Senaste nytt

Hittat en EuroBonus-glitch- vad göra?

Ah, det fina problemet "hur rapporterar jag det här säkerhetshålet?".

Jag har hittills aldrig råkat ut för några negativa reaktioner; problemet brukar vara att överhuvudtaget få *några* reaktioner. Det gäller att få kontakt med rätt person, samt att vara öppen och ärlig med vad man gjort och varför.

Poängen är kvar på kontot. Efter att jag skrev första inlägget igår dök ytterligare en hop poäng upp i EB-balansen.

Poängen är kvar på kontot. Efter att jag skrev första inlägget igår dök ytterligare en hop poäng upp i EB-balansen.

Kanske var finders bonus iaf?
Ska du inte testa varje dag och meddela kundtjänst varje dag att det fortfarande finns kvar på så sätt gör du ju din plikt,
sen att din balans växer är väl inte ditt fel?

Kanske var finders bonus iaf?
Ska du inte testa varje dag och meddela kundtjänst varje dag att det fortfarande finns kvar på så sätt gör du ju din plikt,
sen att din balans växer är väl inte ditt fel?

Nja... att den senaste krediteringen gick igenom bekräftar att det är lättare än vad jag trodde. inte ens några korrekta uppgifter, kort etc utöver ett fungerande, och antar jag, valfritt EB-nummer.

Man kan väl säga att jag är NÅGOT nyfiken på vad det är för säkerhetshål... :)
Du ska ha en stor eloge för ditt agerande att rapportera felet!

Vad lärde jag mig av detta? Jo. Rapportera aldrig en möjlig poängshopping förränn du själv utnyttjat den och då till shoppen. Dela inte med dig till forumet utan behåll allt för dig själv. Rapportera aldrig om en mistakefare eller en möjlig väg att skruva systemet. Sug bara ut själv innan du stoppar möjligheten genom att kontakta bolaget..

Kul forum det blir i framtiden om alla gör så här...

Vad lärde jag mig av detta? Jo. Rapportera aldrig en möjlig poängshopping förränn du själv utnyttjat den och då till shoppen. Dela inte med dig till forumet utan behåll allt för dig själv. Rapportera aldrig om en mistakefare eller en möjlig väg att skruva systemet. Sug bara ut själv innan du stoppar möjligheten genom att kontakta bolaget..

Kul forum det blir i framtiden om alla gör så här...

Ja, för att "suga ut" är ju vad jag gjort, när det första jag gjorde efter att ha insett att det var en riktig bugg rapporterade felet och bad om att få felaktiga poäng återtagna? Jag har totalt "tjänat" under 3000p inkl den senaste transaktionen som tillkom efter trådens skapande. Om jag velat gagna mig själv hade jag inte postat tråden överhuvudtaget. Detsamma gäller för övrigt errorfares, fuel dumps och annat som är volymkänsligt, om jag nu vore lagd åt det hållet.

Jag har inget problem med errorfares, de utgör emellertid inte bedrägeri. Förfarandet har inte att göra med att man utnyttjar de villkor som motparten faktiskt, om än av misstag, erbjudit och offentliggjort. Att få många poäng pga klumpigt utformade erbjudanden är inte samma sak som att medvetet tillskansa sig poäng på otillåten väg. Det är heller inte något i stil med vad som tekniskt sett kan bryta mot uppenbarhetsrekvisit och god tro (t.ex löjligt felaktiga error fares och "otillåtna" programmatchningar) vilka bolag sedan väljer att godkänna som en form av goodwill. Buggen jag hittat är så banal och så uppenbart regelvidrig att jag sätter min plikt som människa med samvete framför något imaginärt "screw the system"-brödraskap på detta forum.

När jag får bekräftelse på att felet är åtgärdat kommer jag att avslöja metoden. Då kan de som vågar försöka replikera med modifikationer. Varje person får lyssna till sin egen moralkompass, och min tillåter inte mer än såhär.

Last edited:
Har du fått någon resons från SAS ännu?

Japp. Osäker på om felet åtgärdats ännu, dock. Men när jag väl fick fram budskapet var SAS resonliga. Felaktiga poäng ligger fortfarande kvar på kontot. Blev lovad "lite extra" som belöning utan att ha antytt nån önskan om det, men det är inget som jag förväntar mig ska infrias.

Så, nu är alltet överspelat. Har fått bekräftelse för att de som är ansvariga för registrering av poäng och att andra som behöver veta om felet alla är underrättade. Har fått en belöning i EB-poäng som jag inte tänker avslöja storleken på (på intet sätt något magnifikt), och de felaktiga poängen (totalt 2360+158+79) ligger kvar. För de som är nyfikna så handlade det om att en av Eurobonus poängpartners (som ger poäng per spenderad summa. Vilken det är får ni lista ut själva, inte direkt svårt), där poängen registrerades utan att någon betalning gått igenom. Det upptäckte jag då jag fick både 158 och 79 poäng insatta på kontot trots att jag de facto hade ändrat mig när jag var på betalningssidan för 158, och gick tillbaka och valde alternativet för 79 istället. Jag tänkte att jag kanske hux flux hade gjort 2 köp trots allt, men så var det inte. Mitt "experiment" som resulterade i 2360 poäng genomfördes på samma sätt därpå, utom att jag nu inte ens angav något kontokortsnummer utan bara EB. Precis då jag såg dessa poäng på kontot var väl min red/blue pill moment, men såhär i efterhand ångrar jag inte mitt val (skulle inte tyckt annorlunda även om jag inte fått någon belöning). Vad folk vill göra med informationen ovan är... upp till er.

Tack till Björnström som förmedlade direktkontakt på SAS.

Toppen