Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2025)

Är det någon som lyckats boka en bonusresa för 5 personer varav tre barn och använda två vouchers?

Jag har försökt ringa in utan att de lyckas. Då ville de dela upp i tre bokningar(vuxen+barn, vuxen+barn, barn) för att kunna applicera vouchers. Problemet var att den sista bokningen med bara ett barn aldrig gick till biljettering utan "försvann". Jag hade inte tid/ork att tjafsa då utan räknade med att köpa en separat biljett, men det är inte heller helt lätt till ensamresande barn. (Den bokningen sprack till slut av helt andra anledningar...)

Så... vi är två vuxna och tre barn (6-11 år). Hur ska vi tänka? Jag hittar inget villkor som säger att barn inte kan åka själva på bonusresa, men det går inte att boka via SAS hemsida. Där måste det vara minst en vuxen i bonusbokningen, och försöker jag boka med födelsenummer för ett barn som vuxen säger sidan: "Ålder stämmer inte överens med passagerartyp".

Hur är det tänkt att man ska göra?
Jag vet inte om det är svar på din fråga men det är inga som helst problem att boka barn på egen biljett både bonus och revenue (för pengar). Men det går inte att göra online utan man behöver ringa in sen behöver man hänvisa till den bokningen som vuxen finns på.

Jag vet inte om det är svar på din fråga men det är inga som helst problem att boka barn på egen biljett både bonus och revenue (för pengar). Men det går inte att göra online utan man behöver ringa in sen behöver man hänvisa till den bokningen som vuxen finns på.
Ok, tack. Då är det bara att ringa flera gånger då till det blir rätt *suck*

Har jag tolkat det rätt gällande voucher som förlängdes till 31/3-26 att det är ”one time use only”? Dvs bokat utresa tidigare (men efter 31/12-25) och att lägga till hemresa med samma voucher imorgon går inte? :rolleyes:

Någon som provat och lyckats ändra hemresedatum (allt annat oförändrat) på en 2-4-1 resa, där voucherns förfallodatum passerat.

T ex min voucher förföll mars 2026. Använde den för en resa som sker 10-15 dec 2026. Nu önskar jag ändra datum för hemresan till 25 dec 2026

När jag pratar med SAS/Amex utanför arbetstid (engelskatalande) anger dem att det är ok att ändra så länge region ej ändras. När jag pratar med svenska teamet anger dem att ändring ej går utan ny voucher/nya poäng

Last edited:
Någon som provat och lyckats ändra hemresedatum (allt annat oförändrat) på en 2-4-1 resa, där voucherns förfallodatum passerat.

T ex min voucher förföll mars 2026. Använde den för en resa som sker 10-15 dec 2026. Nu önskar jag ändra datum för hemresan till 25 dec 2026

När jag pratar med SAS/Amex utanför arbetstid (engelskatalande) anger dem att det är ok att ändra så länge region ej ändras. När jag pratar med svenska teamet anger dem att ändring ej går utan ny voucher/nya poäng
Har inget ändrats vilket jag tvivlar (och är mest logiskt) har svenska teamet rätt.

Går inte. Vill du ändra datumet för hemresan så är det en ny voucher som gäller i så fall.

Varit lite offline i bonusvärlden. Förvirrad vad gäller kostnad för att lägga till hemresa och avboka. Är det verkligen 750 kr för att avboka och lika mycket för att lägga på hemresa? Men lägga på feeder inom Europa gratis? Första inlägget i tråden verkar inte vara uppdaterat?

• Gilla
Reactions: Gus
Varit lite offline i bonusvärlden. Förvirrad vad gäller kostnad för att lägga till hemresa och avboka. Är det verkligen 750 kr för att avboka och lika mycket för att lägga på hemresa? Men lägga på feeder inom Europa gratis? Första inlägget i tråden verkar inte vara uppdaterat?
Beror på om det är ”partner” eller ren SAS. Boka av/ändra ren SAS är 750:-. Är ju samma pris en väg så finns ingen anledning att lägga till hemresa, lika gärna boka enkel. Partner har gett upp att hänga med på men 150;- har jag för mig ”feeder” kostar men det kan också ha varit att lägga till/ändra connection på en ren SAS award…

Har för mig att det har snackats (här?) om att på rena SAS-bokningar så ska man kunna vara fler än två?

Står explicit i partner-resor att man ej kan vara det, men inte på SAS-resor.

Jag försöker få till en SAS-resa för fyra personer i en bokning där en eller två Amex-kuponger ska användas. Kundservice envisas med att de måste dela upp bokningen i två bokningsnummer när vi är fyra, men som familj är det inte önskvärt (t ex vid trafikstörning) och dessutom tappar jag då Diamond-förmånerna för två av resenärerna (byte av avgång, fri sittplats etc). Den tidigare kundservicen som la ned (Sveg?) vet jag kunde lösa detta utan problem och jag har för mig att det även gick att lösa för ett år sedan hos rätt agent. Det handlar om att de måste dra poängen i två transaktioner (görs tydligen i något separat system), men de flesta agenter inkl backoffice verkar inte veta hur man gör detta eller får inte göra detta av någon anledning. Någon som har erfarenheter nyligen av att detta fungerar?

Jag försöker få till en SAS-resa för fyra personer i en bokning där en eller två Amex-kuponger ska användas. Kundservice envisas med att de måste dela upp bokningen i två bokningsnummer när vi är fyra, men som familj är det inte önskvärt (t ex vid trafikstörning) och dessutom tappar jag då Diamond-förmånerna för två av resenärerna (byte av avgång, fri sittplats etc). Den tidigare kundservicen som la ned (Sveg?) vet jag kunde lösa detta utan problem och jag har för mig att det även gick att lösa för ett år sedan hos rätt agent. Det handlar om att de måste dra poängen i två transaktioner (görs tydligen i något separat system), men de flesta agenter inkl backoffice verkar inte veta hur man gör detta eller får inte göra detta av någon anledning. Någon som har erfarenheter nyligen av att detta fungerar?
Går inte att ha 4 personer i en bokning sedan SAS blev med i Skyteam så ja, du behöver dela upp bokningarna. Det är en begränsning när man vill använda 2-4-1 vouchers tyvärr.

Toppen