Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det låter ju helt sjukt. Hur höll de koll på detta? Och vilken ärthjärna kom på den lösningen?

Troligen en nödlösning när de hade alltför få mackor! De frågade de som satt bredvid varandra, och sedan sa det "Då får ni tyvärr bara en macka att dela på"...

Jag trodde det var ett skämt, men troligen sysslar det inte med sådant.
 
Det tekniska felet på LIN påverkade inte förseningen. SAS startade med trasig instrumentering, och valde att vända först i Polen för att de inte ville flyga ner tekniker till LIN (alternativt låta maskinen stå). Piloten medgav att den inte påverkade flygningen.

Det mest pinsamma agerandet kom dock när man delade ut gratis mackor efter 2h (iofs föredömligt). Man delade ut mackor efter de som bokat tillsammans... Alltså: Två föräldrar + ett barn = 1 macka & Ensamresande Palazzi = 1 macka :confused:

De beslut som fattades kom dock uppifrån, så jag tyckte riktigt synd om besättningen. De försökte verkligen göra sitt bästa för att lösa situationen.

Klart att dessa tekniska fel inträffar, men jag förundras över att det alltid innefattar SAS för min del :(

Flyget blev såklart 2h58min försenat, och inte 3h!

PS. Ytterligare en frekvent BC-resenär fanns ombord (långt fram i planet).

Jeg mente ikke at det var synd tekniske feil på LIN skjedde, jeg mente selve flygplanets tekniske feil.

Usikker på om det er svensken min som er dårlig, eller om jeg misforstår deg - men "SAS startade med trasig instrumentering" - jeg håper du ikke mener og tror at SAS tok av med teknisk feil. Pilotene er da ikke så teite at de tar av med teknisk feil som de vet de må snu for, hehe :) Men jeg antar jeg misforstod den litt.

Either way, du skriver at "de kunne fortsatt til LIN". OK, så du mener at de skulle flydd maskinen ned til Linate, så blitt stående i Linate med kanskje ett døgns forsinkelse? Eller mer? Enn om det var du som skulle på returen fra LIN, jeg regner med du hadde satt pris på at SAS løste det slik at det ble et par timers forsinkelse i stedet for ett døgn eller mer? Men akkurat du og ditt er kanskje viktigere enn at alle de andre skulle få returen sin litt mindre forsinket? :p

Det har noe med hvilken sinnsstemning man har når man flyr. Det er åpenbart du var negativt innstilt fra før av (med høylytt proklamering om at det var siste turen med SAS etc etc) - så blir alt bare elendighet og "skjer bare deg".

Reiste en gang OSL-TOS med SAS. Pga ekstremt snøfall i Tromsø måtte flyet gå til Bardufoss. Kapteinen var svensk, skåning, og holdt humøret oppe hele for oss alle. Satt på flyet på Bardufoss i 1,5 timer og ventet, landet i Tromsø litt over 2 timer forsinket. Det var bare latter og smil, tok kapteinen i hånda og takket for en flott flytur da jeg gikk av flyet. Man må ha litt positiv attitude når man reiser, ellers blir alt bare elendighet. Særlig om man har bestemt seg for at turen er dritt allerede før man har reist.
 
Jeg mente ikke at det var synd tekniske feil på LIN skjedde, jeg mente selve flygplanets tekniske feil.

Usikker på om det er svensken min som er dårlig, eller om jeg misforstår deg - men "SAS startade med trasig instrumentering" - jeg håper du ikke mener og tror at SAS tok av med teknisk feil. Pilotene er da ikke så teite at de tar av med teknisk feil som de vet de må snu for, hehe :) Men jeg antar jeg misforstod den litt.

Either way, du skriver at "de kunne fortsatt til LIN". OK, så du mener at de skulle flydd maskinen ned til Linate, så blitt stående i Linate med kanskje ett døgns forsinkelse? Eller mer? Enn om det var du som skulle på returen fra LIN, jeg regner med du hadde satt pris på at SAS løste det slik at det ble et par timers forsinkelse i stedet for ett døgn eller mer? Men akkurat du og ditt er kanskje viktigere enn at alle de andre skulle få returen sin litt mindre forsinket? :p

Det har noe med hvilken sinnsstemning man har når man flyr. Det er åpenbart du var negativt innstilt fra før av (med høylytt proklamering om at det var siste turen med SAS etc etc) - så blir alt bare elendighet og "skjer bare deg".

Reiste en gang OSL-TOS med SAS. Pga ekstremt snøfall i Tromsø måtte flyet gå til Bardufoss. Kapteinen var svensk, skåning, og holdt humøret oppe hele for oss alle. Satt på flyet på Bardufoss i 1,5 timer og ventet, landet i Tromsø litt over 2 timer forsinket. Det var bare latter og smil, tok kapteinen i hånda og takket for en flott flytur da jeg gikk av flyet. Man må ha litt positiv attitude når man reiser, ellers blir alt bare elendighet. Særlig om man har bestemt seg for at turen er dritt allerede før man har reist.

De startade mes ofungerande instrumentering, men märkte det en bit in på flygningen. Debatten mellan piloten och flygledning pågick, då piloten ville flyga ner. Pga detta fick vi inte vända förrän i Polen.

Jag missade ett viktigt möte i Italien (som kan ha kostat en jäkla massa pengar) och gick upp 03.30 den morgonen för att hinna till givet möte. Varken jag, chefen eller kollegor på plats skrattade det minsta åt eländet - jag brukar inte göra det nära pengar blåser ut genom fönstret.

Jag vet att du gillar SAS.

På Linate landade stannade man av en en händelse långt ut på banan och fick shuttle bus in. Då EU-regeln gäller gate to gate lyckade man spara in några minuter, beroende på tolkning. Jag hade två klockor, och min stolsgranne mobil.. Våra ur visade 6min mer försening, än det påpassliga 176min (180min för ersättning):

Ytterligare en fråga: Har du även ett försvar mot att ge mackor baserat på bokningar, och inte resenärer? Barnfamiljerna fick dela på EN macka, medan ensamresenärerna fick detsamma. Måste vara det konstigaste jag sett på 20 år i luften.

Jag var inte gott inställd innan, och definitivt inte nu!
 
Varit med om liknande elände. Först försenad avgång pga taskigt väder i KSD. Sedan togs beslutet trots allt att lyfta, bara för att få äran att cirkulera över KSD i någon timme innan det blev att vända tillbaka.
Och vad fick man för det ? - Inte ett skit mer än otrevlig hotellpersonal på ARN.

Tråkigt med missade möten. Nu är det väl lite olika inställning hos människor beroende på land. Men när jag brände en hel dags möten i Finland en gång, hade alla en otrolig förståelse för trasiga plan.
Men min lärdom efter den resan är att man tyvärr verkar behöva åka minst dagen innan, för säkerhets skull.
 
De startade mes ofungerande instrumentering, men märkte det en bit in på flygningen. Debatten mellan piloten och flygledning pågick, då piloten ville flyga ner. Pga detta fick vi inte vända förrän i Polen.

Jag missade ett viktigt möte i Italien (som kan ha kostat en jäkla massa pengar) och gick upp 03.30 den morgonen för att hinna till givet möte. Varken jag, chefen eller kollegor på plats skrattade det minsta åt eländet - jag brukar inte göra det nära pengar blåser ut genom fönstret.

Jag vet att du gillar SAS.

På Linate landade stannade man av en en händelse långt ut på banan och fick shuttle bus in. Då EU-regeln gäller gate to gate lyckade man spara in några minuter, beroende på tolkning. Jag hade två klockor, och min stolsgranne mobil.. Våra ur visade 6min mer försening, än det påpassliga 176min (180min för ersättning):

Ytterligare en fråga: Har du även ett försvar mot att ge mackor baserat på bokningar, och inte resenärer? Barnfamiljerna fick dela på EN macka, medan ensamresenärerna fick detsamma. Måste vara det konstigaste jag sett på 20 år i luften.

Jag var inte gott inställd innan, och definitivt inte nu!

Det finnes ikke ett fly i dag som tar av med vissthet om at de må snu. Noe annet er håpløst å påstå. Jeg kan sikkert finne ut mer av det hvis du ønsker, men du må ha hørt veldig feil hvis du har inntrykk av at pilotene tok av med et fly de var usikker på kom til å kunne fly til sin destinasjon.

Jeg liker å fly, med både SAS og andre bolag. Jeg blir derimot lettere fortvilt når noen kan lire av seg så mye ensidig negativitet om noe som INGEN selskap kan styre. Dette kunne skjedd med Lufthansa, Finnair, Swiss - whatever suits you. At det flygplanet får en feil og må snu i lufta er a way of life, slik som du kunne fått akutt magesyke og ikke kommet deg på møtet.

Nei, jeg har ingen formeninger om hva slags service dere har fått på flyplassen da jeg ikke innehar noe kunnskap på det feltet. Jeg er mer inne på det flyoperative, ikke flyplass-service. Det høres unektelig rart ut, men det har jo vært mye IRR på Arlanda i dag så det har kanskje en sammenheng med dette - stressede servicemedarbeidere og dårlig kommunikasjon.

Ingen ting blir bedre når man er negativ, uansett om det er irregulariteter i luftfarten eller motgang i livet generelt. Jeg skal ikke bruke mer tid av livet mitt på å omvende noen som virker å ha bestemt seg for å være ensidet negativ "uansett hva", men jeg har nå iallefall forsøkt å forklare bakgrunnen for hvorfor ting blir som de blir. Og det blir ikke sånn fordi verden alltid går i mot deg, Palazzi, og at SAS alltid produserer et elendig produkt slik du har en viss antydning til.
 
Toppen