Jag "hoppade på tåget" och skaffade ett Klarna kort också. Jag vill gärna prova prepaid debit med cashback för att få lite bättre cash flow management. Jag flyger inte så mycket i jobbet längre, och har i idag i princip hela min spend på ett halvtrist Resurs Gold med 0.4% cashback samt Amex Classic för att få lite EB för uppgraderingar mm, drygt 15-20k/månad. Det jag gillar mest med kortet är att det inte är några växlingsavgifter samt att det ger den bästa konverteringskursen till Avios, dock endast Finnair och inte BAEC om jag förstår rätt (?)
Jag börjar med ett Plus för att se hur tjänsten fungerar så blir det förmodligen ett Premium senare.
Hur många har Max förresten och vad tycker ni om förmånerna? Själv skulle Svd-prenumerationen och Omni vara mest värde för mig. Och fria lounger såklart, om man börjar flyga mer.
Intryck än så länge:
+ Både app och hemsida verkar tydliga med enkla upplägg och lätt att navigera. Gick snabbat att komma igång och sätt ain pengar via swish.
- fysiskt kort kostar 75 kr, även för Plus. Det var ju en liten överraskning, det hade ju kunnat framgå tydligare innan. Nu tog jag bara ett digitalt kort då jag ändå använder det mest, men jag gillar ändå att ha ett fysiskt kort som backup.
- Det verkar inte gå att ladda ner transaktioner i något maskinläsbart format från hemsidan (CSV,XLSX, XML, vadsomhelst)... Det är lite av ett måste för mig, då jag har ett personlig bokföringsprogram jag vill lagra allt i. Någon som vet om det finns något sådant?
Jag gick på Max direkt, mest pga signup-bonusen på 20000 EB-poäng vilket räknar hem hela avgiften för de första tre månaderna. Men inte omöjligt att jag behåller kortet efter det. Min spend är relativt låg så egentligen är kortet lite väl dyrt för mängden cashback jag får ut, men det finns tillräckligt med andra trevligheter som gör att det lönar sig ändå tycker jag.
+ 1.5% cashback är bra, särskilt om växlingskampanjer likt den senaste mot Eurobonus blir ett återkommande inslag.
+ Möjlighet att samla ytterligare cashback hos e-handlare via Klarna-appen.
+ Flexibilitet att välja vart och när poängen ska krediteras, och därmed även förlänga giltigheten
+ Loungeaccess och La Girafe, värdet beror såklart på hur mycket man reser.
+ Ny belöning för varje vecka man gör ett kortköp. Har varit högt och lågt senaste 4 veckorna: Burgare från Bastard, låtsaspengar att boka hotell för (TLC journeys, visade sig vara värdelöst), en Latte på Espresso House, och nu den här veckan 15 fria bilder hos Stampix. Även om värdet varit blandat är det lite skoj att se vad veckans erbjudande är varje måndag.
+ Generös statusmatch GHA Discovery (även om det är mycket premium/lyx-hotell) - har inte nyttjat ännu.
+ ClassPass-krediterna kan, utöver gym och annat fitness-relaterat, även användas till (hälsoinriktade) måltider. I Göteborg finns ett flertal ställen där t.ex. en sallad kostar 3-4 credits. Hämta ut 5-6 sådana på en månad så har man med råge månadsavgiften tillbaka.
+ SvD, Omni, Storytel, Viaplay - Inget jag betalat för tidigare men ändå trevligt att ha tillgång till.
- Inga nivåpoäng
- Ingen möjlighet till extrakort
- Ingen +1 till lounger/La Girafe