Senaste nytt

Verktyg för att hitta bäst ROI på SAS Revenue

Min erfarenhet är att resor ofta kan vara billigare med ett inrikes byte. Nu utgår jag visserligen från västkusten och att resor från GOT är billigare än CPH är ju ingen chock direkt men vet att många använt MMX i liknande syfte, blir ju mer poäng med fler segment också. Själv bokade jag HAD-ARN-HEL-CPH-ICN-CPH-ARN-HAD som julkalender kampanj den rutten var billigare än direktflyget från CPH men även billigare än från GOT. Sen fick jag ju galet mycket poäng tack vare omvägen.

Vad vill jag säga med detta då? Jo det kanske vore bra att få med ett flertal inrikesflygplatser enligt egen preferens GOT, AGH, HAD, MMX. Sen kanske detta perspektivet inte alls funkar i Stockholm men i teorin kanske det är värt att positionera sig?

Förstår också utmaningen med antalet förfrågningar men det blir väl svårt att komma runt. Kanske får man leva med äldre data på dessa flygplatser?
Många bra inlägg!

Allt är ju absolut en fråga om prioritering. Jag kanske har satt ribban rätt högt genom att scanna om allt var 24:e timme. Och en mindre utrullning med mer "snåla" scanningar från dessa flygplatser kanske kan vara något. Jag får klura lite på den!

Begränsningar
- SAS prissätter många returresor på longhaul baserat på vilken outbound trip man väljer. Det är uppenbart omöjligt att kontrollera alla versioner. Ska försöka tackla ett bättre estimat, men många USA-resor missar tyvärr the mark när det kommer till bokning.
Kollade lite snabbt i ExpertFlyer. De flesta fares har V reglen, som är:
MINIMUM STAY TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 3 DAYS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN. OR - TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.

På svenska, du måste vara på destinationen i minst 3 dagar eller natten mellan lördag och söndag. Om du bygger in denna begränsning blir billigaste priset rätt oftare. För ändamålet kanske rimligt att göra det antagandet. Syftet är ju inte direkt att hitta affärsresor.

Feedback önskas.

1. Idag så gör jag en beräkning av top ROI roundtrips 1 gång per dag. Det är en rätt tung query som puttrar på i bakgrunden, för att sedan landa i en offer table som laddas via Top Deals på Roundtrips.

Dessa round trips beräknas på Daytrip (när som helst på veckan), 1-night trip (när som helst på veckan) eller weekend trip. Finns det andra sweet spots som ni kan tänka er som delar nytta / earnings med nöje? Desto mer man kan räkna ut på förhand som kommer till nytta desto bättre.

Visa bifogad bild 176695

2. Om jag ska lägga till en till origin airport för departure, isf vilken och varför? Både personliga och tekniska skäl är acceptabla. :) Se det som en liten votingönskelista.
1. Tycker just nu de tre är bra
2. Tidigare var min favorit HEL eftersom den är "Europa" klassad, men avgångarna därifrån är nu rena katastrofen och kombinerar sällan bra IMO. Men en ort som är utanför men nära Skandinavien är intressant. Håller annars med om att div inrikes starter är smart för priset/poäng.
OSL och/eller annan norsk ort kan vara bra eftersom en del priser är lägre från Norge

Kollade lite snabbt i ExpertFlyer. De flesta fares har V reglen, som är:
MINIMUM STAY TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 3 DAYS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN. OR - TRAVEL FROM TURNAROUND MUST COMMENCE NO EARLIER THAN THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.

På svenska, du måste vara på destinationen i minst 3 dagar eller natten mellan lördag och söndag. Om du bygger in denna begränsning blir billigaste priset rätt oftare. För ändamålet kanske rimligt att göra det antagandet. Syftet är ju inte direkt att hitta affärsresor.
Guld! Provade att implementera denna regler på crawling och får Mycket mer realistiska priser. Har även börjat göra att Round Trip Custom Search applicerar denna regel på USA-resor.

SAS har inför ett "skydd" för att inte tillåta round trips på destination kortare än 120 min trots att minimum change time ofta är 45 min. Return trip på vändande hårdvara är oftast 50 min. Dessa resor bör man hinna med, men förhindras av onlinebokning.

Gjort en buggrapport på detta till SAS samt satt in varningstrianglar på dessa resor i web-UI. Dock har jag lärt mig lite! Har fått nöjet att sätta ihop carts :)

1785524085940.png

Klicka på lilla blåa carten;

1785524010053.png

Och voiala;
1785524130000.png

Detta är dock extremt beroende på SAS egna endpoints och API. Förändrar de minsta lilla så pajjar ju allt :D

Men lite häftigt.

Några nya invites skickade.

Existerande användare måste vid inloggning sätta mejladdress och validera den. Usernames blir deprecated i framtiden. Logga in med ditt vanliga u/p så kommer den fråga. :)

Toppen