Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Så för att klargöra. Det är ej fri avbokning för bonus inom 24h? Jag frågade SAS-boten. Den sa nej.
Men enligt Piffsan ska det funka. Men det är bara om man ringer in då isåfall? Eller funkar det i appen också?
Precis som jag skrev så gäller 24h fri avbokning för bonusresor fortfarande. Dock framgår det inte i reglerna så en inofficiell förmån. Någon SAS-chef konfirmerade det i en intervju med Eurobonusguiden kort efter att 24h öppet köp för revenue slopades, om jag minns rätt.

Huruvida det fungerar i appen eller ej låter jag vara osagt. När det gäller partnerbokningar har jag i regel alltid (även innan förändringarna och även under *A-tiden) behövt ringa in för att få tillbaka serviceavgiften men har samtidigt sett andra rapportera att det fungerar i appen.

Avbokade en sas metall bonusresa i början på Feb (via webbsidan), fix poängen i retur direkt. (bokad i höstas någon gång).
Skatterna kom åter efter några dagar.

Det kanske inte är så mycket en fråga som ett konstaterande, men det dök upp tillgänglighet i business för en resa och tjejen planerat över nyår där en av långflygningarna var bokade i economy. Jag ringde in och pratade med engelskspråkig kundtjänst som la upp ombokningen och tog mina uppgifter. Kostnaden skulle bli 1900 för ombokningen och biljetteringen skulle ske samma eftermiddag. Ingenting hände den dagen, jag ringde tillbaka, blev lovad att allt såg bra ut och att det skulle ske inom kort. Ingen biljettering igen. Ringde tillbaka nästa dag och blev då lovad igen att det skulle ske samma dag. Kundtjänstmedarbetaren tog mina uppgifter på nytt och jag fick bekräfta kostnaden på nytt (samma som första gången).

I lördags auto-cancellerades ändringen då det inte biljetterats. Kundtjänst kan självklart inte göra något i dag och platserna finns givetvis inte kvar.

Det kanske inte är så mycket en fråga som ett konstaterande, men det dök upp tillgänglighet i business för en resa och tjejen planerat över nyår där en av långflygningarna var bokade i economy. Jag ringde in och pratade med engelskspråkig kundtjänst som la upp ombokningen och tog mina uppgifter. Kostnaden skulle bli 1900 för ombokningen och biljetteringen skulle ske samma eftermiddag. Ingenting hände den dagen, jag ringde tillbaka, blev lovad att allt såg bra ut och att det skulle ske inom kort. Ingen biljettering igen. Ringde tillbaka nästa dag och blev då lovad igen att det skulle ske samma dag. Kundtjänstmedarbetaren tog mina uppgifter på nytt och jag fick bekräfta kostnaden på nytt (samma som första gången).

I lördags auto-cancellerades ändringen då det inte biljetterats. Kundtjänst kan självklart inte göra något i dag och platserna finns givetvis inte kvar.

Fan vad surt, känns som man tyvärr ser det ganska ofta och svårt att hitta rätt bland agenterna. Känns som vissa är otroligt kompetenta medan en del är lite hej kom och hjälp mig.

Har vid ändringar av bokningar börjat göra såhär,

1) Be agenten skriva som kommentar när den skickas på biljettering att jag accepterar högre kostnader än det som agenten sagt till mig, om exempelvis skatterna har räknats fel av agenten. Detta tror jag är det viktigaste, hade ett sådant case för ett tag sedan när jag hjälpte en vän att boka en biljett. Hans biljetter blev inte biljetterade för att agenten hade räknat fel på skatterna och SAS fick inte dra högre kostnader än vad man kommit överens om i samtalet när han bokade om...

2) Be agenten kolla upp hur länge reserverade biljetter ligger kvar innan biljettering, exempelvis är ju KLM bara 72h. När det är mindre än 168h (1 vecka) har jag bett dom skicka det i den kända "expresskön". Tycker det funkar bättre när agenten själva bekräftat att det är tajt deadline att det faktiskt hamnar i rätt kö.

3) Ringa efter 24h och följa upp om biljetterna inte är biljetterade.

4) Samt nu sedan reseassistenten ( https://reseassistenten.se/) lanserades, så lägger jag upp alla biljetter för bevakkning. Funkar väldigt smidigt att se om biljetterna ställs ut eller inte. Samt andra justeringar

Precis som jag skrev så gäller 24h fri avbokning för bonusresor fortfarande. Dock framgår det inte i reglerna så en inofficiell förmån. Någon SAS-chef konfirmerade det i en intervju med Eurobonusguiden kort efter att 24h öppet köp för revenue slopades, om jag minns rätt.

Huruvida det fungerar i appen eller ej låter jag vara osagt. När det gäller partnerbokningar har jag i regel alltid (även innan förändringarna och även under *A-tiden) behövt ringa in för att få tillbaka serviceavgiften men har samtidigt sett andra rapportera att det fungerar i appen.

Det står ju tydligt i bokningsfältet att man ha 24t öppet köp... jag tolkar det som en officiell förmån

1773146219751.png

Toppen