Senaste nytt

Amex reseförsäkring

En datapunkt för er som vill värdera hur mycket reseförsäkringen är värd. Hedvig tar 29kr/mån för sitt reseskydd Plus för en person. Jag bytte just försäkringsbolag för att få ett OK reseskydd utan att låsa in sig i ett specifikt kreditkort.

1768582062957.png

https://www.hedvig.com/se/forsakringar/hemforsakring/reseskydd#plus

Jag vill dela att Europ Assistance krånglar till det och kräver in konstiga intyg som beskrivits ovan, fick ävem beställa ett intyg på att min fru som råkade ut för en skada verkligen är min fru och beställa ett äktenskapsintyg frön Skatteverket ? Jag upplevde det som lite kränkade och att bolaget inte litade på mig alls, nörmmitt nuvarande Elite går ut kommer jag att byta till ett vanligt MC för,poäng och köra på min utökade hemförsäkring (Folksam), du blir ändå hänvisad dit vid alla claims då Amex försäkeingen är kompletterande vilket flera av mina kompisar inte hade en aning om.

• Wow
Reactions: Gus
Delar bilden av att det blivit väldigt mycket krångligare i och med Europ. Känns som att hela processen (och mycket av kommunikationen) är skapad för att undvika att folk utnyttjar sin försäkring.

Som datapunkt betalade British Airways ut ersättning på mindre än 24h vid en bagageförsening, medan Europ är det fortfarande knäpptyst från.

• Gilla
Reactions: Gus
Enig, bättre att vara aktieägare i Amex än kund om du inte jagar LTG men jag har varit nöjd i 20+ år fram till nu och varit LTG en tid

Last edited:
Delar bilden av att det blivit väldigt mycket krångligare i och med Europ. Känns som att hela processen (och mycket av kommunikationen) är skapad för att undvika att folk utnyttjar sin försäkring.

Som datapunkt betalade British Airways ut ersättning på mindre än 24h vid en bagageförsening, medan Europ är det fortfarande knäpptyst från.
Nått som var krångligt var att de krävde in att vi (familjen) var bosatta på samma adress etc och ville ha dokument som styrkte folkbokföringen på samma adress. som om mina minderåriga barn bor själva?..

Europ Assistance måste vara världens sämsta försäkringsbolag. Jag har haft ett skadeärende igång ett tag nu och jag har efter en hel del bök fått ett godkännande och en utlovad ersättning för medicinska utgifter (ingenting annat). Dock har inga pengar betalats ut. Enl. uppgift skulle det ta max 5 dgr. Nu har det gått över två veckor och det är dödstyst från deras sida. Jag har försökt kontakta dem dels i ärendet och dels via deras chat... Inga svar eller någon kontakt över huvud taget (inga lediga agenter tillgängliga sägs det). Slutligen har jag nu lyckats ringa till dem och förklarat situationen, men de svarar bara att de har problem med betalningar till Sverige sedan en tid tillbaka. Tack och hej!

Om detta verkligen skulle stämma borde de väl åtminstone ha försökt kontakta mig och berättat om läget, tänker jag... Nä, jag får nog inte se några pengar alls här. Förvisso överlever jag nog, men jag skulle ändå vilja varna alla andra som som betalar sina resor med Amex-kort att de kanske inte har något skydd alls den vägen, i praktiken. Nu tror jag iofs. inte att någon förlitar sig enbart på en kortförsäkring, men det känns ju som ren "waste" att göra skadeanmälan till det här bolaget.

Sist men inte minst... Mycket förvånande faktiskt att American Express väljer en så oseriös partner.
Så tråkigt att Amex valde denna samarbetspartner. Jag hade också strul med dem med att de måste ha intyg på att inga pengar betalats ut från flygbolaget vid försenat bagage. Nu när jag har skickat in intyget så finns det ännu inga pengar på mitt konto.

Amex borde ha valt att samarbeta med Länsförsäkringar istället. Dagen efter att jag skickade in mitt anspråk till dem fick jag min schablonersättning. Inga krav på kvitton etc. Otroligt smidigt.

En datapunkt för er som vill värdera hur mycket reseförsäkringen är värd. Hedvig tar 29kr/mån för sitt reseskydd Plus för en person. Jag bytte just försäkringsbolag för att få ett OK reseskydd utan att låsa in sig i ett specifikt kreditkort.

Visa bifogad bild 171946

https://www.hedvig.com/se/forsakringar/hemforsakring/reseskydd#plus
Om jag minns rätt så gäller inte Hedvigs försäkring på bonusresor, men kan ha fel...
Min rabatt på Sejfa håller på o ta slut, så tittar lite runt ifall jag ska byta eller inte

Ja, vanlig svensk bank. Bra jobbat över jul/nyår kan jag tycka

Ja, det låter helt OK. Då faller dock deras ursäkt om ”problem med betalningar till Sverige”.

Om jag minns rätt så gäller inte Hedvigs försäkring på bonusresor, men kan ha fel...

Jag tror att det är rätt vanligt att försäkringsbolagen har begränsningar för bonusresor. IF ersätter iaf. enbart för sjuk/olycksfall (så fort bonuspoäng är inblandade).

Toppen