erc skrev:Detta med att hotellen begär pass är för mig obegripligt. Vad handlar det om egentligen? Det blir förvisso färre och färre länder där det krävs, men ändå... Arv från förr antar jag?Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Så ta med pass även medairBaltici fortsättningen!Klicka för att utvidga...
EU skrevassfriheten gäller bara gränskontrollerna! Det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga.Tänk på att det bara är id-kort som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis.Klicka för att utvidga...
Chrille skrev:Det är ingen dum idé att ha ett nationellt id-kort i fickan när man reser.Klicka för att utvidga...
Chrille skrev:Den enda bristen med nationellt id-kort är att den saknar streckkod. Annars hade jag använt den som leg även inom Sverige.Klicka för att utvidga...
skydiver skrev:På senaste varianten av körkort, som tydligen ska vara säkrare, så har de tagit bort streckkoden också, så den vanan är historia inom några år tror jag.Klicka för att utvidga...
Chrille skrev:Jag undrar varför dom gjort så? Använder leg mest för att identifiera mig hos diverse post- och paketutlämningsombud och dom uppskattar att man kan "blippa" id-kortet i stället för att skriva av personnumret manuellt.Klicka för att utvidga...