Matts Lindmark
Medlem
Ju större flygplan desto säkrare känner jag mig och desto mer ser jag fram emot resan. Så även i onsdags när jag skulle flyga Dreamlinern för första gången. En kort tripp mellan DXB-DOH som jag först hade önskat var längre och sedan var rätt glad för att den var över så snabbt.
Väl inne i Dreamlinern så är ljussättningen fin, rutorna stora, men allt annat sämre än normalt. Under start och landning ljuder en siren högt och oavbrutet och allting skallrar som om planet inte är färdigbyggt. Nånting lossnar även i bakre galleyn och faller ljudligt ner på golvet. Väl nere på marken så ställer sig halva kabinen upp innan planet stannat och kabinpersonalen säger inte ett knyst. Tappar där all respekt för Qatars kabinpersonal (det hände även på DOH-ARN) och intresset för det magiska med Dreamlinern. Tystgående my ass.
Landningen på Arlanda med A330:n cirka sju timmar senare är en av de smidigaste jag varit med om, natt och dag mot Dreamlinern. Väderförhållandena vid Persiska Gulfen var dessutom bra den här kvällen, så det kan inte ha handlat om det. Hade jag bara otur eller ska det vara så här?
Sirenen låter som landing gear warning horn exempelvis om den fått spel (en signal som normalt ljuder då man drar av gasen till idle utan att ha klaff eller ställ utfällda). Normalt ljuder inga sirener under start och landning så det låter mycket spurious warning över det där. Att den ljöd även vid landning gör att jag misstänker att det är landing gear warning horn som fått lite panik och inte förstått sin rätta plats i tillvaron.
Skallrande inredning? Det kan ju ha sina orsaker - jag har ju t.o.m hört skaller och inredningsvibrationer i t.ex Boeing 757 under vissa flygningar.
Jag tycker inte att det verkar som att 787an i sig är dålig, däremot att Qatar inte skött sig riktigt bra under den flygningen. Det är alltid vanskligt att dra slutsatser om flygplanstypen utifrån en negativ upplevelse med ett bolag och det beror på bl.a på det faktum att olika bolag har olika customiseringar av inredning m.m, säten m.m och olika hantering av underhåll o.s.v.
Läser man reportage från andra bolag och 787-flighter är det ju lovord överlag:
Boeing 787 Dreamliner | Airline Reporter
Själv ser jag fram emot att flyga B787.
Jag kan ju ta ett annat exempel: flyga B757-200 med Delta kan vara en sisådär upplevelse, flyga B757-200 med Icelandair är betydligt trevligare. Samma flygplanstyp - olika inredningar och ombordprodukter. Spanair A320 - sitter med benen tryckt mot sätet framför. Iberia och BA A320 - bra benutrymme.
Tekniska problem (teething troubles) är tyvärr vanligt med nya flygplanstyper. Inget som gör maskinen "farlig" eller "mindre säker" utan snarare irritationsmoment i driften.