Fredah
Medlem
Ren gissning från min sida men gissar att man inte har investerat i dubbla system för olika nätspänningar på dom tågen.Kan inte Pågatågen åka dit?
Ren gissning från min sida men gissar att man inte har investerat i dubbla system för olika nätspänningar på dom tågen.Kan inte Pågatågen åka dit?
Jag vet inte om det har ändrat sig, men förr så hade inte Pågatågen rätt teknik för signal och kommunikation, om jag inte minns fel.
Ok, det hade kanske med spänningen att göra. Det var något tekniskt i alla fall.Ren gissning från min sida men gissar att man inte har investerat i dubbla system för olika nätspänningar på dom tågen.
Ingen dum idé alls!Men två typer då? Man kan ju tänka sig att man mellan Öresundstågen lägger in en form av "flygtåg" mellan Lund C och Köpenhamn H med stopp endast på Malmö C och Hyllie på svenska sidan.
Men då måste det kanske vara en annan operatör? Kanske kan CPH starta ett flygtågbolag?
Nu är det ett tag sedan jag åkte tåg (just på grund av kaoset blir det bil istället), men när jag gjorde det så tog jag ofta första tåget över till Malmö för att därefter byta till ett tåg som kommer från Kastrup. Jag väntar hellre i Malmö där både utbud och prisnivå är bättre ifall någon färdkost behövs på vägen hem. Kanske inte så många som gör som jag men tror många byter till pågatåg. Min poäng är alltså att det troligen är många fler som bara åker till Malmö trots att det inte är deras slutdestination.Hade varit intressant att se statistik på hur stor del av resenärerna som bara ska till Hyllie / Malmö och hur mycket som är vidare till resten av Sverige.
Ren gissning från min sida men gissar att man inte har investerat i dubbla system för olika nätspänningar på dom tågen.
Precis såOk, det hade kanske med spänningen att göra. Det var något tekniskt i alla fall.![]()
När det är förseningar så bryts ofta förbindelsen på Malmö C genom att ett reservtåg sätts in norrut, så ska man norr om Lund så är det större chans att komma fram i tid med din strategi.Nu är det ett tag sedan jag åkte tåg (just på grund av kaoset blir det bil istället), men när jag gjorde det så tog jag ofta första tåget över till Malmö för att därefter byta till ett tåg som kommer från Kastrup. Jag väntar hellre i Malmö där både utbud och prisnivå är bättre ifall någon färdkost behövs på vägen hem. Kanske inte så många som gör som jag men tror många byter till pågatåg. Min poäng är alltså att det troligen är många fler som bara åker till Malmö trots att det inte är deras slutdestination.
Upphandlingen överklagades precis vid pandemins start och när den underkändes nåt halvår senare så var det knappt någon som åkte tåg längre.Bara för att göra alla mer förbannade vill jag påminna om System 3 vilket var exakt den sortens tåg som efterfrågas här. Den satsningen skrotades.