En ytterligare datapunkt från mig.
Jag har två förnamn, varav det andra är mitt tilltalsnamn. Jag har endast tilltalsnamnet (samt efternamn) i min EB-profil och även bara tilltalsnamn på flygbiljetter. Har aldrig haft problem vid resor till och från USA eftersom jag separat har uppgett fulla namnet genom APIS. Har ej heller haft några problem på andra destinationer. Enligt Murphys lag lär det naturligtvis betyda att nästa gång jag flyger efter detta inlägg så kommer jag förstås att få problem.
Det var förvisso några år sedan jag hade en inrikes flygning i USA. De kanske har blivit kinkigare på senare tid, men senast jag hade en inrikes transfer i USA var en kontrollant mest intresserad av Ä och Ö på svenska ord i passet, som han tyckte var jättekul och bad mig läsa upp på svenska.
En gång i USA blev jag kallad Bruce i en säkerhetskontroll, men eftersom inget av mina förnamn är Bruce uppfattade jag först inte att kontrollanten påkallade min uppmärksamhet - tills jag kom på att jag hade på med en tröja med Läderlappen-tryck (Batman för yngre förmågor i detta forum).
Senast i höstas bad en amerikansk säkerhetskontrollant mig att ge honom tillbaka hans tröja - även då hade jag en (annan) Läderlappen-tröja på mig - den gången hade jag huvudet på skaft och svarade något i stil med "sure thing, Bruce"! Sedan hade vi en liten ordväxling om serietidningar.
Så, vad är min poäng med detta inlägg egentligen? Kanske att åka förbi Walmart och köpa valfri superhjältetröja att flasha vid säkerhetskontrollen om ni vill ha kontrollanters uppmärksamhet? I min erfarenhet är faktiskt inte amerikanska kontrollanter så humorlösa som ryktet säger...