Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

Jag har resa bokad i juni till USA med enbart tilltalsnamn eftersom det inte funkade med bonusresa annars eftersom jag bara har tilltalsnamn i eurobonusprofilen. Kan jag uppdatera den till samtliga namn nu utan problem eller bör jag vänta tills efter hemkomst?

Vem har du bokat med? Vissa bolag lägger man in passuppgifterna separat och då fungerar det ändå. Det gäller vad jag kommer ihåg såväl SAS som Lufthansa och Air France.

Till nästa resa någon månad senare bokade jag istället en biljett med alla namn så att det överensstämde med passet.

Då fick jag istället problem med Eurobonus. Poängen kom inte in som de skulle, men det som hände på hemresan var att jag inte ens släpptes in i loungen därför att namnet på mitt boardingpass då inte stämde överens med namnet på mitt Eurobonuskort, som receptionisten också ville se.

Då bestämde jag mig för att alltid boka biljetter med alla mina namn och att ha alla namnen i Eurobonusprofilen. Därefter har det aldrig strulat.
Det är just i mellanläget som jag tänker mig att det kan bli struligt. :eek:

Säg att namnändringen på EuroBonus-profilen blir klar inom kort, men vi har resor bokade fram till strax efter nyår och misstänker att det kan bli strul med att poäng inte kommer in dom resorna.

På dom redan bokade resor ligger EuroBonus-nummer med i bokningarna i kombination med det tidigare förnamn, får hoppas att det inte görs någon ytterligare matchning mellan förnamn på biljetten mot den namnändrade EuroBonus-profil i samband med att man genomför resan. o_O

@ResenärenLars minns du om det gick att få till nån manuell hantering/lösning för poängen när dom inte kom in för missmatch mellan biljetten och profilen?

En ytterligare datapunkt från mig.

Jag har två förnamn, varav det andra är mitt tilltalsnamn. Jag har endast tilltalsnamnet (samt efternamn) i min EB-profil och även bara tilltalsnamn på flygbiljetter. Har aldrig haft problem vid resor till och från USA eftersom jag separat har uppgett fulla namnet genom APIS. Har ej heller haft några problem på andra destinationer. Enligt Murphys lag lär det naturligtvis betyda att nästa gång jag flyger efter detta inlägg så kommer jag förstås att få problem.

Det var förvisso några år sedan jag hade en inrikes flygning i USA. De kanske har blivit kinkigare på senare tid, men senast jag hade en inrikes transfer i USA var en kontrollant mest intresserad av Ä och Ö på svenska ord i passet, som han tyckte var jättekul och bad mig läsa upp på svenska.

En gång i USA blev jag kallad Bruce i en säkerhetskontroll, men eftersom inget av mina förnamn är Bruce uppfattade jag först inte att kontrollanten påkallade min uppmärksamhet - tills jag kom på att jag hade på med en tröja med Läderlappen-tryck (Batman för yngre förmågor i detta forum).

Senast i höstas bad en amerikansk säkerhetskontrollant mig att ge honom tillbaka hans tröja - även då hade jag en (annan) Läderlappen-tröja på mig - den gången hade jag huvudet på skaft och svarade något i stil med "sure thing, Bruce"! Sedan hade vi en liten ordväxling om serietidningar.

Så, vad är min poäng med detta inlägg egentligen? Kanske att åka förbi Walmart och köpa valfri superhjältetröja att flasha vid säkerhetskontrollen om ni vill ha kontrollanters uppmärksamhet? I min erfarenhet är faktiskt inte amerikanska kontrollanter så humorlösa som ryktet säger... :)

Toppen