Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Japp har 2 st barn. Tycker det funkar bra att bo i Shanghai med barn, bekvämt då kostnadsläget gör att man kan ha någon som hjälper till hemma för att passa barnen, städa, laga mat, handla... :) Kostnad för dagis och skola (internationella) är höga men oftast kan du få med detta i ditt kontrakt. Stora nackdelen med Shanghai och barn är luftkvalitén och här bli man som förälder oroligt (vi kör bl.a. luftrenare i sovrummen). Dock är barnen hemma i Sverige under större delen av svenska sommaren (frisk luft!) och när vi har ledigt så försöker vi resa i regionen vilket är ett stort plus när man gillar att resa :) Stort plus är ju så klart att barnen lär sig kinesiska! Hör av dig om du vill ha mer detaljer så kan vi ta det på PM/Mail.

Vet inte var i Shanghai du bor men jag bor mitt i smeten. Trafiken med småbarn är ingen höjdare heller...

Håller med om trafiken. Jag bor på Pudong, dock precis vid floden (Lujiazui). Tycker det var en bra trade-off av relativ centralt, nära till jobbet och ett stort grönt compund för barnen med lite trafik.

Håller med om trafiken. Jag bor på Pudong, dock precis vid floden (Lujiazui). Tycker det var en bra trade-off av relativ centralt, nära till jobbet och ett stort grönt compund för barnen med lite trafik.

Ok ja det är en bra trade-off! Jag bor i former French Concession vid Changle Lu / Changshu Lu. Att korsa vägen med barnvagn är skit. Ingen bryr sig och alla bara tutar och kör utan hänsyn.

God dagens mina herrar och damer,

Jag är en i detta nu 33 årig kille från Västerås som jobbar som Field Service Engineer och Site Manager åt ett högteknologiskt företag beläget i min hemstad. Jag har ungefär 200 resdagar på ett år, utgår gör jag från ARN.

Våra kunder finns i hela världen, men betoningen ligger i EMEA regionen.

Då mina uppdrag oftast är av något längre slag har det inte hunnit bli något EBG ännu... Har nu 4 månader i UK att se fram emot, därefter 4-5 månader i Kina.

Jag hittade till detta forum av en slump, då jag sökte efter den bästa hotellfrukosten i Sthlm... Nu har jag tack vare er blivit HHG member redan... Jag bugar och bockar för en mycket intressant och informativ läsning, hoppas att även jag kan bidra lite till detta eminenta forum.

Med vänliga hälsningar//
Larsson

God dagens mina herrar och damer,

Jag är en i detta nu 33 årig kille från Västerås som jobbar som Field Service Engineer och Site Manager åt ett högteknologiskt företag beläget i min hemstad. Jag har ungefär 200 resdagar på ett år, utgår gör jag från ARN.

Våra kunder finns i hela världen, men betoningen ligger i EMEA regionen.

Då mina uppdrag oftast är av något längre slag har det inte hunnit bli något EBG ännu... Har nu 4 månader i UK att se fram emot, därefter 4-5 månader i Kina.

Jag hittade till detta forum av en slump, då jag sökte efter den bästa hotellfrukosten i Sthlm... Nu har jag tack vare er blivit HHG member redan... Jag bugar och bockar för en mycket intressant och informativ läsning, hoppas att även jag kan bidra lite till detta eminenta forum.

Med vänliga hälsningar//
Larsson

Välkommen säger jag.

Dum fråga och givetvis OT men när man stannar borta 2-3 mån på samma ställe hur ser upplägget ut ekonomiskt, får man fortfarande traktamente el hur låser arbetsgivaren detta ?
Haft många kompisar som haft samma upplägg som du via tex ABB men jag har alltid glömt att fråga hur dom gjort med traktamente el vad dom nu får när dom är borta månader i sträck :)

Jag studerar, fortfarande på Gymnasienivå på Norges västkust i en internationell skola som utbildar för fred.
Flyger gör jag framförallt med WF, SK och till viss del DY på sträckor mellan FDE, GOT, BGO, OSL, CPH
Utöver detta så flyger jag med FR från GSE till STN då och då. Mestadels då STN är utan tvekan den enklaste flygplatsen att ta sig dit jag vill I London, annars hade jag flugit DY GOT - LGW

Välkommen säger jag.

Dum fråga och givetvis OT men när man stannar borta 2-3 mån på samma ställe hur ser upplägget ut ekonomiskt, får man fortfarande traktamente el hur låser arbetsgivaren detta ?
Haft många kompisar som haft samma upplägg som du via tex ABB men jag har alltid glömt att fråga hur dom gjort med traktamente el vad dom nu får när dom är borta månader i sträck :)

Hej Torbjörn,

I mitt fall har jag traktamente, dock går ju traktamentet ner en del efter att ha varit ute på samma uppdrag i tre månader. Det kan man tacka skatteverket för... Jag vet att andra på firman som har ett kontrakt på arbete i USA under ett års tid har andra lösningar än just traktamente. Tyvärr har ju även skatteverket bestämt att traktamentet för år 2013 skall ligga på en mycket lägre nivå än 2012, bla så har den skattefria delen i t.ex. Japan halverats, likaså i Sydkorea där jag nyligen återvände från...
Med andra ord så är det nog lite olika :)

Mvh / Larsson

Hej!

Jag heter Andreas, är 21 år bosatt i Nacka.

Jobbar sedan ett halv år som service engineer för ett lite svenskt företag med våra marina installationer världen över. Följaktligen måste jag i mitt jobb åka runt till diverse fartyg och göra service med jämna mellanrum det gör att jag för tillfället har 100-150 resdagar om året varav ca: 50 inrikes. Dom stora delarna utrikes resor jag kommer göra inom de närmaste tiden blir till Asien (Syd Korea, Singapore), USA (Karibien, Alaska) och lite olika Europeiska hamnar.

Har en så länge EBB och ett EB Master Card, ansökte även om EB AMX för några veckor sedan men avvaktade med att skicka in den slutgiltiga ansökan tills i måndags ;)

Jag har alltid haft ett stort flygintresse och gillar att resa på min fritid. Verkar finnas mycket erfarenhet här och bra folk så registrerade mig igår :)

Låter faktiskt som du har mitt gamla jobb...? Det råkar inte ha med "ljud" att göra?

Jag studerar, fortfarande på Gymnasienivå på Norges västkust i en internationell skola som utbildar för fred.
Flyger gör jag framförallt med WF, SK och till viss del DY på sträckor mellan FDE, GOT, BGO, OSL, CPH
Utöver detta så flyger jag med FR från GSE till STN då och då. Mestadels då STN är utan tvekan den enklaste flygplatsen att ta sig dit jag vill I London, annars hade jag flugit DY GOT - LGW

Forde!? Nu börjar nästan detta forum bli för litet, haha Min mor är uppvuxen på Stord (där min morfar kommer ifrån).... Ett litet ställe men vi lyckades tydligen bli två personer på detta forum från denna plats, @Senator . Min mormor kommer däremot från en annan liten plats (aningen mindre än Stord), vilket är Forde. Om det är där du studerar börjar det hela bli nära bisarrt.... Den sammanlagda befolkningen från dessa platser är ju 25.000!!! Vi är 3500 på detta forum, i ett annat land. Undrar vilken statistisk chans detta har.....Jag köper en trisslott!:p

Toppen