Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Flög min första SK+ intra-Skandinavien idag. Allt är i stort sett same-same. Den enda förändringen är att 'matlådan' är försvunnen. Det är inget problem för mig. Jag har tidigare rekommenderat detta i de enkäter jag mottagit från SK. Dock är den macka man kan välja (ingen wrap intra-Skandinavien) definitivt inget att skriva hem om. Jag har önskat mig riktiga baguetter (det är ju ingen konst att göra) eller liknande på en sådan flygning. Men icke. Låt vara att det tar tid att slipa konceptet, mackorna skall överleva logistikkedjan samt passa in i vagnarna. Likaväl, det finns en stor utvecklingspotential. Måhända må SK t.o.m. differentiera kvaliteten på denna punkt i Plus och Minus i framtiden.

Min känsla är att personalen är oroad. Det är väldigt lätt för dem att hantera det nya konceptet, men de förstår redan nu att tuggutbudet är otillräckligt i Plus. När det gällde min flygning fanns tre vagnar (alla med samma innehåll) ombord (737-600). Två användes i kabinen. Den tredje stod i reserv i främre galley.

Problemen uppstår på fullbelagda testosteronflygningarna, t.ex. CPH-ARN i rusningstid. Innehållet på vagnarna är detsamma och flygtiden kort. EBG-nissen i SK+ som har hamnat på 11E p.g.a. en sista-minuten-bokning kommer att få ett relativt magert urval när vagnen sent omsider kommer dit.
Folket i SK- får egentligen något mer att välja på, även om det är akademiskt för de som sitter långt bak och får acceptera det som återstår på vagnen.
 
Jag flög SAS Go ARN-BCN idag. Var som vanligt. Trevligt inslag var att pursern, som hette Robert, berättade om det nya konceptet och sen berättade om vilka faser SAS gått igenom under de år han jobbat. First Class mellan ARN-CPH, linne dukar, de stod längst fram o rörde ihop sås, fri Champagne och rysk kaviar osv. Det var väldans nice att höra tyckte jag. :)

Ett annorlunda inslag mot de vanliga annoucements, så ett stort tack till honom, vilket jag också gick och sa efteråt. :)
 
Jag flög SAS Go ARN-BCN idag. Var som vanligt. Trevligt inslag var att pursern, som hette Robert, berättade om det nya konceptet och sen berättade om vilka faser SAS gått igenom under de år han jobbat. First Class mellan ARN-CPH, linne dukar, de stod längst fram o rörde ihop sås, fri Champagne och rysk kaviar osv. Det var väldans nice att höra tyckte jag. :)

Ett annorlunda inslag mot de vanliga annoucements, så ett stort tack till honom, vilket jag också gick och sa efteråt. :)

Öhhh - som vanligt?
Låt vara att purser slog blå dunster omkring sig, men hur såg DIN bricka ut?
 
Jag flög i Go, så ingen bricka alls. Kaffe o vatten bara, som vanligt. Samma smörgåsar till fösäljning vad jag kunde se. Inget nytt under solen. De sa att det serverades en sallad i Plus, men jag orkade inte gå fram o kika. Jag satt på 17F.
 
Jag flög i Go, så ingen bricka alls. Kaffe o vatten bara, som vanligt. Samma smörgåsar till fösäljning vad jag kunde se. Inget nytt under solen. De sa att det serverades en sallad i Plus, men jag orkade inte gå fram o kika. Jag satt på 17F.

Tack för det. Som förväntat, försämring bara up front antagligen. Han spindoktorn Robert må ju ha varit väldigt gammal. Han borde ju varit vingklippt för länge sedan. Om inte frågar jag mig vad han har läst av kurslitteratur från SAS. Kanske flög han DC-prop mellan ARN och CPH.
 
Jorå, han var nog runt 60. Men trevlig och väldans hjälpsam. Gick runt och pratade med alla. Jag är ingen blind SAS-fan, vilket jag märker på dig att du inte är heller, men jag ger cred när jag tycker det ska ges och han bidrog till en bra stämning på planet, så var det.
 
Sitter och bokar några resor framöver och blev otroligt förbluffad att SAS Plus Full Flex skulle gå på över 7000sek ENKEL resa till ZRH. SAS verkar ta det där med Plus lite väl långt när de även innefattar priset... Ska jag betala 14355sek t/r ARN-ZRH vill jag ratta kärran själv :)
 
Toppen