Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Tyvärr så är dom ju (precis som många andra) inte maxade utan har måtten 55x40x20 när ex SAS tillåter 55x40x23 så det finns alternativ om man vill maxa.
M5 Pro är 23 cm tjock (55x40x23). Men då utgör ju "ytterfacket" som Pro har en del av det såklart. 37L är den på, vilket är rätt okej. (OT: Angående mått på kabinväska så är det ju lite trist att AF/KLM kör med 55x35x25. 35 på bredden är rätt smalt. Vet dock inte hur hårda dom är på det?)

Tack och bra få läsa om era erfarenheter. Ja en vill ju maxa kabinväskan, men parametern att det inte ska uppstå några diskussioner/klydd/ extra bagagekostnader på flygplatsen vid check-in/boarding är högt prioriterat för min del. Det blev verkligen viktigt nu när jag läste ovan om AirFrance/KLMs bagagemått på kabinväskor.
Ger hellre vika på lite utrymme i kabinväskan, och väljer en något mindre, för att allt på flygplatsen bara ska flyta på, och vara ”like a flowing sliw river”.
Då blir det väl att offra några centimeter verkar det som.
55x35x25. Eller kanske det krävs 55x35x 20, för att vara ännu mer ”standardsäker” på att det flyter på som en lugnt flytande flod på flygplatserna. ::)

Läser mig till att en del flygbolag accepterar bara 35 cm (bredden ) på kabinväskan.
Hur resonerar ni ? Att de där 5c extra bredd upp till 40cm, det går bara med ombord av bara farten ? Kanske inte man uppmanas sätta ner väskan i de där "passformarna"/väskformarna där kabinväskan ska passa in.
(Tänker nu utifrån mitt perspektiv där flygplatsbesöket ska vara såååååååå smidigt det bara går =)=)

Läser mig till att en del flygbolag accepterar bara 35 cm (bredden ) på kabinväskan.
Hur resonerar ni ? Att de där 5c extra bredd upp till 40cm, det går bara med ombord av bara farten ? Kanske inte man uppmanas sätta ner väskan i de där "passformarna"/väskformarna där kabinväskan ska passa in.
(Tänker nu utifrån mitt perspektiv där flygplatsbesöket ska vara såååååååå smidigt det bara går =)=)
Tumregler jag själv följer:
Reser du med Low-Cost Carrier = alltid risk för att väskor mäts, speciellt om väskan ser "svullen ut".
Legacy/Flag Carriers = mindre risk, men större risk när man reser på billigare biljetter/utan status.

Har inte behövt mäta kabinväska på 10+ år, men LCC-bruk på den perioden har varit Norwegian och EasyJet, inte nåt som Ryanair, Wizz, etc...

Med så många Å:n i så smidigt det ska gå, varför riskera? Köp 35 cm bred, och var säkert.

Har inte behövt mäta kabinväska på 10+ år
Inte jag heller, förutom i slutet av januari vid SAS business check-in, där de vägde min carry-on väska. Den var 2 kg för tung, och de vägrade gå vidare med incheckningen om jag inte checkade in väskan. Självklart kom den då inte fram till destinationen. Det är inte bara måtten de ibland kollar, utan också vikten.

Inte jag heller, förutom i slutet av januari vid SAS business check-in, där de vägde min carry-on väska. Den var 2 kg för tung, och de vägrade gå vidare med incheckningen om jag inte checkade in väskan. Självklart kom den då inte fram till destinationen. Det är inte bara måtten de ibland kollar, utan också vikten.
Var det på outstation? Detta är också lite av en risk med min LH Aluminium som redan i sig är ganska tung. Jag försöker alltid i den mån det går undvika inchecknings disken men på väg hem från TPE med EVA Air så blev jag lurad till vägning. "Ställ väskan här, jag ska bara sätta på en carry-on lapp, oj den var visst för tung". Har alltid med mig en backup duffel som jag fick på Asiana F för massa år sedan så jag kastade ner lite smutstvätt i den och checkade in. Den kom fram men alltid lika segt att vänta på bagage, särskilt när man inte anser sig behöva det.

Toppen