Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Forde!? Nu börjar nästan detta forum bli för litet, haha Min mor är uppvuxen på Stord (där min morfar kommer ifrån).... Ett litet ställe men vi lyckades tydligen bli två personer på detta forum från denna plats, @Senator . Min mormor kommer däremot från en annan liten plats (aningen mindre än Stord), vilket är Forde. Om det är där du studerar börjar det hela bli nära bisarrt.... Den sammanlagda befolkningen från dessa platser är ju 25.000!!! Vi är 3500 på detta forum, i ett annat land. Undrar vilken statistisk chans detta har.....Jag köper en trisslott!:p

Det som just inträffade är en variant av selektivt minne. Vi är ju ca 3500 medlemmar här på BC.se. Om vi sedan räknar på oss själva och att alla har en mormor, morfar, farmor, farfar, far, mor, så blir det ju ganska många som har potentialen av att ha varit bosatta där. Och om vi sen räknar på att alla orter som dina bekanta varit bosatta på med ca 30 000 invånare så blir det inte så låg sannolikhet ändå. Palazzi, tänk alla orter (med 30.000 invånare) som du läst någon gång, men dina anhöriga inte bor i, det blir jäkligt många. :)

En annan variant på selektivt minne:

Alla har säkert varit med om scenariot där man lär sig ett nytt ord och sedan så får man syn på det ordet lite senare under samma dag och tänker "det var ju det ordet jag lärde mig nyss, vilken otrolig slump". Det som man dock måste ha i åtanke är att man läser väldigt många ord på en dag och det som de facto sker är att man tänker så varje gång man lär sig ett nytt ord, men varje gång man läser ett ord som man lärt sig sedan tidigare så noterar du inte detta alls. Således parar du ihop matchningen selektivt = selektivt minne.

Hoppas någon iaf tyckte det var lite intressant med detta ot-inlägg. :)

Last edited:
Forde!? Nu börjar nästan detta forum bli för litet, haha Min mor är uppvuxen på Stord (där min morfar kommer ifrån).... Ett litet ställe men vi lyckades tydligen bli två personer på detta forum från denna plats, @Senator . Min mormor kommer däremot från en annan liten plats (aningen mindre än Stord), vilket är Forde. Om det är där du studerar börjar det hela bli nära bisarrt.... Den sammanlagda befolkningen från dessa platser är ju 25.000!!! Vi är 3500 på detta forum, i ett annat land. Undrar vilken statistisk chans detta har.....Jag köper en trisslott!:p

I närområdet, FDE är definitivt närmsta flygplats. Runt 45 minuter från flygplatsen, dryga timman från själva Førde. På en liten men framstående internatskola, där så gott som alla elever har stipendium som täcker största delarna av skolgången. Finns 11 till runt om i världen. Vi bidrar med runt 250 innevånare till denna obygd.

FDE -BGO är en intressant resa då och då. Händer att Dash-8 100n är i stort sätt tom, som senast då en resenär fick snällt flytta sig till raden näst längst bak i planet, då vi var 3 passagerare. Tydligen på grund av balansen i planet. Var definitiv den kortaste flight jag gjort tidsmässigt. Runt 17 minuter utan hjul i marken. Det är ju trots allt 120 km.

Och ja, köp en trisslott, eller varför inte ett av otygen som Ryanair envisas med att sälja?

I närområdet, FDE är definitivt närmsta flygplats. Runt 45 minuter från flygplatsen, dryga timman från själva Førde. På en liten men framstående internatskola, där så gott som alla elever har stipendium som täcker största delarna av skolgången. Finns 11 till runt om i världen. Vi bidrar med runt 250 innevånare till denna obygd.

FDE -BGO är en intressant resa då och då. Händer att Dash-8 100n är i stort sätt tom, som senast då en resenär fick snällt flytta sig till raden näst längst bak i planet, då vi var 3 passagerare. Tydligen på grund av balansen i planet. Var definitiv den kortaste flight jag gjort tidsmässigt. Runt 17 minuter utan hjul i marken. Det är ju trots allt 120 km.

Och ja, köp en trisslott, eller varför inte ett av otygen som Ryanair envisas med att sälja?

OK, då vet jag var du läser :) Min mormor är född utanför Forde, men i andra riktningen från den plats du studerar.

Världen är iaf bra liten...

Angående lotten på Ryanair har jag en känsla av att man måste flyga med bolaget för att få tag i en sådan? :rolleyes:

Kul att du läser där - trodde inte det var så många svenskar som just hamnade på detta av de 12 valen... En av mina gamla klasskamrater från Pre-IB läste på din skola (måste ha gått ut 2007).

För att bidra till tråden så tror jag inte jag nämnt vad jag sysslar med. Jobbar (är delägare) i ett mindre företag som håller på med samlarobjekt, samt att jag är delägare i fler bolag där jag har visst engagemang i styrelse.

Ja, ja, anonymisera bara ;)

En kul hemsida som jag stötte på häromdagen: Numbeo - The biggest Internet Database about Cost of Living, Housing Indicators and many other informations about cities and countries!
Man kan lätt se att STHLM är nästan lika dyr som NYC, om inte dyrare på en del punkter.

Bra site men väldigt felaktig på hyresmarknaden iaf. Jag jobbar med Mobility och en lägenhet med 3 sovrum i Stockholm kostar mellan 25-35.000 per månad i city center. En 2 rok kostar runt 12-18 beroende på läge. Jag gick in och la siffror på bostadssidan då dessa sidor är beroende av användarens input. Om ni vill ha mer relevanta siffror från ett Mobility perspektiv, titta på Mercers rapporter, de brukar vara mest pålitliga.

Jag bor i de småländska skogarna och är 29år. Är delägare i ett IT-bolag där jag idag främst jobbar med försäljning av drifttjänter. Har en bakgrund som konsult och utbildare inom IT-infrastruktur där jag även ibland gästspelar. Reser mest inom Sverige, då med bil och tåg, men får ibland möjligheten att jobba med utbildning utomlands, främst USA.

Bor i Norge och jobbar hos ett större bolag inom fartyg/marin. Just nu stationerad i Bergen. Tidigare stationerad i Ålesund.

Hej hej!

Till att börja med så har jag svårt för att slita mig från den här sidan efter att ha ramlat in här av en slump i jakten på info om min och sambons kommande resa i januari.
En hel del tips har gjort att jag kommer lägga några kronor extra för att nå guldstatus med A3 som jag blivit medlem i.
Jag hade föredragit EB och även om EBS ger mig en extra incheckad väska när jag reser i jobbet så vill jag hellre få möjlighet att kunna använda mig av fast track och förmånerna som *A G ger.

Om mig själv:
Jag heter Tobias och är 28 år. Bor i Stockholm men övernattar veckovis i "ångesten" utanför Krylbo.
Allt sedan innan jag föddes släpade mina föräldrar mig jorden runt med flera resor till USA men även till Costa Rica, Dominikanska Republiken och Cayman Islands. Det var där som mitt flygintresse väcktes.
Vi hamnade till slut i Phuket och jag bodde där vid 2 tillfällen under totalt 2 år.
Under åren har jag rest till Thailand ett 10-tal gånger och de senaste 3 åren har jag varit där 4 gånger.
Under skoltiden blev det prao på SAS Hangaren på hjul och bromsverkstaden samt SAS Flight Academy på ARN.
Riktigt kul och på SFA fick jag flyga deras 767 simulator med en halvdan men lyckad landning på första försöket. :)
Sedan har jag jobbat på flera olika arbetsplatser på ARN, bl.a. caféer, informatör, flygplatskontrollant och en praktik på gamla Flying Enterprise på T3 med några flygningar i cockpit till Jönköping.

Idag arbetar med enskild firma som scenbyggare för Sveriges största scen- och teknikföretag. Ni kan hålla utkik efter de gula lastbilarna med svart text på sidorna. Utöver det frilansar jag även som ljusassistent åt en känd rockorkester från Dalarna och i brist på annat som stagehand och publikvärd både som egen företagare och anställd. I jobbet blir det många resor och har nånstans kring 150 dagar som jag arbetar på olika orter inkl. Norge.
Det blir mycket tåg men även flyg med SK.

Hittills i mitt liv har jag rest i eco även om det blev ett undantag med eco extra på flyget ARN-OSL i jobbet förra året.
Den planerade resan till Asien i januari blir det dock BIZ i J-klass med TK och övriga med TG i Q.
SQ mellan Singapore och Denpasar blir för dyrt så där lutar det åt Jetstar/Tiger mellan SIN och DPS eller eventuellt en t.o.r. med QR/KL.
Lite OT: Ni kanske vet om man kan checka in bagaget hela vägen om man flyger reguljärt med QR/KL från DPS till SIN på en separat bokning och sedan ska vidare med TG dagen efter via BKK till HKG. Vi vill befinna oss i transit och uppleva Changi på riktigt med middag, bio, shopping och swimmingpool.

Jag föredrar *A framför de andra allianserna då jag tycker att de har bäst flygbolag och bäst utbud.
Alla tips tas emot varmhjärtat med idéer om status, miles och hur jag bäst förvaltar mina intjänade poäng.
I september flyger vi till Paris och jag vill få ut mesta poängen med A3 för så lite pengar som möjligt. Swiss är ett alternativ men om det finns bättre förslag så skicka mig ett PM.

Ledsen att jag blev långrandig.
Tack för mig och trevlig kväll!

Last edited:
Toppen