Senaste nytt

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen?

Gus

Medlem
När jag åkte till Chamonix härom månaden via Geneve så tänkte jag prova om jag kunde göra hela resan utan passet och bara ha körkortet. Det gick inte. Var tvungen visa passet vid incheck Easyjet, när jag skulle betala med kreditkort på planet :confused:, incheck hotellet och det konstigaste, när jag skulle växla pengar på Geneves flygplats.

OT: Någon som vet varför man måste ha pass för att växla pengar? De tog tom en kopia på passet. Schweiz ska väl vara bankernas himmelrike men så krångligt som det var att växla pengar i Geneve har jag aldrig varit med om! Tog ca 7-8 minuter hela processen. Det fanns bankomater som hade Euro men då måste du ha ett Schweiziskt bankkort. Smidigt? NOT! ;)
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Bekymret är följande: De allra flesta länder har någon form av lagstiftning som kräver att utlänningar dels ska kunna legitimera sig och dels styrka sitt medborgarskap på uppmaning av ett lands myndigheter (vanligen polisen). Det ingår i flygbolags skyldigheter att tillse att resenärerna har korrekta resehandlingar (och därmed också kunna legitimera sig). Nationella ID-kort kom till för att göra eventuella kontroller i annat Schengen-land så enkla och smidiga som möjligt....

Med detta sagt... Man behöver inte ha pass inom Schengen, men kunna identifiera sig och styrka sitt medborgarskap på något sätt.... Det blir därmed lite av ett moment 22 om man inte har med sig pass elled annan handling där medborgarskap framgår...
 
Last edited:
Toppen