Sitter fast i Sydafrika med Etihad flights. Finns hur många alternativ som helst att ta sig till Europa. Så håller med digJag håller med här. För de som är fast i UAE, Qatar osv så hade jag förväntat mig att UD skulle jobbat med information och sätta upp förväntningar vad som är möjligt att lösa från deras håll och vad det jobbar på. Klaga på att UD inte fixar just den lösningen som jag själv vill eller är bäst för en enskild person har jag lite större problem med, om det inte handlar om sjukdomar/medicin eller liknande.
Sitta i Thailand och klaga på att UD inte flyger hem dem för att flighten via DXB är inställd har jag noll förståelse och sympati för, speciellt inte när folk faktiskt är drabbade på riktigt.
Finska kvällsblaskan Iltasanomat hade en artikel på framsidan. "Hundratals finländare fast i Doha och Dubai - Finnair: situationen blir mer utmanande för var dag som går"Nu läser jag inte direkt övriga Nordiska tidningar, men det finns säkerligen några här inne som läser Norska, Danska eller Finländska medier.
Är det lika mycket reportage om strandsatta människor i övriga Norden, eller är Svenskar överlag mer handlingsförlamade?
Söker man på SAS sida CPH - CMB så går det att boka , carrier Ethiad SAS har ju något samarbete med Ethiad , de gjorde ju rätt att boka med flygbolagSVT Rapport hade ett inslag ikväll om en familj som är arga på SAS för att "flyget hem ställts in". Familjen befinner sig i Colombo på Sir Lanka. Förstår inte grejen då SAS inte flyger till CMB. Eller är det en awardresa med tex Saudi som ställts in? Otydligt SVT!
Ja, det är helt ok att klaga, men jag kan inte förstå den situation man sätter sig själv i och sen klagar på allt och alla. Som denna journalist som blev fast för att hennes ursprungsflyg i söndags ställdes in, då valde hon att boka ny biljett, via Saudiarabien... Konstigt nog så ställdes även det flyget in. Har man då ingen koll på kartan? Hoppas man på det bästa? Är det pengarna som spelar in? Jag hittade direkt biljetter BKK-CPH via MUC tex, kostade drygt 10.000:- men kanske värt det om man är orolig för sina barn?Som en av dem som förstår och accepterar att folk har synpunkter på UD svarar jag en gång till. Jag tycker det är rimligt att folk är tillåtna att göra en egen bedömning och då också göra fel ibland. Och att man i den processen inte blir rättslös, utstött av de som med hjälp av backspegeln i efterhand berättar att alla borde ha vetat detta redan innan det hände.
Jag förstår att det finns andra synsätt; att samhällstjänster inte ska vara till för alla och att någon moralens väktare ska styra utifrån Luther, Jante eller eget gottfinnande. Det är helt OK, det är bara det att jag inte delar den synen. Och då landar jag i att jag hellre accepterar lite klagomål på UD än ett godtyckligt system där man aldrig i förväg vet om UDs stöd till medborgare i utlandet gäller mig eller inte.
I inslaget påstår man att familjen ”åkte på sportlovssemester till Sri Lanka med SAS”. Fattar att majoriteten av alla resenärer inte är lika insatta som oss här men märker verkligen inte ens den mest icke insatte på utresan att det är Etihad man åker med och inte SAS?SVT Rapport hade ett inslag ikväll om en familj som är arga på SAS för att "flyget hem ställts in". Familjen befinner sig i Colombo på Sir Lanka. Förstår inte grejen då SAS inte flyger till CMB. Eller är det en awardresa med tex Saudi som ställts in? Otydligt SVT!
Detta om där 'journalisten' var nog den mest patetiska artikeln i den här soppan.. Buhu kaos på Sydneys flygplats och inga hotell (i hela stan???) Buhu köpa flyg till BKK. Och vad värre var hon verkade r helt handikappad på att hitta flyg till EU.. Vad söker hon på? Eller inte söker alls.. Ett jäkla gnällande från ngn som egentligen inte är drabbad alls annat än inställt flyg. Spara kvitton nyttja försäkring. En resande journalist borde ha en bra reseförsäkring.Ja, det är helt ok att klaga, men jag kan inte förstå den situation man sätter sig själv i och sen klagar på allt och alla. Som denna journalist som blev fast för att hennes ursprungsflyg i söndags ställdes in, då valde hon att boka ny biljett, via Saudiarabien... Konstigt nog så ställdes även det flyget in. Har man då ingen koll på kartan? Hoppas man på det bästa? Är det pengarna som spelar in? Jag hittade direkt biljetter BKK-CPH via MUC tex, kostade drygt 10.000:- men kanske värt det om man är orolig för sina barn?
![]()
SVT-journalistens panik när luftrummet stängdes – fastnade
SVT-programledaren Jenny Lindeborg är fast i Bangkok. Hemma har hon två tonårsbarn och en katt som väntar. – Jag är helt förkrossad. Jag har en säng att sova i och har fått äta, men jag är jätteledsen, säger hon.www.expressen.se
Gällande UD:s stöd så är det väl oftast obefintligt, UD är ju ingen resebyrå att ringa när något händer. Ser man på lagen om konsulära katastrofinsatser så skall ju staten ha resurser att evakuera svenskar vid en katastrof. Så vet inte om det är så godtyckligt... Staten går inte in och hjälper när människor fortfarande kan hjälpa sig själva! Det står också i lagen att den som får hjälp skall bekosta det själv, och en evakuering skall betalas i efterhand. Det hade varit intressant att läsa de artiklarna när UD flugit hem E-Type och de andra sportlovssvenskarna och sen skickar faktura...
Som journalist är jag van att få svar från företag som Emirates, men som vanlig resenär märker man att de struntar i en.
Att man har missat det finstilta kring utförare när man köper biljetter av SAS på sas.se är jag faktikt inte så förvånad över.I inslaget påstår man att familjen ”åkte på sportlovssemester till Sri Lanka med SAS”. Fattar att majoriteten av alla resenärer inte är lika insatta som oss här men märker verkligen inte ens den mest icke insatte på utresan att det är Etihad man åker med och inte SAS?
Inte jag heller, men min poäng var att när man däremot har åkt på utresan bör man nog uppmärksamma att det inte är SAS man flyger med…Att man har missat det finstilta kring utförare när man köper biljetter av SAS på sas.se är jag faktikt inte så förvånad över.