Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ju EXTREMT uppenbart att en attack kommer ske. Annars skulle man inte lagt ner så mkt tid o pengar att flytta 2 hangarfartyg med tillhörande stödfartyg. Tankplan. Bombplan attackplan etc till regionen
Samt i torsdag gick USA ut och sa alla ni som kan lämna iran.. lämna iran.

Sen kanske ingen förutspådde att Iran skulle skicka drönare mot hotell i UAE
Men oas om man väljer att åka till sandländerna så får man vara beredd på tokigheter..

Många som trodde att det än en gång skulle bli ett fall av TACO (Trump Always Chickens Out)

Är väl risk att det kommer bli stökigt framöver med tanke på följande info (taget från Aftonbladet)

USA:s utrikesdepartement uppmanar alla amerikanska medborgare som befinner sig i följande länder att ”LÄMNA NU”: Bahrain, Egypten, Iran, Irak, Israel, Västbanken och Gaza, Jordanien, Kuwait, Libanon, Oman, Qatar, Saudiarabien, Syrien, Förenade Arabemiraten och Jemen.

Detta på grund av ”allvarliga säkerhetsrisker ”.

• Gilla
Reactions: hco
Jag vet inte men denna måste ju ändå ta priset för att grina ut, de sitter alltså fast i Thailand......och gnäller på svenska myndigheter, det går ju massor med flyg mot Europa varje dag från Bangkok, hur i helsike kan man vara besviken på UD i detta läget.

Från Aftonbladet

fast i thailand.jpg

Jag vet inte men denna måste ju ändå ta priset för att grina ut, de sitter alltså fast i Thailand......och gnäller på svenska myndigheter, det går ju massor med flyg mot Europa varje dag från Bangkok, hur i helsike kan man vara besviken på UD i detta läget.

Från Aftonbladet

Visa bifogad bild 173301
Herregud, tyckte att tongångarna var lite hårda mot de som fastnad i Dubai men nu snackar vi att grina ut…

Blir ändå förvånad över de här som tycker det är förståligt att man klagar på UD. Min uppfattning är att om man åker till en Mellanöstern-diktatur får man vara beredd på att Babbens välkända ord ”allt kan hända och allt kan vända” slår in. Även om det är soligt så borde man ju vara medveten om statsskicket i Förenade Arabemiraten. Qatar osv…

Ska klaga på UD nästa pendeln står still och jag inte tar mig till jobbet, förutom med bil, tunnelbana eller taxi då.

Äsch, du vet väl att UD bara har utrikesfrågor. Så nästa gång Öresundståget från Kastrup blir inställt så kan du kräva repatrieringsflyg från UD.

Blir ändå förvånad över de här som tycker det är förståligt att man klagar på UD. Min uppfattning är att om man åker till en Mellanöstern-diktatur får man vara beredd på att Babbens välkända ord ”allt kan hända och allt kan vända” slår in. Även om det är soligt så borde man ju vara medveten om statsskicket i Förenade Arabemiraten. Qatar osv…

Det är många om åker till länder med tveksamt styre utan att tänka två gånger kring det. Och det handlar inte bara om mellanöstern, det handlar om flera asiatiska länder m.fl. Bara för att något inte är en demokrati, så behöver det inte betyda att det är ostabilt eller osäkert för individen.

Som en av dem som förstår och accepterar att folk har synpunkter på UD svarar jag en gång till. Jag tycker det är rimligt att folk är tillåtna att göra en egen bedömning och då också göra fel ibland. Och att man i den processen inte blir rättslös, utstött av de som med hjälp av backspegeln i efterhand berättar att alla borde ha vetat detta redan innan det hände.

Jag förstår att det finns andra synsätt; att samhällstjänster inte ska vara till för alla och att någon moralens väktare ska styra utifrån Luther, Jante eller eget gottfinnande. Det är helt OK, det är bara det att jag inte delar den synen. Och då landar jag i att jag hellre accepterar lite klagomål på UD än ett godtyckligt system där man aldrig i förväg vet om UDs stöd till medborgare i utlandet gäller mig eller inte.

Som en av dem som förstår och accepterar att folk har synpunkter på UD svarar jag en gång till. Jag tycker det är rimligt att folk är tillåtna att göra en egen bedömning och då också göra fel ibland. Och att man i den processen inte blir rättslös, utstött av de som med hjälp av backspegeln i efterhand berättar att alla borde ha vetat detta redan innan det hände.

Jag förstår att det finns andra synsätt; att samhällstjänster inte ska vara till för alla och att någon moralens väktare ska styra utifrån Luther, Jante eller eget gottfinnande. Det är helt OK, det är bara det att jag inte delar den synen. Och då landar jag i att jag hellre accepterar lite klagomål på UD än ett godtyckligt system där man aldrig i förväg vet om UDs stöd till medborgare i utlandet gäller mig eller inte.

Jag håller med här. För de som är fast i UAE, Qatar osv så hade jag förväntat mig att UD skulle jobbat med information och sätta upp förväntningar vad som är möjligt att lösa från deras håll och vad det jobbar på. Klaga på att UD inte fixar just den lösningen som jag själv vill eller är bäst för en enskild person har jag lite större problem med, om det inte handlar om sjukdomar/medicin eller liknande.

Sitta i Thailand och klaga på att UD inte flyger hem dem för att flighten via DXB är inställd har jag noll förståelse och sympati för, speciellt inte när folk faktiskt är drabbade på riktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen