Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Attachments

• sams5196_01_b-lite-rolling-tote-41-7cm-16-4inch-black.jpg
    sams5196_01_b-lite-rolling-tote-41-7cm-16-4inch-black.jpg
    33,6 KB · Visningar: 1 071
Hej!

Jag har en Samsonite B-lite i "liggande" utförande.

Den rymmer allt jag behöver för 3 dagars jobb inkl. laptop.

46.5 x 19.0 x 39.5 cm är måtten och då klarar man i princip alla kabiner oavsett krav. Exempelvis går den lätt in i overhead bin på en ATR-72:a och CRJ etc....
mvh

Jag har en liknande samsonite carry on för att jag flög mycket ERJ-145 i staterna förut, och ville inte checka väskan vid gaten.
Funkar bra för mig på korta helgtripper utan shopping.
Men funderar på att satsa på en lite större då jag mestadels flyger mainline idag.

Idag införskaffades en ny väska. Briggs & Riley Torq på Selfridges.
Samma material som Rimowa tror jag (Makrolon) men har ett fack för laptop/tablet i fronten och add a bag funktion.

Jag fastnade för Burton eftersom jag har letat mig gråhårig efter en stor väska med separata innerfack där jag kan dela upp kläderna i rent och smutstvätt.

DSC02610.jpg
DSC02608.jpg
DSC02607.jpg

Periodvis är jag iväg på jobb i upp till 3 veckor eller mer och utan att kunna komma hem för att tvätta så vill jag ha en stor väska som kan svälja mycket men där jag även kan få plats med en och annan taxfree souvenir som måste checkas in.
Så i somras bestämde jag mig för att satsa på den mindre varianten som är godkänd som kabinväska och den har fungerat utmärkt både till Paris, Piteå och upp till stugan.
I det övre lilla facket får jag plats med 2 par skor, det stora facket tar det mesta jag behöver för minst 5 dagar eller mer om jag packar rätt.
Mellan de båda facken lägger jag datorn, laddare och eventuellt någon tidning samt en bok och det tar inte många sekunder att få fram datorn i säkerhetskontrollen.
Det yttre facket fungerar utmärkt för pass, boardingkort, pengar, mobilladdare och som vanligt en del annat krimskrams som dumpas där.

DSC02611.jpg
DSC02611.jpg

Last edited:
Bakgrund: Har den lilla, lilla Rimowa Topas Business Trolley i aluminium, men den är en aning för liten för längre resor. Behöver därför en ny kabinväska, i full IATA-storlek.

Kandidaterna är den mattsvarta Salsa Cabin Trolley IATA och Topas Stealth Cabin Trolley IATA, också den mattsvart. Väljer bort Salsa Air då färgerna är för… excentriska för mig, annars hade det varit reko att slippa 1,5 kilo extra. Kör nog inte aluminiumfärgen igen, då den känns/är(?) mer stöldbegärlig pga sitt skapligt lyxiga yttre.

Frågeställning: Jag vet att Topas-modellerna är ordentligt hållbara, också som incheckade, vilket sker ibland. Har någon erfarenhet av jämförelse mellan Salsa och Topas? Kan man/jag motivera den "relativt" stora prisskillnaden (~350 EUR)?

Toppen