Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej!

Ska boka min första bonusresa nu i dagarna men efter att ha hängt en del på Awardfares har lite frågor ploppat upp. Ha gärna överseende med att jag aldrig bokat en bonusresa tidigare :)

1. Om jag vill till San Jose och hittar en resa från CDG - San Jose kan jag då lägga till en "feeder"(?) ARN - CDG gratis?

2. Om det inte finns någon hemresa som jag är nöjd över men jag bokar en för att sen kunna omboka den, fungerar det även om min voucher går ur 31/12 eller är hela resan locked in efter det datumet? Jag har en voucher för 2026 också, där bör det rimligtvis gå att boka om när man vill för 750kr om jag förstått det rätt?

3. Om det finns en resa t.ex Oslo-AMS-CDG-Miami och jag vill till Miami, kan jag då lägga till ARN-CDG istället om jag hittar en sån resa samma dag och ringer in till kundtjänst?

4. På Awardsfares står det 114k one way och 190k round trip. Hur bokar jag en round trip om jag inte hittar någon bonusresa tillbaka? och hur fungerar det även om det finns? Ser ingen ToR sökning på AF.

5. Om jag hittar en resa men väldigt lång layover, ex: ARN-AMS-CDG och mellan ARN och AMS är det 20h. Kan jag då hitta en närmare bonusresa och lägga in den istället om det dyker? Vet att exemplet är orimligt men ni fattar.

Många av dessa frågor brinner säkert i era ögon men jag försöker bara förstå vad jag kan göra och inte när jag försöker pussla ihop en bonusresa ToR.

Tack på förhand till den som orkar svara! <3 :D

Hej!

Ska boka min första bonusresa nu i dagarna men efter att ha hängt en del på Awardfares har lite frågor ploppat upp. Ha gärna överseende med att jag aldrig bokat en bonusresa tidigare :)

1. Om jag vill till San Jose och hittar en resa från CDG - San Jose kan jag då lägga till en "feeder"(?) ARN - CDG gratis?

2. Om det inte finns någon hemresa som jag är nöjd över men jag bokar en för att sen kunna omboka den, fungerar det även om min voucher går ur 31/12 eller är hela resan locked in efter det datumet? Jag har en voucher för 2026 också, där bör det rimligtvis gå att boka om när man vill för 750kr om jag förstått det rätt?

3. Om det finns en resa t.ex Oslo-AMS-CDG-Miami och jag vill till Miami, kan jag då lägga till ARN-CDG istället om jag hittar en sån resa samma dag och ringer in till kundtjänst?

4. På Awardsfares står det 114k one way och 190k round trip. Hur bokar jag en round trip om jag inte hittar någon bonusresa tillbaka? och hur fungerar det även om det finns? Ser ingen ToR sökning på AF.

5. Om jag hittar en resa men väldigt lång layover, ex: ARN-AMS-CDG och mellan ARN och AMS är det 20h. Kan jag då hitta en närmare bonusresa och lägga in den istället om det dyker? Vet att exemplet är orimligt men ni fattar.

Många av dessa frågor brinner säkert i era ögon men jag försöker bara förstå vad jag kan göra och inte när jag försöker pussla ihop en bonusresa ToR.

1. nja, ingen skillnad i poäng men kan bli en mindre skillnad i skatter
2. du kan inte göra ändringar på bokning där vouchern gått ut (undantaget om flygbolaget gör ändring som kräver ombokning)
3. sannolikt inte, men det beror på married segments etc.
4. Du kan ringa in för att få ihop en utresa och en hemresa. Man kan också boka två enkel till en högre poängkostnad (60% per enkel).
5. normalt inte, men du kan ringa in och försöka boka (om) till ett senare anslutningsflyg

1. nja, ingen skillnad i poäng men kan bli en mindre skillnad i skatter
2. du kan inte göra ändringar på bokning där vouchern gått ut (undantaget om flygbolaget gör ändring som kräver ombokning)
3. sannolikt inte, men det beror på married segments etc.
4. Du kan ringa in för att få ihop en utresa och en hemresa. Man kan också boka två enkel till en högre poängkostnad (60% per enkel).
5. normalt inte, men du kan ringa in och försöka boka (om) till ett senare anslutningsflyg
Tack för snabbt svar!!

1. Okej, det är ju underbart att man kan göra så. ARN-CDG för bara lite mer i skatt, ringer man in då och måste betala för samtalet?

4. Förstår inte riktigt, menar du att dom alltid erbjuder en hemresa om man bokar en utresa? Kan du utveckla lite är du bussig :p

Hej!

1) tricket är att säga anslutningsflyg/feeder. Det kostar ca 150kr/ p o resväg. Många på SAS servicedesk påstår att det kostar 750kr, vilket är fel. (Det är kostnaden för en ombokninh).
2) man kan säga att ”lagt kort ligger” efter 31/12 för vouchers som går ut då. Dvs du bör ha en t/r bokad då. Visst går det att bränna en ny voucher till att boka returresa men inte så ekonomiskt försvarbart kanske….
3) nej vanligtvis kan du inte fritt välja att ta bort legs på resa. Tänk ockå på att inga ändringar efter voucher gått ut. Också relativt vanligt numer att servicedesk ser andra resor än de vi ser när vi söker så värt att fråga.
5) om voucher är giltig vid tid för ombokning så ja det kan du göra. Däremot osäker om du då får betala 750kr för ombokning.
Generell regel dock att inte vara inne o peta på bokningar i onödan då det händer att SAS missar att återbiljettera etc. Dvs om lång layover, fundera om det är värt det och välj den. (I mitt avseende iaf, finns säkert andra här som har bättre erfarenhet än jag vid ombokning men jag har slutat vara inne o petat på resor…)

ytterligare tips m tanke på nära förfall av voucher - sök hemresa på närliggande ort också.
Ha även koll på att biljett blir utställd i tid. Händer tyvärr väldigt ofta att bokade resor hamnar i fel kö så de blir inte biljetterad.

Kan jag boka CPH-JFK business först & sedan ett par dagar efter lägga till JFK-LHR-CPH? Business JFK-LHR, LHR-CPH ekonomi.
Ja, så länge voucher giltig. 60% av t/r priset på bokn 1.
Inga problem att boka biz utresa och eco hem (enligt reglerna, kanske inte alltid så lätt m helpdesk )

Det har rapporterats på en del ställen att man kan lägga till feeder utan att voucher behöver dras om. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt. Det är dock inget jag skulle lita på om man hittar denna "regel" i skrift någon stans.

Toppen