Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

jumbooze

Medlem
Tack agehall, skrattar och gråter känns det här med.

EU regler ska ju/väl dras med Operating carrier, och det är ju OZ i detta fallet.
Jag har hävdat & räknat fram 75% av Fare och krävt den i reda kontanter.
EUClaim (tjänsten inte NEB'en) hanterar ej nedbumpningar senast jag kollade med dem.

Men jag funderar på att daska till dem med regelboken igen och om de inte vill se min sida så känner jag att jag drar det vidare i tyska NEB'en då känns lättare nu då det "bara" är att räkna fram ersättningen inte om jag har rätt eller inte till den.

(det har varit många turer för att komma hit)
 

johhenrik

Medlem
Regeln ger ju rätt att betala ut i annat än cash om du går med på det. Om du erbjuder att ta betalning i vouchers kanske de lättare går med på det då vouchers inte är i närheten av samma kostnad för dem.
 

agehall

Medlem
EU regler ska ju/väl dras med Operating carrier, och det är ju OZ i detta fallet.

Jag vet faktiskt inte. Jag har alltid tolkat det som att jag har kontraktet med biljetterande carrier och det är de som jag ska ställa alla krav mot. Men jag kanske har fel här. Jag har aldrig behövt prova.

Någon som vet hur det ligger till?
 

jumbooze

Medlem
Nu har jag iaf daskat de med paragraf 10 igen! Samtidigt som jag tackade för att de bekräftade att jag var berättigad ersättning så att den punkten är slutdiskuterad om jag behöver ta ärendet till den tyska NEB'en (LBA).
 

jumbooze

Medlem
Är ARN en riktig NEB (National Enforcement Body)?

Talade med LBA (den tyska NEB'en) och även om min tyska inte höll 100% för att få fullt svar så säger mannen ahh, Sverige, ni har ju ingen riktig NEB. Stämmer detta? Är ARN "bara" konsumentvägledande och isåfall hur skiljer sig detta mot övriga i EU?
 

nota bene

Medlem
Är ARN "bara" konsumentvägledande och isåfall hur skiljer sig detta mot övriga i EU?

Ja, som ovan.

På jobbet har vi just ett ärende där vi går emot ARN och tar ärendet till rätten istället - vi fick nämligen aldrig möjlighet att svara ARN då de i semestertid skickade infon till ett enmanskontor som hade semester, och då dömer de nästan uteslutande till konsumentens fördel eftersom de bara har en sida av historien. Jag hoppas att de som faktiskt är NEB:s inte opererar på samma vis...
 
Toppen