Senaste nytt

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen?

sembl

Medlem
Internationellt id kör jag med, vilket är kanon än det otympliga passet. Senast så kollade de faktist ID till Munchen med LH vilket jag belv förvånad över. Typ första gången på xx år.
 

Agö

Medlem
En kollega åkte på en smäll idag. Han åkte förra månaden till Riga (från CPH) med airBaltic på enbart körkort. Idag var det dags igen för samma linje - det blev ett stenhårt nej och nekad boarding.

Så ta med pass även med airBaltic i fortsättningen!
 
Flög med SAS till Nice i somras, hade passet med mig. Till min förvåning var det ingen som frågade efter id-handlingar på ut- och hemresan, inte ens på hotellet.
 

erc

Medlem
Detta med att hotellen begär pass är för mig obegripligt. Vad handlar det om egentligen? Det blir förvisso färre och färre länder där det krävs, men ändå... Arv från förr antar jag?
 

agehall

Medlem
Detta med att hotellen begär pass är för mig obegripligt. Vad handlar det om egentligen? Det blir förvisso färre och färre länder där det krävs, men ändå... Arv från förr antar jag?

Oh nej, utanför EU och USA vill nästan alla länder se ett pass. Det är del av min rutin att kasta fram passet när jag checkar in och jag kan säga att på hotell i Sverige får man många konstiga blickar när man gör det.
 

Chrille

Medlem
Så ta med pass även med airBaltic i fortsättningen!

EU skrev:
Passfriheten gäller bara gränskontrollerna! Det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga.
Tänk på att det bara är id-kort som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis.

Det är ingen dum idé att ha ett nationellt id-kort i fickan när man reser.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag är rätt skeptisk när det gäller nationellt ID-kort. Kraven på pass sätts ju ofta upp av flygbolag och hotell och har inget att göra med Schengens ID-krav. Schengens ID-krav har jag å andra sidan aldrig upplevt vid resor trots att jag bott 10 år i Schengen-utland.

Kort sagt: När jag behövt legitimera mig (inom Schengen alltså!) har det varit pass eller inget. T.ex. vid mer avancerade bankärenden.

Jag är faktiskt tveksam till den allmänna acceptansen/igenkänningen av ett nationellt ID-kort. Med ett pass finns det ingen tvekan, någonstans.

PS. Kör av praktiska skäl (inte längre svenskt körkort) även med pass i Sverige som Agehall skriver om, samma förbryllade blickar och lite misstänksamhet (hm, killen vill inte meddela sitt personnummer alltså, måste va nåt skumt...") ;)
 
Last edited:

Flandern

Medlem
Diskussionen får mig att minnas en personlig blunder från förra året. Sorry för sentimental och utbredd textmassa.

Jag tog nattåg mellan Melbourne och Sydney för att gå på operan och flanera i annan sorts storstad förrförra februari. Även i första klass på det drygt tjugoåriga dieseltåget var resan (~9h) fruktansvärt långtråkig. Jag sov dåligt i de båda järnhårda stolarna som blev lediga när stolsgrannarna äntligen fördelat sig jämnt över den halvtomma vagnen. Vaknade slutligen när ljusrören i taket tändes för frukostservering fem-halv sex på morgonen och fick misstänksamma blickar från tjocka säkerhetsvakter under tiden jag sträckte på benen i hopp om att bygga någon aptit. Det blev inget bra förspel för vad som skulle komma att bli ett par fantastiska dagar i Sydney.

Hursomhelst. Efter tågtråket kunde jag inte tillåta att resan hem till MEL skulle ta ett tredjedels dygn i anspråk utan bokade billigt inrikesflyg med JQ (Qantas/Jetstar). Inte förrän förberedelserna för resan till flygplatsen började frågan om passet gnaga i mig. När en åker långsamma inrikeståg är inte passkrav direkt legio, men på lufthamnen skulle frågan definitivt kunna aktualiseras. Mycket riktigt, efter en extra het taxiresa fann jag mig nekad i incheckningen på SYD T1. Även om JQs personal kunde tänka sig att ge ut ett boardingkort till den svettige utlänningen med nationellt id-kort ("This is not the European Union, you know...") så skulle säkerhetskontrollen på den internationella terminalen effektivt neka mig boarding.

Under tiden jag i tanken förberedde mig för ytterligare en natts sleep deprivation torture per tåg förbarmade sig dock en JQ-representant över mig och bokade om biljetten på en tidigare flight. Med bättre sittplats. Ombord en internationell flight(!) med slutdestination SIN som avgick från SYD Domestic Terminal och mellanlandade i MEL. Tacksam och med de ärliga avskedsorden "Good luck, sir!" avklingande i öronen blev det ny taxitur och hetsig trafik till den säkerhetsmässigt mer avslappnade T2. En snabb automatincheckning och kort boarding pass+EU-certified ID-kontroll senare tog jag mig alltså tillbaka till staden där mitt svenska pass befann sig.

Det gick (också)! Om än med lite tur, storartad service från JQ och fantastisk hjälpsamhet av alla inblandade australiensare.
 
Toppen