Senaste nytt

SAS vill utvidga möjligheterna för oss med bonuspoäng

Man skall inte hata sina pengar, ej heller sina poäng.Skulle aldrig bränna poäng på köp i Cloudshop. Att SAS värderar poängen så lågt känns uselt. Kanske går poängkursen hand i hand med aktiekursen...

Aftonbladet journalistik i ett nötskal! Poängen har ju inget konkret värde om man konverterar till Kr.

Man skall inte hata sina pengar, ej heller sina poäng.Skulle aldrig bränna poäng på köp i Cloudshop. Att SAS värderar poängen så lågt känns uselt. Kanske går poängkursen hand i hand med aktiekursen...

Tur då att vi inte lever i något fascistsystem där du tvingas använda dina poäng till att köpa saker i cloudshop...? Jag skulle inte heller tänka tanken på att spendera poäng sådär, men för folk som står och tragglar på de summorna utan något hopp om att någonsin få ihop tillräckligt för en bonusresa är sånt här bättre än att låta poängen förfalla. Folk har olika preferenser, förutsättningar och behov. Av samma anledningar finns det en fördel med att kunna köpa vanliga biljetter för poäng, även om de priserna ofta är mycket, mycket högre än poängpriser för awardresor.

Tur då att vi inte lever i något fascistsystem där du tvingas använda dina poäng till att köpa saker i cloudshop...? Jag skulle inte heller tänka tanken på att spendera poäng sådär, men för folk som står och tragglar på de summorna utan något hopp om att någonsin få ihop tillräckligt för en bonusresa är sånt här bättre än att låta poängen förfalla. Folk har olika preferenser, förutsättningar och behov. Av samma anledningar finns det en fördel med att kunna köpa vanliga biljetter för poäng, även om de priserna ofta är mycket, mycket högre än poängpriser för awardresor.

Då passar SAS på att sko sig på dessa. Verkligen generöst. Visst är det bra att kunna använda sina poäng, men tycker inte SAS ska förolämpa folk som köper en muffins genom att ta....vad var det nu igen ..198:- eller 900 EB.

Då passar SAS på att sko sig på dessa. Verkligen generöst.

På vilket sätt skor de sig? Bara för att det relativa värdet man får av poängen är lägre än när man tar ut en poängresa? Skor SAS sig när jag köper en vanlig biljett för mer EB-poäng? Ingen tvingar dem att använda poängen till det ena eller det andra.

Visst är det bra att kunna använda sina poäng, men tycker inte SAS ska förolämpa folk som köper en muffins genom att ta....vad var det nu igen ..198:- eller 900 EB.

Visa mig ett vettigt argument för att 900 eb-poäng är värda 198kr, tack. Bara för att ett sätt att få 900 poäng kostar 198 betyder inte att växelkursen ska sättas därefter. "Skor sig SAS" på sina kunder när de tar 80000p (= NÄSTAN 18000KR PLUS SKATT!!!1!) för en awardresa till Asien, resan är ju bara värd säg, 5000?

Då passar SAS på att sko sig på dessa. Verkligen generöst. Visst är det bra att kunna använda sina poäng, men tycker inte SAS ska förolämpa folk som köper en muffins genom att ta....vad var det nu igen ..198:- eller 900 EB.

Men alltså...jag är sällanresenär med SAS, mitt resmönster och val av allians gör att jag inte kommer flyga mycket med SAS inom överskådlig tid. Men ibland gör jag det, t.ex. när de är ensamma på sträckan ifråga, oftast Sverige inrikes. För en sån enstaka resa får man 500 poäng. Jag kanske gör en handfull sådana om året. Det innebär att det skulle ta mig 4 år att flyga ihop till en inrikes bonusresa. Visst. lite hårddraget för jag kommer antagligen flyga mer SAS än så - men, jag ser det bara som en fördel för mig att SAS ger mig ett alternativ så att jag kan använda mina fjuttiga poäng till något alls, när alternativet hade varit att de bara förfaller.
900 poäng är inte värda 198 kr om man flyger så lite SAS som jag gör, de är värda en muffin, alternativt ingenting.

På vilket sätt skor de sig? Bara för att det relativa värdet man får av poängen är lägre än när man tar ut en poängresa? Skor SAS sig när jag köper en vanlig biljett för mer EB-poäng? Ingen tvingar dem att använda poängen till det ena eller det andra.

Självklart tvingar de ingen att använda poängen, men basunerar man ut att man ger folk fler möjligheter att använda sina poäng skall man inte blåsa dom, vilket jag tycker att dett är. Vänder mig inte emot möjligheten utan det sätt de värderar poängen.

Visa mig ett vettigt argument för att 900 eb-poäng är värda 198kr, tack. Bara för att ett sätt att få 900 poäng kostar 198 betyder inte att växelkursen ska sättas därefter. "Skor sig SAS" på sina kunder när de tar 80000p (= NÄSTAN 18000KR PLUS SKATT!!!1!) för en awardresa till Asien, resan är ju bara värd säg, 5000?
Tog info från en artikel där de hade räknat ut värdet på muffinsen kontra EB-poäng. Klart de skor sig. Tycker inte du det?
Skall boarda kärran nu, funderar på om jag skall testa en muffins för 900 EB?

Tog info från en artikel där de hade räknat ut värdet på muffinsen kontra EB-poäng. Klart de skor sig. Tycker inte du det?

Ja, och mitt påstående är att uträkningen är vansinnig. Om värdet "de" räknat fram (22,67 öre per poäng) vore verklighetsförankrat skulle det, som nämnt, innebära att awardresor till Asien skulle "kosta" 18000kr + skatt, att man "tjänar" 880kr på de 4000p man får för ARN-EWR enkel väg och att uppgraderingar för poäng vore rena rånet. Däremot skulle jag, som är under 26 och EBG, tjäna storkovan på att flyga med SAS. ARN-ATH enkel väg via CPH för 811kr ger mig 3250 poäng, eller 737kr i ren bonus! Jag har alltså fått en resa till Aten för 74kr? Under dubbel-poängkampanjer har alltså SAS med samma upplägg gått med sisådär 700kr förlust på att ens sälja biljetten till mig? Eller så accepterar man det faktum att artikeln du läst är fullständig goja.

Skall boarda kärran nu, funderar på om jag skall testa en muffins för 900 EB?

Ja, lika bra att slå till. För så dyrbara som dina poäng tycks vara finns ju inte ett enda vettigt användningsområde för dem. Vet du vad, om du skapar ett till EB-konto och betalar 15 euro/1000p fram och tillbaka så kan du göra poängen ÄNNU MERA VÄRDEFULLA.

Last edited:
Jag tycker att detta är ett bra initiativ av SAS fast egentligen igen nyhet. Om du har t.ex. 1000 poäng på dit konto och reser typ en tur/retur om året så varför inte använda dessa för att köpa en muffins istället att det blir oanvända.

Toppen