Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hälften av 400, eftersom det är 2-3 timmar sent.

Ja, Lufthansa är lönlöst att gå på här.
Är det säkert att du kan få ersättning för förseningen eftersom det inte överstiger 3 timmar?
"EU-domstolen har dock slagit fast att passagerare som ankommer tre timmar eller mer försenade till den slutliga destinationen har rätt till kompensation på samma villkor som passagerare som drabbas av inställd flygning." Se C-402/07 och C-432/07.

Är det säkert att du kan få ersättning för förseningen eftersom det inte överstiger 3 timmar?
"EU-domstolen har dock slagit fast att passagerare som ankommer tre timmar eller mer försenade till den slutliga destinationen har rätt till kompensation på samma villkor som passagerare som drabbas av inställd flygning." Se C-402/07 och C-432/07.
2 timmar vid cancellation och ombokning.
3 timmar vid försening av ursprunglig resa, som då likställs inställt flyg vad gäller rättigheter.

Så har jag tolkat det, och blivit kompenserad.

• the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled

Det du refererar till är praxis om att en försenad flygning ger samma rätt till ersättning som en inställd flygning under vissa förhållanden.

• Gilla
Reactions: fcx
Förordningen säger följande angående reducering av ersättning för en inställd flygning..

2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

(a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or

(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.

Det du refererar till är praxis om att en försenad flygning ger samma rätt till ersättning som en inställd flygning under vissa förhållanden.
Det står bla "I EU-förordningen finns inte någon bestämmelse som ger rätt till ekonomisk kompensation vid försening av flygning". Källa: ARN, 2017-05137.
Artikel 7 säger bla - 1. Vid hänvisning till denna artikel. Artikel 6 hänvisar aldrig till Artikel 7 utan till 8 och 9.
Du borde bli 400€ för inställd flight och "obehaget" att flyga med LH (kunde lika gärna ha varit Ryan) och inte få den produkten du köpt men inget för förseningen.
Men din chans är bäst att dra det till tingsrätten direkt.

Jag har själv aldrig fått kompensation för försening >2 timmar men <3 timmar. Inte minst bekräftade detta tingsrätten senast i mitt case mot Brussels under förhandlingen. Men juridik är aldrig glasklart utan handlar om vem som tolkar texten.

Last edited:
Det står bla "I EU-förordningen finns inte någon bestämmelse som ger rätt till ekonomisk kompensation vid försening av flygning". Källa: ARN, 2017-05137.
Artikel 7 säger bla - 1. Vid hänvisning till denna artikel. Artikel 6 hänvisar aldrig till Artikel 7 utan till 8 och 9.
Du borde bli 400€ för inställd flight och "obehaget" att flyga med LH (kunde lika gärna ha varit Ryan) och inte få den produkten du köpt men inget för förseningen.
Men din chans är bäst att dra det till tingsrätten direkt.

Jag har själv aldrig fått kompensation för försening >2 timmar men <3 timmar. Inte minst bekräftade detta tingsrätten senast i mitt case mot Brussels under förhandlingen. Men juridik är aldrig glasklart utan handlar om vem som tolkar texten.
Det är det praxis innebär, den har etablerats genom domar utan att vara skriven i förordningstexten.
Och det låter som du hanterats precis enligt det vid förseningar, poängen här är att det handlar om inställd flygning, då gäller andra tidsramar.

Det är det praxis innebär, den har etablerats genom domar utan att vara skriven i förordningstexten.
Och det låter som du hanterats precis enligt det vid förseningar, poängen här är att det handlar om inställd flygning, då gäller andra tidsramar.
Hur läser man förordningen att Artikel 5 ger kompensation enligt Artikel 7 (400€ vid >1500km) men sedan ska den summan minskas med ½ eftersom förseningen inte är större än 3 timmar? Jag får inte ihop detta men lyssnar gärna på bra argument.

Artikel 5 (c) pekar mot artikel 7. Undantag från rätten till ersättning listas därefter och styrs av hur långt före flygningen den blir inställd.

Det är Artikel 7:2 (b) som ger flygbolaget möjligheten till halveringen.

Hur läser man förordningen att Artikel 5 ger kompensation enligt Artikel 7 (400€ vid >1500km) men sedan ska den summan minskas med ½ eftersom förseningen inte är större än 3 timmar? Jag får inte ihop detta men lyssnar gärna på bra argument.

Där jag tycker det är konstigt är inställda flyg med ombokning som landar inom 2h ska inte ge någon kompensation. Men ändå finns punkten om <2h på flyg under 1500km, och att man kan halvera kompensationen?

1783456459997.png

Du har inte rätt om du kommer fram mindre än 2 timmar, men du har rätt till 125€?

För alla andra distanser är det rimligt. 1500-3500km har en halvering om det är 2-3 timmar, 3500km har en halvering om det är 2-4 timmar. Inga frågor där.

Jag hade inställt flyg. OSL-LHR blev OSL-AMS-LHR som kom fram 2:10 efter ursprunglig tid. Fick 250€.

Där jag tycker det är konstigt är inställda flyg med ombokning som landar inom 2h ska inte ge någon kompensation. Men ändå finns punkten om <2h på flyg under 1500km, och att man kan halvera kompensationen?

Visa bifogad bild 175861

Du har inte rätt om du kommer fram mindre än 2 timmar, men du har rätt till 125€?
För alla andra distanser är det rimligt. 1500-3500km har en halvering om det är 2-3 timmar, 3500km har en halvering om det är 2-4 timmar. Inga frågor där.

Jag hade inställt flyg. OSL-LHR blev OSL-AMS-LHR som kom fram 2:10 efter ursprunglig tid. Fick 250€.
Artiklarna bör läsas i sin helhet och i rätt ordning, lösrykta delar kan upplevas ologiska.
Artikel 7 kommer inte i spel om inte rekvisiten i artikel 5 uppfylls.

Punkten ovan din första rödmarkering handlar om tidigare avgång som kan aktivera artikel 7 och ge ersättning, men den kan då reduceras om du inte också blir försenad.
Kanske inte den vanligaste situationen men den kan uppstå.

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen