Senaste nytt

Trafikvarningstråden

”Blixthalka” eller ”ishalka” är nog vad vi vanligen kallar det på svenska. Det är åtminstone var man hamnar på svenska från ”black ice”:
Skrev först bara is, men ändrade den även om jag halvt tvekade. Men rätt ska va rätt!

Edit, kunde inte låta bli att rota:

Svartis orsakar blixthalka? Eller är de samma sak?
Sen är svenska Wikipedia i allmänhet ganska dålig, så att beskrivningen är lite yrig överraskar inte.

Last edited:
DPA i Tyskland:

BER bleibt weiter geschlossen
«Aufgrund von Blitzeis und anhaltendem Eisregen sind aktuell keine Starts und Landungen am BER möglich».

Översatt
På grund av svart is och ihållande underkylt regn är inga starter eller landningar för närvarande möjliga på BER.

Lufthansapiloter ämnar strejka senare i veckan

Attachments

• IMG_5958.png
    IMG_5958.png
    {memory} MB · Visningar: 82
Ett tag sedan jag passerade Kastrup mitt på dagen, men om detta är vanliga nivån så bör man planera resor ut från Schengen med stor marginal om man får C-gater.
Kön rör sig låååångsamt och går just nu bort till byggplanket där kassorna till taxfreen fanns tidigare. Tur jag håller mig i Europa idag :)

Enligt en i personalen var detta bara början, kommande svenska ferieveckor förväntade de sig minst detta…
Jag såg inte slutet på kön idag från ovanvåningen på SAS Loungen , de byggde längre och länge bandfållor vid 12-tiden , väldigt många avgångar efter 12 Thai Qatar Air India Indogo och Emirates hade 2 avgångar i eftermiddags A380 och 777 , jag vet inte hur det såg ut i säkerhetskontrollerna för gick genom SAS fastracken , känns som man ska vara medveten om köerna om man ska ut i världen

Jag såg inte slutet på kön idag från ovanvåningen på SAS Loungen , de byggde längre och länge bandfållor vid 12-tiden , väldigt många avgångar efter 12 Thai Qatar Air India Indogo och Emirates hade 2 avgångar i eftermiddags A380 och 777 , jag vet inte hur det såg ut i säkerhetskontrollerna för gick genom SAS fastracken , känns som man ska vara medveten om köerna om man ska ut i världen

Gå igenom i E-gates istället och gå tillbaka till C-gates efter passkontrollen om kön är längre än 10-15 minuter. Det är helt sjukt att det kan vara absolut förstoppat i C-gates medan vakterna i E-gates sitter och rullar tummarna.

Gå igenom i E-gates istället och gå tillbaka till C-gates efter passkontrollen om kön är längre än 10-15 minuter. Det är helt sjukt att det kan vara absolut förstoppat i C-gates medan vakterna i E-gates sitter och rullar tummarna.
Perfekt tips som jag tar med mig inför non-Schengenresa från CPH i påsk. Bara utgår från att det kommer drälla med folk på CPH även då.

Samma status även idag vid 1315 tiden.

Vid E gates var det noll personer före mig i kön, men det stod ett par i luckan bredvid iallafall.

Samma status även idag vid 1315 tiden.

Vid E gates var det noll personer före mig i kön, men det stod ett par i luckan bredvid iallafall.
Hur kommer man tillbaka till C gates från E gates efter den passkontrollen ? Ett tag envisades SAS med att ha bussgate borta i E på morgonavgång , tar ju en stund att ta sig dit

Attachments

• Screenshot_20260212_160800_Chrome.jpg
    Screenshot_20260212_160800_Chrome.jpg
    274,2 KB · Visningar: 51
Hur kommer man tillbaka till C gates från E gates efter den passkontrollen ? Ett tag envisades SAS med att ha bussgate borta i E på morgonavgång , tar ju en stund att ta sig dit
Nu var det ett tag sedan (jag skulle från E idag), men jag har för mig att du har en walkway på övervåningen. Alltså i princip ovanpå den gången man går före passkontrollen.

Toppen