Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu blir det stickspår för det här är inte platsen för EC261 diskussion men avgångstiden tidigarelades med 45 minuter, ankomst till CPH var 90 minuter efter ord flyg, men CPH var inte slutlig destination och det ser ut som att alla påföljande flyg hinns med och är i tid. Skulle alltså förvåna mig storligen om SAS kommer att acceptera något sorts claim öht.

Avdelningen "dåligt gjort" var att sas utfärdade bara ett av två boarding pass, att de sittplatser som Sas trodde de kunde reservera på LH inte stämde, att duty-of-care inte fungerade eftersom det café som sas listade som deltagare i kuponger vägrade acceptera kupongen.

Inledningsvis verkade det också som att SAS på något vis bokat om oss på ett sätt som innebar business kabin men ingen service. Jag vet fortfarande inte med 100%, men det verkar vara ett LH problem att de sålt biljetter till sas utan täckning, inte något sas efterfrågat.

Och möjligtvis ocskå att sas valde LH som ombokning öht med tanke på att Skyteam finns på flygplatsen och det hade gått att boka både med klm och med Air France. Dock var LH rutten den med minst avvikelse från tiderna för det inställda flyget, så det var nog bästa alternativet

Nu blir det stickspår för det här är inte platsen för EC261 diskussion men avgångstiden tidigarelades med 45 minuter, ankomst till CPH var 90 minuter efter ord flyg, men CPH var inte slutlig destination och det ser ut som att alla påföljande flyg hinns med och är i tid. Skulle alltså förvåna mig storligen om SAS kommer att acceptera något sorts claim öht.
Nä, på EC261-fronten drar du nog dött dessvärre. Men för mat och dryck borde du ha ett case!
På så vis var det ju olyckligt att det inte blev ett SkyTeam alternativ som innebar EC261 :)
Avdelningen "dåligt gjort" var att sas utfärdade bara ett av två boarding pass, att de sittplatser som Sas trodde de kunde reservera på LH inte stämde, att duty-of-care inte fungerade eftersom det café som sas listade som deltagare i kuponger vägrade acceptera kupongen.
Varför checkade du in hos SAS? Låter som en dålig taktik i min värld att inte checka in hos första flygningens opererande flygning.
Håller med att det är ett otyg(som bara blir värre) med förboka platser hos andra bolag. strular ofta.
SAS kunde nog reservera, men Lufthansa ville av någon anledning inte bekräfta (kanske för att platserna kostade pengar)?

Att ett café inte accepterade en voucher är ju olyckligt, om det är SAS fel eller personen som jobbades okunskap är ju oklart.
Men saker går fel, och då som sagt är det ju bara att göra ett utlägg. (och då slippa förhålla sig till exakt 20EUR också).

(Nu antar jag saker, men det låter som du åkt från en flygplats som inte är jättefrekvent trafikerad av SAS. och sent inställda/jätteförsenade flyg med SAS är åtminstone jag rätt förskonad från. så det kanske bara händer en handfull gånger per år voucher utfärdas på din avreseflygplats. ingen ursäkt men försök till förklaring)

Inledningsvis verkade det också som att SAS på något vis bokat om oss på ett sätt som innebar business kabin men ingen service. Jag vet fortfarande inte med 100%, men det verkar vara ett LH problem att de sålt biljetter till sas utan täckning, inte något sas efterfrågat.
100% Lufthansas miss, det finns inget sätt att boka en biljett i en kabinklass med annat serviceupplägg.
SAS bokar biljett i samma inventory som alla andra, Lufthansa väljer själv hur många platser de vill sälja.
Lufthansa (och de flesta andra bolag) väljer oftast att bara catera till bokade passagerare, inte antal stolar som finns i kabinen (för att spara pengar och minska svinn). Och det låter som du åkte från en utestation vilket torde innebära att catering redan var lastad på hemmabas.

Sen hur Lufthansa (troligen Purser) tar beslut hur serveringen ska skötas är nog olika. men inte SAS fel (denna gång!)
Hade troligen blivit samma resultat om du själv cashat 4 biljetter 2 timmar innan avresa.

Och möjligtvis ocskå att sas valde LH som ombokning öht med tanke på att Skyteam finns på flygplatsen och det hade gått att boka både med klm och med Air France. Dock var LH rutten den med minst avvikelse från tiderna för det inställda flyget, så det var nog bästa alternativet
Den som bokar om har i runda slänga dessa guidelines,
Finns avtal? Finns platser? Minsta möjliga försening? Minsta möjliga "åka tidigare än planerat"?

Hade du hellre åkt SkyTeam hade troligen SAS löst det åt dig om du hade kontaktat dom istället för att acceptera ombokningen.

Håller tummarna för EC261 nästa IRROPS!
och bra att du bjöd damen på öl! det har du igen!

Stämmer inte

Beror på orsak och hur sen du blir och om din avgångstid ändras signifikant
Ja det beror på orsak.
Men er det teknisk hos sas så får du EC261 om du ankommer på et nytt flight nummer.
Dette får du uansett om du ankommer 30 min eller 10 timer sent.
Men f,eks,skal dit fly først til LHR og så senere til ARN som blir ditt flyg videre,også blir ditt fly forsenad eller innstilt grunnet Storm på LHR så blir det vanlige EC261 med over 3 timmer forsenda osv som gjelder for at få pengar.
EC261 er mye mer kompliserat en de flest forstår,jag også.
Jag fikk pengar når mitt OSL-ARN fly 09:25 blir innstillt grunnat teknisk,og jag blir booket om og må ta OSL-ARN 11:40.
Gav meg 2770Nok som liknar 250€ når jeg sendte claim i appen. Tok 4 veckor.
Vet det står noen sted i EC261 at bytte av flightnumber min 13 dager før avreise, er samma som cancelled flight og da får du € hvist du claimer.
Hoppas innleggsendare uppdaterar claim utfall.

Last edited:
Ja det beror på orsak.
Men er det teknisk hos sas så får du EC261 om du ankommer på et nytt flight nummer.
Dette får du uansett om du ankommer 30 min eller 10 timer sent.
Men f,eks,skal dit fly først til LHR og så senere til ARN som blir ditt flyg videre,også blir ditt fly forsenad eller innstilt grunnet Storm på LHR så blir det vanlige EC261 med over 3 timmer forsenda osv som gjelder for at få pengar.
EC261 er mye mer kompliserat en de flest forstår,jag også.
Jag fikk pengar når mitt OSL-ARN fly 09:25 blir innstillt grunnat teknisk,og jag blir booket om og må ta OSL-ARN 11:40.
Gav meg 2770Nok som liknar 250€ når jeg sendte claim i appen. Tok 4 veckor.
Vet det står noen sted i EC261 at bytte av flightnumber min 13 dager før avreise, er samma som cancelled flight og da får du € hvist du claimer.
Hoppas innleggsendare uppdaterar claim utfall.
Den här typen av inlägg riskerar bara att förvirra. Hur kan du dra slutsatsen att en försening på 30 minuter ger ersättning utifrån ditt ärende?
Vid inställt flyg är gränsen två timmar vilket utifrån tiderna du anger låter tämligen rimligt att du överskred.

Den här typen av inlägg riskerar bara att förvirra. Hur kan du dra slutsatsen att en försening på 30 minuter ger ersättning utifrån ditt ärende?
Vid inställt flyg är gränsen två timmar vilket utifrån tiderna du anger låter tämligen rimligt att du överskred.
Du har rett. Jag trodde det var forsenade flyg på 3t for å få 250€ ersetning.
Da jag fikk 250€ for min 2 t forsenade ankomst så hadde jag hørt noe om at ny flight nummer gir EU261.
Jag la da inn claim og fikk 250€. Ser nå på EU hjemmside at det er 2 timer ved canselering.

Att sånt här funkar dåligt fick jag höra i ett annat ärende vid en gate i Toronto när det var frustrerade diskussioner från passagerare där Lufthansa hade översålt SAS-flyget genom ombokningar och skrivit ut bordingpass för dessa platser som SAS inte ansåg var giltiga eftersom de inte hade en bekräftad bokning på dem eller ens lediga stolar. I det fallet jag hörde så fick passageraren till slut komma med, men i lägre klass än Lufthansa hade "bokat", tack vare en no show som frigjorde en stol. Han var inte helt nöjd.

Toppen