Singapore
Medlem
Forde!? Nu börjar nästan detta forum bli för litet, haha Min mor är uppvuxen på Stord (där min morfar kommer ifrån).... Ett litet ställe men vi lyckades tydligen bli två personer på detta forum från denna plats, @Senator . Min mormor kommer däremot från en annan liten plats (aningen mindre än Stord), vilket är Forde. Om det är där du studerar börjar det hela bli nära bisarrt.... Den sammanlagda befolkningen från dessa platser är ju 25.000!!! Vi är 3500 på detta forum, i ett annat land. Undrar vilken statistisk chans detta har.....Jag köper en trisslott!![]()
Det som just inträffade är en variant av selektivt minne. Vi är ju ca 3500 medlemmar här på BC.se. Om vi sedan räknar på oss själva och att alla har en mormor, morfar, farmor, farfar, far, mor, så blir det ju ganska många som har potentialen av att ha varit bosatta där. Och om vi sen räknar på att alla orter som dina bekanta varit bosatta på med ca 30 000 invånare så blir det inte så låg sannolikhet ändå. Palazzi, tänk alla orter (med 30.000 invånare) som du läst någon gång, men dina anhöriga inte bor i, det blir jäkligt många.
En annan variant på selektivt minne:
Alla har säkert varit med om scenariot där man lär sig ett nytt ord och sedan så får man syn på det ordet lite senare under samma dag och tänker "det var ju det ordet jag lärde mig nyss, vilken otrolig slump". Det som man dock måste ha i åtanke är att man läser väldigt många ord på en dag och det som de facto sker är att man tänker så varje gång man lär sig ett nytt ord, men varje gång man läser ett ord som man lärt sig sedan tidigare så noterar du inte detta alls. Således parar du ihop matchningen selektivt = selektivt minne.
Hoppas någon iaf tyckte det var lite intressant med detta ot-inlägg.
Last edited: