerarna ska få kontanter. Betänk din rutt (FRA-ICN-NRT-BKK-HKG-BKK-CDG-FRA), och som du har sagt tidigare så ska, enligt eu regler, ersättning ges för det påverkade flygsegmentet, 75% för priset för det flygsegmentet.För din resa använde du 100.000 USDM, för en res sträcka av 17,218km, för *A biljetter beräknas antalet miles som behövs mha avståndet mellan två städer. Därför så är FRA-ICN en sträcka på 5,360, vilket kräver 31,130 miles. Enligt eu regler så blir det alltså 75% av 31,130 som ska ges passageraren vilket ger 23,347miles, Tyvärr så kan vi inte ge så mycket i USDM utan kan erbjuda 300usd + 10k i USDM eller om du föredrar få 23,347 miles på ett OZ FFP istället."Klicka för att utvidga...
Så nu ska det filas på ett svar här, förutom det uppenbara misstolkningen av reglerna och vad jag har sagt i tidigare kommunikation så tycker jag att de har missat följande:
Article 10:
If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse, 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
Article 7(3):
The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services.
Så i reglerna står det ju 1) att det gäller ALLA flygsegment (all flights) och 2) Det står att det ska ersättas med cash.
Känns som det är bra att skuldfrågan är utredd men deras mumbojumbo matte med miles och "påverkat" segment är bara bs om jag tolkar det rätt.
Har ni några tips på vad jag ska hävda i mitt svar eller räcker det att repetera artikel 10 & 7.3?
När cirkusen får ett slut så ska jag summera detta i en tråd för "when the s**t hits the fan"-tråden...