Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Det har framkommit några förslag till klassindelning av medlemmarna i forumet. Ungefär som en mer eller mindre tydlig indelning status-trappa med kriterier som är en mix av "airline-status" och "forum-aktivitet". Jag tror det är farlig väg att gå, åtminstone om man vill vara ett öppet och välkomnande forum.

Det har framkommit några förslag till klassindelning av medlemmarna i forumet. Ungefär som en mer eller mindre tydlig indelning status-trappa med kriterier som är en mix av "airline-status" och "forum-aktivitet". Jag tror det är farlig väg att gå, åtminstone om man vill vara ett öppet och välkomnande forum.

+1
Går vi den vägen självdör siten...

Jag är personligen otroligt tacksam för det engagemang som finns från mångas sida här, inte minst från Martin.

Dock blir jag lite stött när det talas om "inre cirkel" och liknande. Jag är ganska aktiv här (även om Jacob nu gått om mig i antal inlägg igen!) men jag ser mig inte som någon inre cirkel. Det är visserligen svårt att inte bli bekant med andra här på ett lite mer privat plan (no pun intended) men det är väl mest en naturlig effekt av att vi då och då träffas och sedan har gemensamma intressen.

Tänker inte för övrigt lägga mig i debatten då jag inte tror att den idag kan leda till något bra utan snarare kommer att urarta till pajkastning. Martin & Co måste få lite utrymme att ordna events så som det verkar rimligt för dem. Så länge de gör förlust på saker som ordnas tycker jag att vi har ganska lite att diskutera i frågan.

Håller med Agehall. Vissa inlägg i denna tråd andas lite missnöje tycker jag. Min åsikt är att teamet bakom BC gör ett grymt bra jobb och borde fortsätta som de gör!

Först vill jag skriva att jag är inte personen som är med att organisera eventet och inte heller har förtur för jag inte är redaktör (de som skriver artiklar).

Saker som jag är förvånad över är att vissa personer som inte blivt valda kan inte hantera sina besvikelse och skriver surt inlägg.
Vi alla viste om att det skulle finnas utvalningsprocess och alla kommer inte kunna vara med när det fanns flera ansökare än platserna som erbjöds.
Även om jag förstår besvikelsen, är vi fortfarande vuxna människor. Här är ingen Flashback forum. Om ni inte kan hantera er besvikelse, kanske är det bästa att låta bli att anmäla/skriva. Annars blir man, på svenska, "dålig förlorare". (jag pekar inte på någon utan min uppfattning)

Det finns många underbara och kunniga människor i sitt yrke här så kanske är du rätt person att organisera eventet och/eller att hantera kontakter med flygbolag/hotell/hyrbilfirma etc? Engagera dig istället för att vara besviken. Det är roligare. :)

Jag tycker det sätt som varit har funkat (även om jag nu inte verkar få flyga 787 ;)). På sponsrade event känns det naturligt att sponsorn får styra vilka de vill ha, det är trots allt deras marknadsföringskostnad och de ville nå en viss målgrupp just denna gång. Nästa gång kanske BA siktar in sig på att värva in medlemmar från en annan allians enbart och vill inte alls ha några med BA-status. Då eventen inte ekonomiskt går ihop känns det ok för min del att de/n som tar kostnaderna i slutändan även får ha sista ordet i urvalet av deltagare, på dessa events har det ju till största delen trots allt varit "först till kvarn".

Jag tycker frågorna och önskemålen som uppkommit är fullt berättigade och generellt ställda. Har sovit på saken och kommit fram till några saker:

- Vi bör ha en kvot för resenärer med lägre/utan status vid varje event för att "locka in" i BusinessClass världen.
- Vi bör ha en kvot för nya eventdeltagare så att det inte är samma personer som reser varje gång.
- Inte bara status (bonusprogram) avgör utan även engagemang på BusinessClass sajten.
- Vid sponsrade events med prioritering/krav på status ska prioriteringsordningen vara tydligare.

Exakt hur detta ska fördelas har jag inte svar på just nu men jag tycker alla tre punkter känns rättvisa och bra för framtida events.

Utöver detta så är vårt nya eventsystem snart klart att driftsättas, jag tror det kommer göra våra events mer tydliga och informationsrika.

Sedan jag skrev ovan att jag öppnar för fler personer i event-teamet har fyra personer hört av sig, kul!

Jag har inte haft så stor del i planeringen av eventen, den cred får jag ge till Martin, däremot har jag lagt ner åtskillig tid med att jobba upp branschrelationer för BC.ses räkning och representera BC.se på mässor och events och jag kan framförallt känna av en stor skillnad i bemötande och igenkännande idag mot hur det var för ett år sedan, vilket är jättekul och bådar gott för framtiden.

Men att få till samarbeten och därmed möjligheten att kunna göra olika aktiviteter är inget som händer över ett natt. Det är en lång process där det gäller att hitta samarbetsvägar och mötas på vägen och där förstås även samarbetspartnern/sponsorn måste känna att det är värt tiden, pengarna och besväret. Till alla som känner en viss besvikelse över att inte kunna komma med kan det vara bra att ha det i åtanke.

Men säkert går det att göra urvalsprocessen lite bättre när det är begränsat med platser, denna del tål att fnula på.

Lite off topic, men det talades i några inlägg om vilken lobbyeffekt businessclass.se har. Jag vet att det finns företagsrepresentanter på siten, men har redaktionen/teamet någon uppfattning om hur pass mycket till exempel Eurobonus följer trådarna och eventuellt tar till sig synpunkter som förs fram? En fråga som jag vet diskuterats mycket är "hållbarheten" på 2 for 1 på Amex/Eurobonus. Det skulle vara kul att se om Amex (Eller om det är SAS som styr det) tar till sig och ändrar villkoren så att folk slutar att styra hållbarheten genom att sluta använda kortet ligger nära gränsen.

Görs det några uppföljningar eller "värvningsförsök" för att få aktuella företag att läsa vad som skriv om deras produkter?

När det gäller utvalen till events har jag svårt att säg bu eller bä. Jag hr EBG, men reser främst inom norden och får kortet tack vare antlet flygningar och inte poäng så jag är nog "sådär" attraktiv. BA eventet var det första som skulle fungerat för mig tidsmässigt så jag hr svårt att klaga för att jag inte kom med på första försöket. Att de som kom med främst är riktigt aktiva forumdeltagare känns inte helt orimligt även om det är klart att det motiverar oss lite mer sporadiska skribenter att aktivera oss om det finns en chans att få komma med ibland. Eftersom jag fått värdefull hjälp av flera aktiva användare vid diverse frågor så väger den tacksamheten tyngre än den besvikelse (vem skulle inte vara besviken över att ha missa BA eventet?) och jag håller tummarna för kommande event istället.

Jag vet att det finns företagsrepresentanter på siten, men har redaktionen/teamet någon uppfattning om hur pass mycket till exempel Eurobonus följer trådarna och eventuellt tar till sig synpunkter som förs fram?
Det finns väl inget entydigt svar på denna fråga men exempelvis hos SAS finns det ett antal personer som följer diskussionerna här. Sedan är det ju inte så att saker och ting automatiskt ändras bara för att det framförts önskemål om det på sidan.

Görs det några uppföljningar eller "värvningsförsök" för att få aktuella företag att läsa vad som skriv om deras produkter?
Jag vet att det finns reportage och reserapporter här som figurerat i interna nyhetsbrev hos flygbolag. Detta skulle säkert gå att göra betydligt mer och bättre, men det är mycket en tid och prioritetsfråga, det tar ganska mycket tid allt sånt där.

Toppen