Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Befintliga A330 med SAS "vanliga business class" kan vara tänkta att sättas på nya rutter, och en mer utdaterad kabin (typ coffin class) till Dubai för att höja upplevelsen från A320 "business", och/eller till kortare långdistans/medeldistans (typ Indien eller kanarieholmarna).

Som aspirerande Lifetime Gold ser jag ett stort värde i att SAS behöver och kan expandera, och att expensionen inte står och stampar i och med att Airbus först kan leverera nya plan förens efter, i praktiken, ganska många år.

Inte för att vara en sånn men jag tror nog att de begagnade A330 från Virgin kommer få refurbishment samt SAS säten, så gjorde man det med A340 och äldre A330 som hadde SAS äldre kabiner.

Desutom så ryktas det även att SAS ska ha någon form av refurbishment program för samtliga A330 som ska ta kraft någon gång nästa år så tror då att man ändå passar på att fixa till även Virgins A330 också.

Skräcken

c869b811da9e101fbb04a979f6b208b8.jpg
Tar hellre den där halvprivata kokongen som är öppen för benen, än dagens pyspunkastolar med fotfängelse.

Det vore vansinne att inte ha dessa saker klara innan en sån här satsning om den verkligen är så stor som det framstår.
Å andra sidan: det är SAS vi pratar om.
Inte ett ord om finansieringen?
Är AFKLMs övertagande helt klart nu?
Och när går SAS med i JV:et, så att planen kan fyllas med passagerare?

Jag misstänker att en större del av de nya maskinerna blir på leasing (som de flesta andra maskiner i flottan och för den delen på många flygbolag idag).

Kan mycket väl vara så här: SAS tar emot det nya planet av Airbus, säljer sedan det direkt vidare till ett leasing bolag och hyr sedan tillbaka maskinen omgående.

Jag misstänker att en större del av de nya maskinerna blir på leasing (som de flesta andra maskiner i flottan och för den delen på många flygbolag idag).

Kan mycket väl vara så här: SAS tar emot det nya planet av Airbus, säljer sedan det direkt vidare till ett leasing bolag och hyr sedan tillbaka maskinen omgående.
Ja planen leasas. Men det kostar att starta nya linjer, personal, utrustning på marken, system etc. Stora investeringar som behövs innan cashen kommer in och betalar tillbaka insatsen.

På tal om inredning så har man ju skickat iväg flera A340 individer. Står de fortfarande i öknen kan man kanske skruva över inredningen i begagnade A330? Eller har någon annan operatör tagit över individerna med inredning?

Nej. Tidigare bud har varit att besked från konkurrensmyndigheter förväntas under andra halvåret i år. Andra halvåret började idag men pågår 183 dagar till. ;)
Med tanke på status på LTD kan man förstå att SAS interna kalender visar att H1 inte är avslutat ännu, så det kan vara betydligt mer än 183 dagar kvar av H2 ;)

Toppen