Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Tycker nuvarande upplägg är väldigt bra och samtliga vänner med kortet håller med, men vi bor alla i Stockholm så vi är väl lite partiska. Nuvarande upplägg ger oss incitament att ta oss tid att faktiskt gå ut och umgås som ett par varannan månad, något man inte ofta gör när man är småbarnsförälder.
Men var inte det tidigare upplägget med x000 kr i kredit på valfri restaurangnota mycket mer flexibel? Samma idé, men klar bättre för alla andra än AMEX.
Eller tänker du då att incitamentet att bara gå ut på två försvinner då? Det kanske är den konstgjorda gränser som är bra i er situation? :D

Men var inte det tidigare upplägget med x000 kr i kredit på valfri restaurangnota mycket mer flexibel? Samma idé, men klar bättre för alla andra än AMEX.
Eller tänker du då att incitamentet att bara gå ut på två försvinner då? Det kanske är den konstgjorda gränser som är bra i er situation? :D
Jag skaffade platinum först i år så jag vet inte hur det var innan, men det låter ju klart bättre för hela landet. Det är precis gränserna som är bra för oss, att det måste nyttjas en gång varannan månad annars brinner dom inne

Var inte riktigt valfri restaurang, men listan var relativt omfattande och man kunde boka som en vanlig gäst vilken tid man önskade - restaurangen visste inte vem som var Amexkund. Detta system finns fortf kvar för Platinum i UK, Frankrike, Spanien, men har tagits bort i Norden bland annat.

Jag gillar tanken på att kunna prova lite olika resturanger och få uppleva nytt (positivt). Jag ogillar känslan av "amexbord" och "amexkund" som ibland infinner sig (negativt). Mest av allt ogillar jag osäkerheten.

Vissa klarar av det galant, men inte andra. Jag spekulerar med tanke på omsättningen av ställen, ökade begränsaningar och (i min uppfattning) ökad känsla av ovan att resturangerna inte upplever sig få så mycket ut av det heller.

Och då tar jag nog hellre ett system där man bara får den ersättningen krediterad på kortet istället eller något liknande.

Jag spekulerar med tanke på omsättningen av ställen, ökade begränsaningar och (i min uppfattning) ökad känsla av ovan att resturangerna inte upplever sig få så mycket ut av det heller.

Och då tar jag nog hellre ett system där man bara får den ersättningen krediterad på kortet istället eller något liknande.
Kan bara prata för mig själv, men jag har nästan alltid köpt en lite dyrare flaska vin vid mina besök och det är ju på drycken som restaurangerna gör sina vinster.
Men jag skulle också hellre ha en fast rabatt på restaurang besök till ett fåtal bättre restauranger. Även om Uppsala inte var med och det gick tillbaka till tiden då hälften av rabatten var endast i utlandet.

Det skulle troligen inte kräva mer en 1 resa till Stockholm och 1 utlandsresa (som jag gör nog redan ändå) for att få ihop rabatten. Idag kan det bli 6 extra resor till Stockholm, med risk för en tråkig kväll, och reseutgifter på minst ett par tusen kronor.

Jag har också i regel köpt till en del vid mina besök, både till trerätters och bra dryck. Just därför blir det extra tråkigt när man ska behöva känna sig ibland som "den där amex-kunden" med särskild placering osv. Jag förstår att många bara tar minimum, men då blir det ju loose-loose-loose. Som amexkund i förlängningen, för Amex som varumärke och för restaurangen (både finansiellt och varumärke).

• Gilla
Reactions: fcx
Toppen