Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Det handlar endast om dem absolut största handlarna , och det har man dragit tillbaka på rejält i samband med skiftet från tillväxt till lönsamhet. Och det var ju faktiskt "marknadsföring" som erbjöds, inte så att butikerna fick pengarna i ett bankkonto som kunde användas till vad som. Marknadsföring är till fördel för butiken men också Klarna. Jag vågar påstå att många företag har markandsföringsbudgetar.

Dessutom är Klarnas take rate mycket högre än så, 2.8% tror jag det låg på i senaste rapporten. Mycket högre än det 1% du nämner. Detta påvisar ju att även om det du skrev ovan stämmer så utgör det inte en så stor del alls.

Faktumet kvarstår ju att konsumentledet inte subventionernar något då det inte är lönsamt än pga. kreditförlusterna.
Take-raten är väl dock betydligt just pga att man expanderar i USA där möjligheterna för högre take-rate inte på samma sätt är begränsade av EU-lagstiftning? IC är begränsade till 0.2% (debet) och 0.3% (kredit), medan de i USA snittar på närmare 2% (fattar att deras take-rate inte är kort-beroende, men däremot har man i USA pga konkurrensen större möjligheter att ta en högre take-rate)
 
Nu är det några år sedan, men när jag var tvungen att lägga till Klarna i betalmixen fick vi betala 5% för det nöjet. Dibs låg en bra bit under 1% på de flesta kort och Autogiro och e-faktura var nästan lika billiga. 5% bort från marginalen bara på betallösningen var så klart dyrare än alla andra betalsätt inklusive ev. kundförluster. Men som sagt, vi fick ju in kunder som egentligen inte kunde betala för sig och som churnade efter någon månad. Så inflödet av nykund såg bra ut och det gav 94% av intäkten en riktigt kund hade gett och det tog alltid 1-3 månader för att kunden skulle hinna churna så volymerna såg bra ut.

Sedan efter att klarna drivit kunderna till inkasso kom de så klart aldrig tillbaka, så den totala effekten var att vi betalade 5% av extremt tillfälliga intäkter för att långsiktigt minska vår pool av potentiella kunder.

Så allt beror på vad man värderar. Är website conversion rate viktig, är klarna toppen för handlaren.
 
Take-raten är väl dock betydligt just pga att man expanderar i USA där möjligheterna för högre take-rate inte på samma sätt är begränsade av EU-lagstiftning? IC är begränsade till 0.2% (debet) och 0.3% (kredit), medan de i USA snittar på närmare 2% (fattar att deras take-rate inte är kort-beroende, men däremot har man i USA pga konkurrensen större möjligheter att ta en högre take-rate)
Vad betyder exempelvis IC och take-rate?
 
IC ska nog vara "interchange fee" dvs det som kreditkortsutgivaren tjänar på varje transaktion. Och som inom EU är begränsat till 0,2-0,3%. 'Take' ska väl då vara det motsvarande, dvs vad Klarna skär emellan med i varje transaktion.

Dvs när medarbetarna ovan säger att 'take' i snitt är 2,8% så berättar de alltså att de tar i snitt 10x mer betalt för en klarna-transaktion än vad en bank som utfärdar ett kreditkort gör.
När klarna sedan som bank ser till att ta in pengarna via autogiro till andra banker så har de i praktiken en noll-kostnad för att själva få betalt och tar alltså 10x mer betalt av handlaren för den tjänsten. Sedan verkar det som att de skickar tillbaka lite av de pengar till vissa handlare och kallar det köp av marknadsföring?
 
Last edited:
IC är interchange fee som nämnt ovan.
Take rate är vad bolaget tjänar i snitt på sina totala transaktioner. Dvs, alla transaktionsvolymer som hanterats av Klarna, så har man i snitt tjänat 2.8%. Detta är dock i linje med industrin i övrigt. Adyen, Paypal, Stripe, Worldline, Worldpay etc ligger alla därkring.
 
2. Hur konverteras cashback till flygpoäng?

Antalet flygpoäng du tjänar beror på vilket flygbolag du samlar poäng hos. Varje flygbolag har sin egen omvandlingskurs, som avgör hur många poäng du får per köp. Poängkurserna sätts av våra flygbolagspartners och kan variera något över tid på grund av dagliga valutakursförändringar.

Du behöver inte göra något – dina poäng beräknas alltid automatiskt enligt den aktuella kursen. Från och med idag kan du omvandla din cashback enligt följande kurser:

SAS EuroBonus
17,65 poäng per 100 SEK (stabil)
Spenn
15 Spenn per 100 SEK
Finnair Plus (Avios)
Dessa kurser fluktuerar med USD-växelkursen.
14,5 Avios per 100 SEK (fluktuerar med USD)




Man får väl förutsätta att det är per spenderad 100kr med kortet och inte en växlingskurs på intjänad cashback - isf är det extremt dåligt.
1% cashback på spenderad summa med Premium medlemskapet är ju ex 1kr per 100kr spenderat, då krävs det 10000kr i spend för att få 17,65 eurobonuspoäng.
 
Man får väl förutsätta att det är per spenderad 100kr med kortet och inte en växlingskurs på intjänad cashback - isf är det extremt dåligt.
1% cashback på spenderad summa med Premium medlemskapet är ju ex 1kr per 100kr spenderat, då krävs det 10000kr i spend för att få 17,65 eurobonuspoäng.
Det kan man ju förutsätta men frågan är om det är 0,5%, 1% eller 1,5% cashback de räknat på.
 
2. Hur konverteras cashback till flygpoäng?

Antalet flygpoäng du tjänar beror på vilket flygbolag du samlar poäng hos. Varje flygbolag har sin egen omvandlingskurs, som avgör hur många poäng du får per köp. Poängkurserna sätts av våra flygbolagspartners och kan variera något över tid på grund av dagliga valutakursförändringar.

Du behöver inte göra något – dina poäng beräknas alltid automatiskt enligt den aktuella kursen. Från och med idag kan du omvandla din cashback enligt följande kurser:

SAS EuroBonus
17,65 poäng per 100 SEK (stabil)
Spenn
15 Spenn per 100 SEK
Finnair Plus (Avios)
Dessa kurser fluktuerar med USD-växelkursen.
14,5 Avios per 100 SEK (fluktuerar med USD)




Man får väl förutsätta att det är per spenderad 100kr med kortet och inte en växlingskurs på intjänad cashback - isf är det extremt dåligt.
1% cashback på spenderad summa med Premium medlemskapet är ju ex 1kr per 100kr spenderat, då krävs det 10000kr i spend för att få 17,65 eurobonuspoäng.
Står samma intjäning oavsett vilket kort/paket man väljer, trots att procentsatsen för cashback på de olika korten/paketen. Därför tolkade jag det som att du får dessa växlingskurser när du växlar din cashback men frågan är om det verkligen kan vara så dålig intjäning.

Jag avstår dock klarna av andra orsaker så det blir oavsett inte aktuellt för min del även om det såklart är bra med fler alternativ och ökad konkurrens.
 
Man får väl förutsätta att det är per spenderad 100kr med kortet och inte en växlingskurs på intjänad cashback - isf är det extremt dåligt.
1% cashback på spenderad summa med Premium medlemskapet är ju ex 1kr per 100kr spenderat, då krävs det 10000kr i spend för att få 17,65 eurobonuspoäng.
Det är riktigt deppigt om detta stämmer. Valde själv att säga upp mitt Amex Elite idag (blir väl ett nytt om 12 månader) och hade verkligen hoppats att Klarna skulle vara ett decent alternativ.
 
Toppen