Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att efter ett dygn av stängt luftrum gå ut och klaga på att UD inte kan hjälpa mig hem känns ju inte ens seriöst. Jag hade nog skämts för mig själv om jag ens hade tänkt tanken. Tror man att Sverige sitter med beredskap att rycka ut till världens alla länder och hjälpa medborgarna hem så fort något går fel? Så funkar det inte. Om det är det man vill ha då får man nog ställa sig in på att börja betala för barnens skolgång, läkarbesök mm.

Jag är ganska säker på att inte ens Estland som tydligen var snabba med att sätta ihop en, i mina ögon tveksam, WhatsApp grupp inte heller har evakuerat någon. Då vet jag inte vad denna gruppen gör för skillnad.

Jag tror att folk jämför sig med USA och andra som bemannar upp baser överallt i världen. Det gör inte Sverige och jag hoppas inte att vi kommer att göra det heller.

Hur många nya "gnällartiklar" har vi för övrigt sett nu då? Inte så många vad jag kan hitta. Det beror väl troligtvis på två saker främst, att journalister har en sällsynt förmåga att hitta dem som skapar rubriker hur få de än är eller att UD nu efter ytterligare ett dygn har en bättre överblick och fått igång sin information.

Jag ser ju hellre att de håller huvudet kallt och agerar faktabaserat än att handla i affekt och fatta dåliga beslut.

UDs dåliga beredskap är nog bara en storm i ett vattenglas.

Tyvärr tror jag även pressen triggar en del att ställa upp. Kan vara man ringer hemifrån, kontakta min "syster" för hon sitter fast i Thailand etc. Sen gör man en story av detta . Tråkigt i alla fall för alla drabbade.

Att efter ett dygn av stängt luftrum gå ut och klaga på att UD inte kan hjälpa mig hem känns ju inte ens seriöst. Jag hade nog skämts för mig själv om jag ens hade tänkt tanken. Tror man att Sverige sitter med beredskap att rycka ut till världens alla länder och hjälpa medborgarna hem så fort något går fel? Så funkar det inte. Om det är det man vill ha då får man nog ställa sig in på att börja betala för barnens skolgång, läkarbesök mm.

Jag är ganska säker på att inte ens Estland som tydligen var snabba med att sätta ihop en, i mina ögon tveksam, WhatsApp grupp inte heller har evakuerat någon. Då vet jag inte vad denna gruppen gör för skillnad.

Jag tror att folk jämför sig med USA och andra som bemannar upp baser överallt i världen. Det gör inte Sverige och jag hoppas inte att vi kommer att göra det heller.

Hur många nya "gnällartiklar" har vi för övrigt sett nu då? Inte så många vad jag kan hitta. Det beror väl troligtvis på två saker främst, att journalister har en sällsynt förmåga att hitta dem som skapar rubriker hur få de än är eller att UD nu efter ytterligare ett dygn har en bättre överblick och fått igång sin information.

Jag ser ju hellre att de håller huvudet kallt och agerar faktabaserat än att handla i affekt och fatta dåliga beslut.

UDs dåliga beredskap är nog bara en storm i ett vattenglas.
Jag förstår faktiskt inte denna typ av kommentarer. Problemet är ju inte bara att folk inte kommer hem pga flygstörningarna. Det är krig i området. Hotell har blivit bombade även i Dubai och ingen vet vad som händer härnäst. Detta är något helt annat än askmoln och flygstrejker och annat som sker normalt och jag förstår att folk inte bara är oroliga, utan faktiskt med viss god grund rädda för sina liv. Att hjälpa medborgare (om inte annat med en god kommunikation) som hamnar i en krigssituation, i ett land det inte har avråtts från att resa till är väl faktiskt något som är UDs uppgift.
Det hävdas dessutom att flygbolag stoppat flygningar till regionen tidigare. Det är sant att KLM/AF med flera gjorde det tidigare , men flighterna återupptogs ju. Så att hävda att alla borde förstått stämmer inte.
Skall man låta bli att åka till Baltikum också för att det ligger bredvid Ryssland?

Jag förstår faktiskt inte denna typ av kommentarer. Problemet är ju inte bara att folk inte kommer hem pga flygstörningarna. Det är krig i området. Hotell har blivit bombade även i Dubai och ingen vet vad som händer härnäst. Detta är något helt annat än askmoln och flygstrejker och annat som sker normalt och jag förstår att folk inte bara är oroliga, utan faktiskt med viss god grund rädda för sina liv. Att hjälpa medborgare (om inte annat med en god kommunikation) som hamnar i en krigssituation, i ett land det inte har avråtts från att resa till är väl faktiskt något som är UDs uppgift.
Det hävdas dessutom att flygbolag stoppat flygningar till regionen tidigare. Det är sant att KLM/AF med flera gjorde det tidigare , men flighterna återupptogs ju. Så att hävda att alla borde förstått stämmer inte.
Skall man låta bli att åka till Baltikum också för att det ligger bredvid Ryssland?
Jag skrev ingenstans att man borde förstått att man inte borde resa dit. Jag skrev att man borde inse att det inte är rimligt att förvänta sig en massa hjälp 24 timmar efter att luftrummet stängt. Sverige har inte den beredskapen. Den kan man bara ha om man har baser på plats.

Men är väl en skillnad på att klaga på att information inte fås av UD (hur maximera sin trygghet, områden att undvika, annat vettigt) och att klaga på att man inte flygs hem?
Din kritik missar helt @ResenärenLars inlägg och poäng, dvs orimliga förväntningar om magiska evakueringar av tusentals pers.

Jag skrev ingenstans att man borde förstått att man inte borde resa dit. Jag skrev att man borde inse att det inte är rimligt att förvänta sig en massa hjälp 24 timmar efter att luftrummet stängt. Sverige har inte den beredskapen. Den kan man bara ha om man har baser på plats.
Håller med ! Osmakligt dessutom då civila stackare dör och får hela sina familjer utplånade samtidigt som flygbolagen huserar sina passagerare i hotell som håller hög klass samt bjuder på all mat. Det är ju såklart obehagligt att vara i Dubai men i perspektiv är det rätt ok jämfört med Jerusalem, Teheran eller liknande.

Nu läser jag inte direkt övriga Nordiska tidningar, men det finns säkerligen några här inne som läser Norska, Danska eller Finländska medier.

Är det lika mycket reportage om strandsatta människor i övriga Norden, eller är Svenskar överlag mer handlingsförlamade?

Det spelar ingen roll om det är tsunami, skogsbränder,
snöfall eller strejker.

Hela familjer som sitter nätter utan mat till sina barn, eller som senaste snökaoset i Amsterdam, fast I flera dagar på ett flygplatsgolv (det fanns hur mycket lediga hotell som helst) och det fanns lediga bussar några få timmar bort till flygplatser som läget var under kontroll på såsom Hamburg och Bryssel.

Samma visa nu, där all skuld läggs på myndigheter eller flygbolag att lösa allt, och helst nu på en gång!

Sedan läser man om "Robert" i Aftonbladet som känner sig lurad av UD som sade till honom förra veckan att det inte finns någon avrådan att åka till Doha.

Sitter 'fast' på ett hotell med ett sjukt 8 månaders barn, och påstår att han inte får lämna hotellet , och givetvis så kan ambassaden inte göra någonting...

Är det någon gammal övertro till vad en myndighet verkligen kan göra , eller vad är felet med dessa, handlingsförlamade människor?

Oavsett så måste man som individ kunna vara förmögen att lösa problem själv så gott det går under tråkiga omständigheter och inte sitta och skylla ifrån sig på UD.

MENA-ländernas regimer har ju med sina megainvesteringar, sportswashing, turismpropaganda mm duperat omvärlden att tro att regionen är trygg och säker, och så har ju flygbolagen där dessutom blivit duktiga på att mjölka svenne de senaste åren.
Slår vad om att nio av tio av dessa resenärer inte ens kan placera Dubai eller Qatar på en karta. Ändå väljer de att åka dit eller göra transit där.
Men det är kanske för mycket begärt att Dubai-“influerare” och svenne banan gör sin egna konsekvensbedömning av att åka till eller via regionen. Nej, lägg ner sjukvården och äldreomsorgen här hemma så vi kan få hem Dr Alban och E-type omedelbums, och gärna Fly Better!

Lite från CNN om hur andra länder hanterar.

1772564814642.png

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen