Exakt, vore ju konstigt att ifall man har två feeders till en långrutt så finns risken att man pga 24h regeln inte får ha en kortrutt i slutet.Enligt villkoren står det ”uppehåll max 24h”, så man borde ta hänsyn till när man landar, inte startar.
Ja precis - sa till honom att det inte känns rimligt om första benet hade varit väldigt många timmar så är det lätt hänt att det blir mer än 24h och att min erfarenhet sen tidigare är att så länge inget enskilt uppehåll är mer än 24h så är det ok. Vi är nog många som använt detta för att få nära ett dygn på vissa intressanta mellanlandningar (fick tex. en trevlig nyårsafton i Singapore häromåret med ett sådant stopp).Exakt, vore ju konstigt att ifall man har två feeders till en långrutt så finns risken att man pga 24h regeln inte får ha en kortrutt i slutet.
Tänk GOT-CPH-CDG-EZE. Är helt rimligt att det går 24h från start i GOT innan man ens är framme i EZE.
För att inte tala om hur konstigt det blir att räkna tidsskillnader för en sådan regel.
HUACA.
Tack - är sju ben nu så ska vara ok.Har du fler än 8 flighter totalt är väl stora frågan?
Om inte borde det vara ok om de inte ändrat något nyligen
Irriterande är minst sagt ett understatement. Tycker det är inget annat än helt oacceptabelt. De kan skylla på gamla system eller vad de nu har ursäkt bäst de vill men att de inte kan (inte får?) lösa problem som dessa inom alliansen är ofattbart.Hmm... brukar ju aldrig vara bra att ha bokat via resebyrå när det strular. När det är enda möjligheten som i EB-award fallet blir det ju irriterande att Skyteam inte kan ha möjligheten att justera biljetterna när det blir stök på rutten. Är det samma inom OneWorld och *A?
Jag pratade lite med KLM på AMS senast. De har ingen möjlighet att röra SAS-utfärdade awards, men kan tydligen röra Delta-utfärdade awards, så de hoppades att samma sak ska kunna ske med SAS framöver.Irriterande är minst sagt ett understatement. Tycker det är inget annat än helt oacceptabelt. De kan skylla på gamla system eller vad de nu har ursäkt bäst de vill men att de inte kan (inte får?) lösa problem som dessa inom alliansen är ofattbart.
Hoppas det, nuvarande läge är ju inte bra. Inte för oss resenärer, men inte heller för flygbolagen - att ombokningar dröjer vid förseningar, missade anslutningar osv är ju kostnadsdrivande i sig, kompensationer ökar, hotellnätter, middagar osv... alla vinner på att det kan bokas om snarast möjligt.De har ingen möjlighet att röra SAS-utfärdade awards, men kan tydligen röra Delta-utfärdade awards, så de hoppades att samma sak ska kunna ske med SAS framöver.
Märkligt, ni stannar ju 23 timmar och 55 minuter i London, det är helt okej. Konstigt att han var borta i 20 minuter, då kanske han frågade backoffice om hjälp och de borde ju ha givit korrekt svar. Hursomhelst, kör HUACA så borde det lösa sig.Har en SkyTeam-award där de ringde upp om att de blev för många legs totalt med mina feeders och att de därför inte kunnat biljettera om. Sitter kvar med de långa flighterna, skulle lägga till feeders idag och hade då tänkt följande:
GOT - CPH - avgång15.30
CPH - LHR - avgång 17.30, ankomst 18.30 på LHR
Vår flight från LHR avgår sen dagen efter 18.25 vilket jag då tänker är inom ramen för 24h. Agenten jag talar med säger att de ser på avgångstiden (15.30) när de räknar 24h. Jag säger emot, han försvinner iväg i 20 minuter och återkommer med något citat från reglerna på hemsidan. Orkar inte tjafsa emot.
Men har jag missat något här specifikt gällande feeders osv (ser ju att jag har en annan bokning där vår feeder lämnar GOT kl. 7 på morgonen med den långa flighten från LHR går 13.25 dagen efter vilket tyder på att han var ute och cyklade)?
Ja det står glasklart på deras hemsida:Märkligt, ni stannar ju 23 timmar och 55 minuter i London, det är helt okej. Konstigt att han var borta i 20 minuter, då kanske han frågade backoffice om hjälp och de borde ju ha givit korrekt svar. Hursomhelst, kör HUACA så borde det lösa sig.
Har AI-agenterna kommit till SAS kundtjänst?Han var lite speciell, 100% svensktalande utan brytning men insisterade på att använda amerikansk bokstavering av bokningsreferens (dvs. X-ray, zulu, whiskey, efter jag sagt xerxes, zäta, dubbel-Viktor) och när han skulle återge att det inte fick vara mer än 24h så tog han något citat på engelska med.