Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Gällande det här med biletter som ev. ej har blivit korrekt utfärdade av SAS, men att resan ändå är klar/tillgänglig i appen… Kan en sådan bokning dras tillbaka även när man har reserverade platser på flyget i fråga (om det nu alls går att boka sittplatser på en ”obiljetterad” resa)?
Är biljetten inte biljetterad brukar det inte gå att välja platser. Brukar komma upp info om att det inte är tillgängligt.

Vad du köpt till för tjänster är ingen garanti för något. Det enda som spelar roll är om den är biljetterad eller ej.

Jag flyger ofta via AMS med EuroBonus-poäng. Ett par gånger det senaste året när jag ankommit från icke-schengen land och ska vidare till CPH har jag missat min connection pga. tight bytestid/försenat plan. Båda de här gångerna har jag med min Skyteam award-biljett helt hamnat i limbo. Personalen på KLM:s servicedesk vägrar röra biljetten, och SAS kundtjänst kan inte heller kunnat boka om mig till nästa flight eftersom "systemet är låst" tills min incheckade väska har hämtats ut på AMS. Första gången tog det över 5h innan väskan lämnades ut till mig vid bagagehanteringen på AMS. Inte kul. Klockan var då 22:00 vilket innebar en hotellnatt som jag bekostade själv. Den andra gången gick det lite snabbare att få ut väskan, och jag kunde till slut bli ombokad till en senare flight via SAS kundtjänst.

Nu ska jag snart resa NBO-LHR-CPH. Ankommer till terminal 4 på LHR, och flyger vidare från terminal 2. 90 minuter byte, vilket är precis vad MCT är. Detta är sista avgången för dagen, så missar jag flyget så är det en hotellnatt som gäller. Jag har gjort den här transfern från T4 till T2 förut och är mycket tveksam till att jag kommer hinna. Allt måste klaffa.

Eftersom jag har mina dåliga erfarenheter från AMS är jag nyfiken på om någon varit med om att ha missat ett byte på en Skyteam-biljett på LHR? Samt... Vad är egentligen min rättighet gällande hotell om jag missar planet och det blir en övernattning?

missat min connection pga. tight bytestid/försenat plan. Båda de här gångerna har jag med min Skyteam award-biljett helt hamnat i limbo.
Låter fruktansvärt jobbigt, och fullkomligt orimligt att ingen kan boka om dig på 5 timmar. Jag har tyvärr inga konkreta råd eller förslag.

Vilket flygbolag ankom du med, det kan ha påverkan på dina rättigheter? Landade det sent, eller var det passkontrollen som tog för lång tid? I vilket fall som helst ska du inte betala själv för hotell, det ska du helt tvivelsutan begära ersättning för.

Låter fruktansvärt jobbigt, och fullkomligt orimligt att ingen kan boka om dig på 5 timmar. Jag har tyvärr inga konkreta råd eller förslag.

Vilket flygbolag ankom du med, det kan ha påverkan på dina rättigheter? Landade det sent, eller var det passkontrollen som tog för lång tid? I vilket fall som helst ska du inte betala själv för hotell, det ska du helt tvivelsutan begära ersättning för.

Tack. En av gångerna ankom jag med Saudia, den andra Kenya Airways. En gång skulle jag vidare med KLM och den andra SAS. Båda gångerna var det sena plan i samband med tight bytestid. Jag tror att ingetdera spelade någon roll dock. Allt utspelade sig detsamma båda gångerna. Anledningen kom knappt på tal i min kommunikation med både KLM och SAS. Båda parterna ville hjälpa mig, men bådas system var låsta. Den enda möjligheten båda gångerna var att jag först hämtade ut min väska för att sedan bli ombokad SAS.

Tack. En av gångerna ankom jag med Saudia, den andra Kenya Airways. En gång skulle jag vidare med KLM och den andra SAS. Båda gångerna var det sena plan i samband med tight bytestid. Jag tror att ingetdera spelade någon roll dock. Allt utspelade sig detsamma båda gångerna. Anledningen kom knappt på tal i min kommunikation med både KLM och SAS. Båda parterna ville hjälpa mig, men bådas system var låsta. Den enda möjligheten båda gångerna var att jag först hämtade ut min väska för att sedan bli ombokad SAS.
Det knepiga är väl att det var Sadia / Kenya Airways som egentligen skulle ha ombokat dig i dessa fall om missad connection beror på deras förseningar. Men utan att själv ha råkat ut för något liknande så gissar jag att det inte är superlätt att få tag i rätt person hos dem för att boka om på outstation när du ska vidare med t.ex. KLM…

Det knepiga är väl att det var Sadia / Kenya Airways som egentligen skulle ha ombokat dig i dessa fall om missad connection beror på deras förseningar. Men utan att själv ha råkat ut för något liknande så gissar jag att det inte är superlätt att få tag i rätt person hos dem för att boka om på outstation när du ska vidare med t.ex. KLM…

Om det inte vore för det faktum att det var en SAS Eurobonus-biljett, så hade KLM:s servicedesk skött det i egenskap av SkyTeam-partner till bolagen. Så fort de upptäckte att det var EuroBonus fick jag besked att det inte fanns något de kunde göra.

Om det inte vore för det faktum att det var en SAS Eurobonus-biljett, så hade KLM:s servicedesk skött det i egenskap av SkyTeam-partner till bolagen. Så fort de upptäckte att det var EuroBonus fick jag besked att det inte fanns något de kunde göra.
Det här problemet verkar vara genomgående oavsett var bokningen befinner sig. Jag fick schedule change på en bokning med Virgin och de kunde inte göra något utan jag måste kontakta min resebyrå aka SAS Eurobonus som inte heller kan göra något.

Men hanteringen vid irrops borde ju verkligen kunna samordnas inom alliansen. Problem uppstår även vid revenue bokningar.

Har en SkyTeam-award där de ringde upp om att de blev för många legs totalt med mina feeders och att de därför inte kunnat biljettera om. Sitter kvar med de långa flighterna, skulle lägga till feeders idag och hade då tänkt följande:

GOT - CPH - avgång15.30
CPH - LHR - avgång 17.30, ankomst 18.30 på LHR

Vår flight från LHR avgår sen dagen efter 18.25 vilket jag då tänker är inom ramen för 24h. Agenten jag talar med säger att de ser på avgångstiden (15.30) när de räknar 24h. Jag säger emot, han försvinner iväg i 20 minuter och återkommer med något citat från reglerna på hemsidan. Orkar inte tjafsa emot.

Men har jag missat något här specifikt gällande feeders osv (ser ju att jag har en annan bokning där vår feeder lämnar GOT kl. 7 på morgonen med den långa flighten från LHR går 13.25 dagen efter vilket tyder på att han var ute och cyklade)?

Har en SkyTeam-award där de ringde upp om att de blev för många legs totalt med mina feeders och att de därför inte kunnat biljettera om. Sitter kvar med de långa flighterna, skulle lägga till feeders idag och hade då tänkt följande:

GOT - CPH - avgång15.30

Vår flight från LHR avgår sen dagen efter 18.25 vilket jag då tänker är inom ramen för 24h. Agenten jag talar med säger att de ser på avgångstiden (15.30) när de räknar 24h. Jag säger emot, han försvinner iväg i 20 minuter och återkommer med något citat från reglerna på hemsidan. Orkar inte tjafsa emot.

Men har jag missat något här specifikt gällande feeders osv (ser ju att jag har en annan bokning där vår feeder lämnar GOT kl. 7 på morgonen med den långa flighten från LHR går 13.25 dagen efter vilket tyder på att han var ute och cyklade)?
Har du fler än 8 flighter totalt är väl stora frågan?
Om inte borde det vara ok om de inte ändrat något nyligen

GOT - CPH - avgång15.30

Enligt villkoren står det ”uppehåll max 24h”, så man borde ta hänsyn till när man landar, inte startar.

Toppen