Senaste nytt

Utan god service är inte SAS längre ett självklart val

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan ju vara så att du inte reser med de mest fullpackade kärrorna. Jag satt ofta på första eller sista flighten till FRA och den är sällan glest befolkad.

Alternativet är ju att man väljer säte 24 timmar innan som säkerhet, sedan när man kommer till flygplatsen kan man ju ändra. (se om det finns någon ledig rad, så gör jag ibland också.)

Föredrar en ledig rad framför att komma av snabbt, helt klart.

Alternativet är ju att man väljer säte 24 timmar innan som säkerhet, sedan när man kommer till flygplatsen kan man ju ändra. (se om det finns någon ledig rad, så gör jag ibland också.)

Föredrar en ledig rad framför att komma av snabbt, helt klart.

Der er flere ulemper ved at checke sent ind. De store fordele er selvfølgelig:
1) Større chance for upgrade hvis monkey er fuld
2) Chance for mere plads hvis flyet kun er halvt fuldt

Ulemper:
1) Du misser dit loungebesøg
2) Du påfører dig selv og andre stress (der kan jo være problemer længere fremme, t.ex. sikkerhedscheck og immigration
3) Du risikerer at få tildelt et af de sidste ledige sæder som ingen andre vil have, typisk et midtersæde, hvor du bliver klemt ind, eller et sæde der ikke kan lægges tilbage (recline
4) Du risikere at miste dit fly hvis det er kraftigt overbooket. Hvis du misser kravet om at skulle checke ind mindst 1 time før, kan selskabet jo hævde at du har mistet din ret. Og det tror jeg faktisk de gør for det er jo billigere end at skulle betale kompensation eller ombooke...

Vid överbokade flyg så är det oftast de som checkat in sent som inte får följa med. Var med om det när ba ställde in sina flygningar till ARN och sas fick ta över allt folk som ba bokade om. Blev självklart överfullt och hade man inte connection eller status eller flög economy extra eller business samt checkade in väldigt sent så kom man inte med planet. Om jag förstod det rätt så tillämpar de flesta flygbolag detta. Jag hade connection till Australien samt att ba fixade economy extra åt mig så jag klarade mig. Det var dock flera oresvana som inte kom till sina möten i London den dagen.

Håller med dig Traveller, man får oftast det bemötandet man förtjänar, inte alltid men oftast. Tacka fan för att busschauffören är butter när folk knappt tittar åt han och han skiner upp som en sol om man säger hej och bjuder på ett leende.

Det kostar så lite med ett leende och ett enkelt hej.

Givetvis har jag också dåliga dagar då jag tjurar på det mesta.

Nja, SAS har ju tex en helt uråldrig flygplansflotta, men med god service kan vissa saker kompenseras.

Detta stämmer inte längre, man har cirka 15st MD-80or och 8st gamla Boeing 737or kvar som förmodligen alla är borta innan slutet av året.

Sen kan jag hålla med dig om att en del är slitna invändigt, men det har ju inget med själva flygplanet att göra.

Ulemper:
1) Du misser dit loungebesøg
2) Du påfører dig selv og andre stress (der kan jo være problemer længere fremme, t.ex. sikkerhedscheck og immigration
3) Du risikerer at få tildelt et af de sidste ledige sæder som ingen andre vil have, typisk et midtersæde, hvor du bliver klemt ind, eller et sæde der ikke kan lægges tilbage (recline
4) Du risikere at miste dit fly hvis det er kraftigt overbooket. Hvis du misser kravet om at skulle checke ind mindst 1 time før, kan selskabet jo hævde at du har mistet din ret. Og det tror jeg faktisk de gør for det er jo billigere end at skulle betale kompensation eller ombooke...

1. Lounge på Arlanda? Äter hellre riktig mat innan jag åker hemifrån. :)
Lounge för mig är bara viktigt när jag är på mellanlandningar som varar en längre stund, inte innan jag ska åka, det fyller inget syfte för min del i alla fall. (I alla fall inte när jag utgår från Sverige.)

2. Stressar aldrig, missar jag flyget är det mitt eget fel och då bokar jag en ny biljett. (Det är ju inte så att ekonomiklass biljetter kostar speciellt mycket på de rutter jag flyger i Europa.)

3. Jag skrev tidigare att man kan checka in och välja säte 24 timmar innan som säkerhet, sedan kan du använda self check-in maskinerna på Arlanda för att titta om det finns någon ledig rad. Alltså, välj en stol du tycker är toppen ifall planet är fullt när online check-in öppnar, kolla sedan på Arlanda om det finns en ledig rad. :)

4. Har jag aldrig varit med om..

Vid överbokade flyg så är det oftast de som checkat in sent som inte får följa med. Var med om det när ba ställde in sina flygningar till ARN och sas fick ta över allt folk som ba bokade om. Blev självklart överfullt och hade man inte connection eller status eller flög economy extra eller business samt checkade in väldigt sent så kom man inte med planet. Om jag förstod det rätt så tillämpar de flesta flygbolag detta. Jag hade connection till Australien samt att ba fixade economy extra åt mig så jag klarade mig. Det var dock flera oresvana som inte kom till sina möten i London den dagen.

Kan jag mycket väl tänka mig. :)
Men checka in 24 timmar innan online så har du ju gjort det.
Sedan är det ju bara att kolla / byta på flygplatsen om möjligt till bättre platser.

Last edited:
Vi har ju lite olika resmönster. Om man reser i jobbet är lounge på ARN (eller vad man nu har som bas) rätt viktigt. Jag åker hellre till ARN ett par timmar för tidigt ifall jag inte har möten innan min flight så att jag kan sitta där och jobba tills jag måste gå ombord. Att resa till flygplatsen just-in-time är ett bra recept på hur man missar sin flight.

I Sverige kanske det inte gör så mycket om man missar ett plan, men om man har rest lite mer så lär man sig snabbt att man inte frivilligt vill riskera att bli strandad någonstans.

Vi har ju lite olika resmönster. Om man reser i jobbet är lounge på ARN (eller vad man nu har som bas) rätt viktigt. Jag åker hellre till ARN ett par timmar för tidigt ifall jag inte har möten innan min flight så att jag kan sitta där och jobba tills jag måste gå ombord. Att resa till flygplatsen just-in-time är ett bra recept på hur man missar sin flight.

I Sverige kanske det inte gör så mycket om man missar ett plan, men om man har rest lite mer så lär man sig snabbt att man inte frivilligt vill riskera att bli strandad någonstans.

Helt klart, som sagt..

Alla har vi olika behov, för mig är inte loungen speciellt viktig när jag åker utan mer vid mellanlandningar.
För de som reser i jobbet förstår jag mycket väl att loungen är bra att ha!

När jag är i utlandet brukar jag försöka befinna mig på flygplatsen 1.30 - 2 timmar innan, beroende på flygplats och vad som gäller för den flygningen.
Men på Arlanda tycker jag det räcker med 1 timme.

Finns många som resonerat så - AEX tar ju bara 20 minuter. Sedan blir det strömavbrott och man blir sittande utanför Solna i 3h... ;)

Haha..

Ja, klart det är en risk att åka sent, det måste man vara medveten om.
Man kan ju inte klaga sen när det oförutsedda händer..

Jag kör dock SAAB och det är aldrig några problem, sköter man den går den som en pärla. :cool:

Brukar sällan ha något super-viktigt att hinna i tid till när jag reser (förutom att jag kanske missar en fotbollsmatch vilket är illa i och för sig) men hade jag haft superviktiga möten som vissa av er har så hade jag också sett till att vara i mycket god tid på flygplatsen!

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen