Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Den offentliga debatten blir märkligare för varje år. För 10 år sedan kunde man konstatera att Arlanda inte levde upp till att vara en internationell flygplats och därmed kunde anses vara "den sämsta flygplatsen" av sitt slag. Svensk Näringsliv konstaterar i sin rapport att avgångarna från och anslutningarna till Arlanda är sämre än vad produktbolag behöver. Men idag så överskuggas Arlandas brister av andra problem.

Verksamheter som klarar de höga boendekostnaderna i Stockholm, den bristande infrastrukturen i Sverige och har en verksamhet som kräver resande kommer ändå inte avstå på grund av Arlanda. Att byta i Köpenhamn är inget problem för tjänstebolag i Stockholm. Det är ett problem för produktbolag i mellersta och norra Sverige men tillväxten för sådana bolag är låg sett till städer som Eskilstuna eller företag som Northvolt.

Det är bättre om Arlanda är bättre men vem är det är som faktiskt ska resa nu när många affärsresenärer lagt bagaget på hyllan efter pandemin?

”Svenskar och speciellt vi på Perfect Weekend älskar att klaga på Stockholm Arlanda Airport. Det är köer, gångavstånd och priser på en kaffe som får folk att fundera på blancolån. Men nu kommer en nyhet som nästan känns lika oväntad som solsken på midsommar.

Arlanda rankas nämligen som världens mest pålitliga flygplats för transferresor inför sommarens stora reseboom. Det visar en ny internationell analys från AirAdvisor.

Flygplatsen får 9,30 poäng och placerar sig före tungviktare som Paris Charles de Gaulle Airport, Frankfurt Airport och Amsterdam Airport Schiphol. Det är lite som att Häcken skulle vinna Champions League. Man behöver läsa tabellen två gånger.”

Alltid kul med statistik, och kul att förstå var den är skev.

• Transfer-resor på ARN är till mycket stor del inrikes förbindelser som är mindre komplexa.
• ARN trafikeras i stor utsträckning av ett (1) dominerade flygbolag som uttryckligen har haft som målsättning att minska förseningarna.

Så när jag läser den här rankingen så ser jag inte direkt att flygplatsen ARN har så mycket med rankingen att göra.

Sedan är det en trevlig samvariation som är bra för den som har byte på ARN, men samvariation är inte kausalitet.
Om det är sant att den som joggar 2ggr /vecka har 50% lägre sannolikhet att vara deprimerad, så betyder det inte att jogging nödvändigtvis är ett skydd mot depression. Samvariationen kan också förklaras av att (t.ex) den som redan är deprimerad inte pallar att jogga.

Brukar tycka att Arlanda är okej, men idag fick jag en annan känsla. Vaknade alldeles för tidigt och kom till Arlanda alldeles för tidigt.
Smidigt att får bagage lapp direkt när man kommer in på Terminalen 5 från taxi, men sedan måste man går en bit för bag drop bara för att vända om och går en lång sträcka tillbaka till säkerhetskontrollen. Snabbt med Fast Track.

Eftersom jag är så tidigt tänkte jag titta på Pearl lounge innan frukost på Pontus. Det är långt dit. C gates. På vägen är 2 rullband sönder och 2 rulltrappor. Förutom lång promenad måste man först går ner en våning, sedan upp en våning och ytterligare en gång upp en våning. Pearl lounge suger.

Jag ser absolut inget värde i Priority pass eller lounge key på Arlanda. De allra flesta flyg avgår från gates som är långt borta från loungen. Promenaden från säkerhetskontrollen i terminal 5 är lång, även om man känner till genvägen ut från TaxFree. Att utrustningen som ska underlätta förflyttning är bristfällig är också irriterande. Vet ej när/om det kommer en ny lounge till en vettig plats i Terminal 5, men just nu tror jag att besökare från utlandet som inte är vana med Arlanda kan uppleva det som en skitflygplats, särskilt om de har access till Pearl lounge och försöker att utnyttja den.

Brukar tycka att Arlanda är okej, men idag fick jag en annan känsla. Vaknade alldeles för tidigt och kom till Arlanda alldeles för tidigt.
Smidigt att får bagage lapp direkt när man kommer in på Terminalen 5 från taxi, men sedan måste man går en bit för bag drop bara för att vända om och går en lång sträcka tillbaka till säkerhetskontrollen. Snabbt med Fast Track.

Eftersom jag är så tidigt tänkte jag titta på Pearl lounge innan frukost på Pontus. Det är långt dit. C gates. På vägen är 2 rullband sönder och 2 rulltrappor. Förutom lång promenad måste man först går ner en våning, sedan upp en våning och ytterligare en gång upp en våning. Pearl lounge suger.

Jag ser absolut inget värde i Priority pass eller lounge key på Arlanda. De allra flesta flyg avgår från gates som är långt borta från loungen. Promenaden från säkerhetskontrollen i terminal 5 är lång, även om man känner till genvägen ut från TaxFree. Att utrustningen som ska underlätta förflyttning är bristfällig är också irriterande. Vet ej när/om det kommer en ny lounge till en vettig plats i Terminal 5, men just nu tror jag att besökare från utlandet som inte är vana med Arlanda kan uppleva det som en skitflygplats, särskilt om de har access till Pearl lounge och försöker att utnyttja den.
Din upplevelse av loungeutbudet på ARN påverkas av att du har PP genom Amex. Andra kan ha helt annan tillgång, exv om man har LoungeKey genom Swedbank. Se bifogade bild.
IMG_5351.jpeg

Din upplevelse av loungeutbudet på ARN påverkas av att du har PP genom Amex. Andra kan ha helt annan tillgång, exv om man har LoungeKey genom Swedbank. Se bifogade bild. Visa bifogad bild 175074
Tack. Intressant. Vet ej var i T5 de andra ligger och de är inte "lounge" i den mening jag tror de flesta resenärer, särskilt affärsresenärer, tänker sig. Dessvärre är Pearl lounge den vid C37. Väldigt lång väg från säkerhetskontrollen i Terminal 5.
Ingen aning vad är mer vanlig hos icke bosatta i Sverige. Priority pass, lounge key eller något annat.

"Nya" PP-loungen vid gate E1 hade väl planerad öppning i sommar? Antar att det kommer att göra situationen bättre.

Håller med om att Arlanda nog är en av de flygplatser där man får gå som mest fram och tillbaka till olika saker. Antar att de senaste ombyggnaderna är sponsrade av Folkhälsomyndigheten (10 000 steg per dag).

Din upplevelse av loungeutbudet på ARN påverkas av att du har PP genom Amex. Andra kan ha helt annan tillgång, exv om man har LoungeKey genom Swedbank. Se bifogade bild. Visa bifogad bild 175074
Det din screenshot visar är en lounge och 3 restauranger. På restaurangerna består "lounge"-besöket av att man får 190 kr att köpa mat för + valfri läsk eller varm dryck.

Pga prisläget på Arlanda räcker 190 kr i regel inte ens för en varmrätt. Dessutom är beloppet lägre än liknande erbjudanden på annat håll. T.ex. kan man på Hamburgs eller Berlins flygplats använda PP för att få 23 EUR på utvalda restauranger, vilket såklart också räcker till mycket mer än på Arlanda.

Å andra sidan är ju PP-lounger generellt ganska mediokra i hela Skandinavien, så det är ju inget unikt för just Arlanda. Men en PP-lounge utan krav på långpromenad borde som sagt inte vara för mycket begärt.

Tack. Intressant. Vet ej var i T5 de andra ligger och de är inte "lounge" i den mening jag tror de flesta resenärer, särskilt affärsresenärer, tänker sig. Dessvärre är Pearl lounge den vid C37. Väldigt lång väg från säkerhetskontrollen i Terminal 5.
Ingen aning vad är mer vanlig hos icke bosatta i Sverige. Priority pass, lounge key eller något annat.
Jo jag är medveten om att de andra inte är lounger men det jag menade var att två som har Priority Pass (eller LoungeKey) inte nödvändigtvis har samma utbud på samma flygplats. Spelar ingen roll var man är bosatt.

Håller med om att Arlanda nog är en av de flygplatser där man får gå som mest fram och tillbaka till olika saker. Antar att de senaste ombyggnaderna är sponsrade av Folkhälsomyndigheten (10 000 steg per dag).
Det är lite lustigt, för att jag tycke att Arlanda har blivit bättre på det de senaste åren, medans Kastrup har blivit värre. SAS-flyg på Arlanda är nästan alltid byte bara mellan E och F, och ofta inom E. Medans Kastrup är det A/B/D/E-gates, och A till E är en rejäl promenad.

Toppen