Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kan göra lite uppföljning nu på min bokning där de menade byte mellan LCY/LHR var Open Jaw så stod de på sig.
ARN - LHR - SEA UT och det skulle bli en dubbel open jaw om jag körde SEA - PDX - LCY/LHR - ARN. Enligt SkyTeam-reglerna var flygplatsbyte inom samma stad att se som en open jaw. Agenten menade även att det inte skulle gå att lägga på feeder LHR - ARN i efterhand men jag överväger att testa det ändå.

• Wow
Reactions: Gus
Kan göra lite uppföljning nu på min bokning där de menade byte mellan LCY/LHR var Open Jaw så stod de på sig.
ARN - LHR - SEA UT och det skulle bli en dubbel open jaw om jag körde SEA - PDX - LCY/LHR - ARN. Enligt SkyTeam-reglerna var flygplatsbyte inom samma stad att se som en open jaw. Agenten menade även att det inte skulle gå att lägga på feeder LHR - ARN i efterhand men jag överväger att testa det ändå.
Jag har utan problem kunnat byta HND/NRT under en layover, men det var på Star Alliance-tiden. Med det sagt är väl dubbel open jaw omöjligt om flygen går till/från SEA?

Jag tycker det är konstigt att det blir dubbel open jaw när jag bokar til och från SEA samt vill avsluta på samma ställe där jag startade (ARN)? Men det ska tilläggas att jag fick samma agent som förra veckan som inte hade koll på reglerna riktigt så jag tror vi har en drös nya skåningar som agenter.

• Gilla
I vintras flög jag:
ARN-LHR/LGW-YYY
XXX-ARN

Borde ju blivit trippel open jaw med deras logik…

• Haha
Jag har väldigt svårt att förstå varför dom kallar det open jaw det ser ju mer ut som en vanlig ToR när man ritar på kartan.. Sen huruvida det inte skulle vara tillåtet är ju en annan fråga. Men det känns som de är ute och cyklar med terminologin. Isåfall skulle dom ha sagt att det inte är tillåtet med flygplatsbyte mellan segment.
Wikipedia skrev:
An open-jaw ticket is an airline return ticket where the destination and/or the origin are not the same in both directions. The name is derived from how it looks when drawn on a map

Jag har väldigt svårt att förstå varför dom kallar det open jaw det ser ju mer ut som en vanlig ToR när man ritar på kartan.. Sen huruvida det inte skulle vara tillåtet är ju en annan fråga. Men det känns som de är ute och cyklar med terminologin. Isåfall skulle dom ha sagt att det inte är tillåtet med flygplatsbyte mellan segment.
De syftar nog på open segment istället för open jaw men varför det skulle behövas ett open segment i detta fall är otydlig som ni alla är inne på.

Ja det står glasklart på deras hemsida:

"Inga stopovers (uppehåll över 24 timmar) är tillåtna."

Han var lite speciell, 100% svensktalande utan brytning men insisterade på att använda amerikansk bokstavering av bokningsreferens (dvs. X-ray, zulu, whiskey, efter jag sagt xerxes, zäta, dubbel-Viktor) och när han skulle återge att det inte fick vara mer än 24h så tog han något citat på engelska med. Inte hunnit ringa igen idag så får bli imorgon.
Ringde igen igår och hamnade hos engelsktalande (gissar Indien) även hon sa att stopover är mer än 24h så det går inte. Jag sa att det blir väl 23h och 55minuter. Hon orkade inte ta diskussionen utan sa att hon skulle skicka den till deras SkyTeam avdelning så kollar det på det inom 72h.

Biljetterna kom i mailen idag så skönt att någon hos SAS har koll på regelverk (och hur klockan fungerar).

Vilket flygbolag flyger PDX-LCY om man får fråga? Den flygplatsen tar ju inte ner widebodies. Och inget flygbolag flyger LCY-ARN heller inom skyteam.

Någon som har koll på avbokningsreglerna? Är för mig att det ska vara 24 tim innan, men här står det 1 tim innan avgång. Någon som haft problem att avboka närmare än 24 tim före avresa? Gäller ren SAS-award till USA.

Har försökt söka men utan framgång.
1000014993.jpg

Toppen