Det stod och vägde ett tag om detta skulle hamna i "gjorde bra" eller "gjorde inte så bra"-tråden men nu får det nog vara avgjort.
ARN-OSL-KRS idag. Är ovanligt tidigt på Arlanda och ska ut på ett servicebesök hos en strulig kund för ett projekt som har gått "åt pipan" på alla möjliga och omöjliga sätt senaste månaden. Nu ska "experten" åka ut och ställa allt till rätta helt enkelt.
Möter två andra medlemmar i loungen, och försöker byta resa med dem. De hade sådan tur att lyckas boka 2-4-1 till SFO i C, deras tur måste ha smittat av i form av otur på mig. Mitt första flyg till OSL är lite försenat. Förseningen växer dock hela tiden, trots att det är boarding completed så fortsätter det att komma SMS från SAS som skjuter upp avgångstiden mer och mer. Till slut är vi iväg en dryg timme sena (efter att inkommande plan var sent, en felindikering i cockpit fixats, fel leveransbil för catering anlänt, passagerare som inte dök upp samt en sista-minuten extratankning av planet).
Lite underhållande är det dock att titta på planet bredvid, och synd att det inte fastnade på film. Ena stoppblocket har fastnat under däcket. Den stackars mekanikern sliter hårdare och hårdare men ingenting händer. Passagerarna är ombord, bryggan tas bort och push-back bilen kopplas på, men stoppblocket är kvar. Då får man den lysande iden att koppla repet på en bli och dra loss, vilket givetvis resulterar i att repet lossnar från blocket. När vi rullar ut så står det andra planet fortfarande kvar, med ett stoppblock utan rep som hindrar framfarten.
Hade det varit byte på vilken annan västerländsk flygplats som helst, förutom OSL, hade allt gått bra. Men eftersom Norge är sista ******-staten måste bagaget checkas ut och in igen, och det finns det inte tid till (trots att det är 45 minuter mellan landning och nästa avgång), så 60 kg bagage blir kvar i Oslo.
Arrival service i OSL är obevekliga. Det är helt omöjligt att få med bagaget och precis lika omöjligt att övernatta i OSL med bagaget och ta morgonflyget till KRS.
Arrival service i KRS är dock mycket mer raffinerade, och det är här det egentliga klagomålet ligger:
Först avvisar men hela kön med motiveringen att väskorna "kanske kommer ändå".
Sedan blir det diskussion om när väskorna kan tänkas dyka upp, och om de blir utkörda eller ej.
Jag tvingas be om ett övernattningskit och damen svarar (med spelad förvåning) att hon glömde det och hämtar genast ett. Jag orkar inte ens påpeka att hon "glömde" det även för alla som var före mig i kön.
Till sist lovar damen att ringa mig under kvällen när de vet när jag ska få väskorna. Det kommer dock inget samtal på hela kvällen.
Hyrbilskillen tipsar sedan om en kvällsöppen mataffär i ett skumt industriområde där jag kan köpa övriga förnödenheter och nya kläder. Ingen ombordservering på flighten var det heller, eftersom cateringen aldrig kom ombord vilket inte precis lättar upp stämningen. Lyxar även till det med en Norsk bigmac för 100 spänn för att döva värsta hungern.
Ironin är att den här resan passar perfekt in i resten av mönstret av helt osannolika problem för det projekt som jag är ute på så jag vågar inte ens tänka på vad som händer imorgon...