Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det är lite lustigt, för att jag tycke att Arlanda har blivit bättre på det de senaste åren, medans Kastrup har blivit värre. SAS-flyg på Arlanda är nästan alltid byte bara mellan E och F, och ofta inom E. Medans Kastrup är det A/B/D/E-gates, och A till E är en rejäl promenad.
Arlanda har blivit bättre på "last mile" dvs från lounge till gate. Däremot är det mycket promenerande fram och tillbaka om man anländer med marktransport.

Arlanda har blivit bättre på "last mile" dvs från lounge till gate. Däremot är det mycket promenerande fram och tillbaka om man anländer med marktransport.
Ja, det märker jag sällan personligen, båda flygplatserna är framförallt bytesflygplatser för min del. Det är om jag får en övernattning, men där brukar det oftare bli Scandic Strandpark än nånstans kring Arlanda på senare tid.

Det är lite lustigt, för att jag tycke att Arlanda har blivit bättre på det de senaste åren, medans Kastrup har blivit värre. SAS-flyg på Arlanda är nästan alltid byte bara mellan E och F, och ofta inom E. Medans Kastrup är det A/B/D/E-gates, och A till E är en rejäl promenad.
jag håller med om Kastrup. Påfallande mycket vandrande där också.

Arlanda är dock inte bra på något sätt, framför allt inte om man åker tåg eller buss. Det är inte så mycket vandrandet i sig även om det är för långt utan att det är onödigt vandrande. Man går inte in genom en central portal(säkerhetskontrollen) utan den ligger i ett hörn. Sen får man gå förbi tåg- och busstationen om man flyger till/från vissa utgångar. Helt onödigt.

Om någon är nyfiken på vart sadisterna från gamla T5 fast track tagit vägen (innan nya scanners) kan jag avslöja att de nu är omplacerade till T2 fast track security.....
Upplevde imorse en encounter med den världsberömda "arlanda-påsen". En sammanbiten pulshöjning kombinerades med en sorts romantisk deja vue! o_O

Jag saknar Fornebu i Oslo från tidig 1990 talet. Landningsbana med cafeteria och tax free. Otroligt snabbt in och ut. Men man behövde ta en extra lång på villan för att betala taxin in till stan.

Jag saknar Fornebu i Oslo från tidig 1990 talet. Landningsbana med cafeteria och tax free. Otroligt snabbt in och ut. Men man behövde ta en extra lång på villan för att betala taxin in till stan.
Frukta inte! Tunnelbanan till Fornebu är nu planerad att öppna 2029, så då blir reskostnaden överkomlig.

"Nya" PP-loungen vid gate E1 hade väl planerad öppning i sommar?

Så här såg det ut vid ombyggnadsområdet för nya loungen när jag var där i april. Någon hade kanske glömt ta bort/uppdatera skylten? Men sommar låter väl hyfsat rimligt ändå förhoppningvis.

IMG_7425_Original.jpeg

Toppen