Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Men två typer då? Man kan ju tänka sig att man mellan Öresundstågen lägger in en form av "flygtåg" mellan Lund C och Köpenhamn H med stopp endast på Malmö C och Hyllie på svenska sidan.

Men då måste det kanske vara en annan operatör? Kanske kan CPH starta ett flygtågbolag?
Ingen dum idé alls!
Kunde till och med varit Kastrup-Malmö C enbart för att minimera belastningen på linjenätet utanför bron och för att maximera hastighet och snabb turn-around. Om Sverige vill ha gränskontroll måste Hyllie in i bilden, vilket påverkar restid.

4-spår är ju klart malmö-lund, så Lund skulle kunna bindas in utan att det blir flaskhals. Iaf så länge man inte lockas/påverkas att stoppa på några mellanstationer. Konceptet borde vara Kastrup-express, dvs snabb och pålitlig flygplats-transfer. Tror däremot inte att man ska ta med København H, finns redan både metro och tåg, och det finns ingen stor vinst att åka en speciell transfer på sträckan.

Tror att det behöver vara en annan operatör. Skånetrafiken etc skulle inte göra det bra, det behövs tåg som är anpassade för resenärstypen och anpassad till den unika efterfrågan till/från flyg på kastrup. Som ett Arlanda express på allmän infrastruktur.

Hade varit intressant att se statistik på hur stor del av resenärerna som bara ska till Hyllie / Malmö och hur mycket som är vidare till resten av Sverige.

Hade varit intressant att se statistik på hur stor del av resenärerna som bara ska till Hyllie / Malmö och hur mycket som är vidare till resten av Sverige.
Nu är det ett tag sedan jag åkte tåg (just på grund av kaoset blir det bil istället), men när jag gjorde det så tog jag ofta första tåget över till Malmö för att därefter byta till ett tåg som kommer från Kastrup. Jag väntar hellre i Malmö där både utbud och prisnivå är bättre ifall någon färdkost behövs på vägen hem. Kanske inte så många som gör som jag men tror många byter till pågatåg. Min poäng är alltså att det troligen är många fler som bara åker till Malmö trots att det inte är deras slutdestination.

Ren gissning från min sida men gissar att man inte har investerat i dubbla system för olika nätspänningar på dom tågen.

Ok, det hade kanske med spänningen att göra. Det var något tekniskt i alla fall. :)
Precis så :) Danmark har 25 kV 50 Hz i kontaktledningen medan Sverige har 15 kV 16 2/3 Hz, sedan har Danmark också annat signalsystem än Sverige. Skiftet sker (automatiskt) mitt på bron vill jag minnas.

Nu är det ett tag sedan jag åkte tåg (just på grund av kaoset blir det bil istället), men när jag gjorde det så tog jag ofta första tåget över till Malmö för att därefter byta till ett tåg som kommer från Kastrup. Jag väntar hellre i Malmö där både utbud och prisnivå är bättre ifall någon färdkost behövs på vägen hem. Kanske inte så många som gör som jag men tror många byter till pågatåg. Min poäng är alltså att det troligen är många fler som bara åker till Malmö trots att det inte är deras slutdestination.
När det är förseningar så bryts ofta förbindelsen på Malmö C genom att ett reservtåg sätts in norrut, så ska man norr om Lund så är det större chans att komma fram i tid med din strategi.

Bara för att göra alla mer förbannade vill jag påminna om System 3 vilket var exakt den sortens tåg som efterfrågas här. Den satsningen skrotades.
Upphandlingen överklagades precis vid pandemins start och när den underkändes nåt halvår senare så var det knappt någon som åkte tåg längre.

Toppen