Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Business säljs i plan med 2+2-config och då serveras champagne.
Huruvida business eller premium säljs beror ju dock på rutt och om du är bokad i premium så antar jag att det är inrikes, och då tror jag inte det blir någon champagne.
Var lite otydlig , men om det är 2+2 är inte sätet jämte blockerat ?
 

Attachments

  • Screenshot_20251026_235419_Chrome.jpg
    Screenshot_20251026_235419_Chrome.jpg
    314,3 KB · Visningar: 85
Fick ytterligare lite info som säkert någon blir glad över.

Kaffemuggen kommer bli möjlig att köpa i eurobonus shoppen.

2 nya mocktails ska lanseras.

Från och med onsdag ändrar man vilken mat som lastas ombord så det inte blir samma till och från hub.

Alla måltiderna som är "varma" så ska huvudrätten vara det som är varmt. Kommer senare i november (undantag det som klassas som light meal, där finns det en variant med varm desert).

Menykort ska uppdateras och inkludera allergener och tydligare vilken typ av måltid som serveras (sker nu i månadsskiftet).


Fortsätt posta bilder (separata tråd för det) och kommentarer, SAS läser här och även feedback via QR kod (finns på menyn).
 
Fick ytterligare lite info som säkert någon blir glad över.

Kaffemuggen kommer bli möjlig att köpa i eurobonus shoppen.

2 nya mocktails ska lanseras.

Från och med onsdag ändrar man vilken mat som lastas ombord så det inte blir samma till och från hub.

Alla måltiderna som är "varma" så ska huvudrätten vara det som är varmt. Kommer senare i november (undantag det som klassas som light meal, där finns det en variant med varm desert).

Menykort ska uppdateras och inkludera allergener och tydligare vilken typ av måltid som serveras (sker nu i månadsskiftet).


Fortsätt posta bilder (separata tråd för det) och kommentarer, SAS läser här och även feedback via QR kod (finns på menyn).
Bra förbättringar!

Vad är det som styr om det serveras varmt ombord eller ej?
 
Halloj! Här är en liten sammanfattning av vår upplevelse med SAS Intra Europa Business. Reste ARN-LPA t.o.r häromveckan. Nya Business hade inte ens två veckor i ryggen då vid avresan. Självklart så man får ha med sig det när man värderar sin upplevelse.

Btw. Är ARN-LPA SAS längsta Europaflygning? Omkring 6 timmar brukar den ta, på ett ungefär. Lite olika beroende på flygriktning och vindar. Vi flyger den minst en gång per år. Alltid i Plus tidigare. SAS Connect och A320 brukar stå för transporten ner till Las Palmas. Så var det nu också.

ARN-LPA: Avresan skulle ske på morgonen kl 0915 men blev försenad ca 3,5 timme (pga en man kort i besättningen…). 5 rader Business. Draperiet för hela tiden och stenhårt nej till alla som försökte smita förbi (det var nog inte mer än 2-3 pax under hela resan).
Överlag jättebra service av Crew, framför allt hög uppmärksamhet på Business. Saknade man något under resan så var det bara att påkalla uppmärksamheten så fick man det man ville. Champagne och cashewnötter förgyllde så fort vi kom upp i luften. Inga problem med påfyllning av champagne och nya flaskor öppnades om det behövdes.

Menykorten delades ut innan start. Lite chockartat (men nu vet man ju...) så skulle det serveras smörrebröd som måltid! Även om flighten var planerad att starta på morgonen så hade jag verkligen trott (och sett fram mot) varm mat på en så pass lång flygning. Hur som helst, maten (smörrebrödet) var inget att skriva hem om. Vin, öl, drinkar (och champagne som sagt) fanns som det skulle. Varm kanelbulle kom efter ett par timmar och även den goda Dubaichokladen dök upp.

Sammanfattningsvis så var det en bra premiär för Nya Business. Verkligen kanon med det blockade mittsätet och att man VET att det kommer att vara blockat. Ett par år som Diamant gav såklart också blockade mittsäten på Europaflygningarna. Men man kunde ju liksom aldrig veta säkert.

LPA-ARN: Dags för hemresa efter en vecka i solen. Blir bussboarding ibland på LPA. Så även denna gång. Först i boardingkön. Först ombord på bussen. Framme vid planet så öppnar chaffis en dörr. I andra änden av bussen. Sist av… :p

Däremot, tillgången till lounge på LPA var verkligen toppenbra. Ett riktigt lyft att kunna vistas i en Lounge istället för nere i den ofta proppfulla avgångshallen. Galdós 1 VIP Lounge är det som gäller, helt okej. Prio och fastline vid bagdrop och security funkade för övrigt perfekt.

Kom iväg hyggligt i tid. Bara 3 rader business. Inget menykort. Draperiet för under hela resan med jättebra ”bevakning” av crew.
Nästan i samma sekund som bälteslampan släcktes efter start så langades det fram en bricka med… mat av någon sort? Man fick gissa (eller fråga). Jättevarm var den så där får jag väl vara nöjd. Ingen champagne. Inga nötter. Begränsat med drinkar. Förklaring? Den vanliga på flygningen LPA-ARN; ”Tyvärr, allt har tagit slut på hitresan”. Obegripligt i min värld men det känns ändå som typ; "Det är ju inte så konstigt att det är slut? Är ju jättelångt hit. Klart att det kan ta slut. Ni ska ju bara hem. Hoppa in så åker vi." ;) Här finns att jobba på! Men, med det sagt, det som man ville ha (av det som fanns kvar i gömmorna) det fick man snabbt serverat så fort man påkallade lite uppmärksamhet. Ingen serveringsvagn i Business på hemresan. Men med bara tre rader så är det givet tycker jag. Vagnen är mest i vägen. Bättre att slippa vänta på en vagn och att istället bara tala om vad man vill ha. När man vill ha det. Sen fixas det i galley på någon minut.

Sammanfattningsvis så var det en bra upplevelse! Saknade (verkligen) champagnen på hemresan och den varma maten på ditresan. Finns såklart en del att jobba på men riktningen är rätt och Business kommer nog att bli ett lika givet val för mig som Plus har varit tidigare. Crew var jättebra på båda flygningarna. Bra att dom inte ”kompromissade med draperiet” vilket jag faktiskt hade trott. Bra också att de serverade vad man önskade, av det som var möjligt och rimligt såklart. Härligt med det blockade mittsätet också. Det gör faktiskt rätt stor skillnad i en A320. :)
 
Last edited:
Halloj! Här är en liten sammanfattning av vår upplevelse med SAS Intra Europa Business. Reste ARN-LPA t.o.r häromveckan. Nya Business hade inte ens två veckor i ryggen då vid avresan. Självklart så man får ha med sig det när man värderar sin upplevelse.

Btw. Är ARN-LPA SAS längsta Europaflygning? Omkring 6 timmar brukar den ta, på ett ungefär. Lite olika beroende på flygriktning och vindar. Vi flyger den minst en gång per år. Alltid i Plus tidigare. SAS Connect och A320 brukar stå för transporten ner till Las Palmas. Så var det nu också.

ARN-LPA: Avresan skulle ske på morgonen kl 0915 men blev försenad ca 3,5 timme (pga en man kort i besättningen…). 5 rader Business. Draperiet för hela tiden och stenhårt nej till alla som försökte smita förbi (det var nog inte mer än 2-3 pax under hela resan).
Överlag jättebra service av Crew, framför allt hög uppmärksamhet på Business. Saknade man något under resan så var det bara att påkalla uppmärksamheten så fick man det man ville. Champagne och cashewnötter förgyllde så fort vi kom upp i luften. Inga problem med påfyllning av champagne och nya flaskor öppnades om det behövdes.

Menykorten delades ut innan start. Lite chockartat (men nu vet man ju...) så skulle det serveras smörrebröd som måltid! Även om flighten var planerad att starta på morgonen så hade jag verkligen trott (och sett fram mot) varm mat på en så pass lång flygning. Hur som helst, maten (smörrebrödet) var inget att skriva hem om. Vin, öl, drinkar (och champagne som sagt) fanns som det skulle. Varm kanelbulle kom efter ett par timmar och även den goda Dubaichokladen dök upp.

Sammanfattningsvis så var det en bra premiär för Nya Business. Verkligen kanon med det blockade mittsätet och att man VET att det kommer att vara blockat. Ett par år som Diamant gav såklart också blockade mittsäten på Europaflygningarna. Men man kunde ju liksom aldrig veta säkert.

LPA-ARN: Dags för hemresa efter en vecka i solen. Blir bussboarding ibland på LPA. Så även denna gång. Först i boardingkön. Först ombord på bussen. Framme vid planet så öppnar chaffis en dörr. I andra änden av bussen. Sist av… :p

Däremot, tillgången till lounge på LPA var verkligen toppenbra. Ett riktigt lyft att kunna vistas i en Lounge istället för nere i den ofta proppfulla avgångshallen. Galdós 1 VIP Lounge är det som gäller, helt okej. Prio och fastline vid bagdrop och security funkade för övrigt perfekt.

Kom iväg hyggligt i tid. Bara 3 rader business. Inget menykort. Draperiet för under hela resan med jättebra ”bevakning” av crew.
Nästan i samma sekund som bälteslampan släcktes efter start så langades det fram en bricka med… mat av någon sort? Man fick gissa (eller fråga). Jättevarm var den så där får jag väl vara nöjd. Ingen champagne. Inga nötter. Begränsat med drinkar. Förklaring? Den vanliga på flygningen LPA-ARN; ”Tyvärr, allt har tagit slut på hitresan”. Obegripligt i min värld men det känns ändå som typ; "Det är ju inte så konstigt att det är slut? Är ju jättelångt hit. Klart att det kan slut. Ni ska ju bara hem. Hoppa in så åker vi." ;) Här finns att jobba på! Men, med det sagt, det som man ville ha (av det som fanns kvar i gömmorna) det fick man snabbt serverat så fort man påkallade lite uppmärksamhet. Ingen serveringsvagn i Business på hemresan. Men med bara tre rader så är det givet tycker jag. Vagnen är mest i vägen. Bättre att slippa vänta på en vagn och att istället bara tala om vad man vill ha. När man vill ha det. Sen fixas det i galley på någon minut.

Sammanfattningsvis så var det en bra upplevelse! Saknade (verkligen) champagnen på hemresan och den varma maten på ditresan. Finns såklart en del att jobba på men riktningen är rätt och Business kommer nog att bli ett lika givet val för mig som Plus har varit tidigare. Crew var jättebra på båda flygningarna. Bra att dom inte ”kompromissade med draperiet” vilket jag faktiskt hade trott. Bra också att de serverade vad man önskade, av det som var möjligt och rimligt såklart. Härligt med det blockade mittsätet också. Det gör faktiskt rätt stor skillnad i en A320. :)
Låter överlag mycket bra, men under all kritik det inte lastas mer champagne/annat som eventuellt tagit slut! Skärpning SAS!
 
Halloj! Här är en liten sammanfattning av vår upplevelse med SAS Intra Europa Business. Reste ARN-LPA t.o.r häromveckan. Nya Business hade inte ens två veckor i ryggen då vid avresan. Självklart så man får ha med sig det när man värderar sin upplevelse.

Btw. Är ARN-LPA SAS längsta Europaflygning? Omkring 6 timmar brukar den ta, på ett ungefär. Lite olika beroende på flygriktning och vindar. Vi flyger den minst en gång per år. Alltid i Plus tidigare. SAS Connect och A320 brukar stå för transporten ner till Las Palmas. Så var det nu också.

ARN-LPA: Avresan skulle ske på morgonen kl 0915 men blev försenad ca 3,5 timme (pga en man kort i besättningen…). 5 rader Business. Draperiet för hela tiden och stenhårt nej till alla som försökte smita förbi (det var nog inte mer än 2-3 pax under hela resan).
Överlag jättebra service av Crew, framför allt hög uppmärksamhet på Business. Saknade man något under resan så var det bara att påkalla uppmärksamheten så fick man det man ville. Champagne och cashewnötter förgyllde så fort vi kom upp i luften. Inga problem med påfyllning av champagne och nya flaskor öppnades om det behövdes.

Menykorten delades ut innan start. Lite chockartat (men nu vet man ju...) så skulle det serveras smörrebröd som måltid! Även om flighten var planerad att starta på morgonen så hade jag verkligen trott (och sett fram mot) varm mat på en så pass lång flygning. Hur som helst, maten (smörrebrödet) var inget att skriva hem om. Vin, öl, drinkar (och champagne som sagt) fanns som det skulle. Varm kanelbulle kom efter ett par timmar och även den goda Dubaichokladen dök upp.

Sammanfattningsvis så var det en bra premiär för Nya Business. Verkligen kanon med det blockade mittsätet och att man VET att det kommer att vara blockat. Ett par år som Diamant gav såklart också blockade mittsäten på Europaflygningarna. Men man kunde ju liksom aldrig veta säkert.

LPA-ARN: Dags för hemresa efter en vecka i solen. Blir bussboarding ibland på LPA. Så även denna gång. Först i boardingkön. Först ombord på bussen. Framme vid planet så öppnar chaffis en dörr. I andra änden av bussen. Sist av… :p

Däremot, tillgången till lounge på LPA var verkligen toppenbra. Ett riktigt lyft att kunna vistas i en Lounge istället för nere i den ofta proppfulla avgångshallen. Galdós 1 VIP Lounge är det som gäller, helt okej. Prio och fastline vid bagdrop och security funkade för övrigt perfekt.

Kom iväg hyggligt i tid. Bara 3 rader business. Inget menykort. Draperiet för under hela resan med jättebra ”bevakning” av crew.
Nästan i samma sekund som bälteslampan släcktes efter start så langades det fram en bricka med… mat av någon sort? Man fick gissa (eller fråga). Jättevarm var den så där får jag väl vara nöjd. Ingen champagne. Inga nötter. Begränsat med drinkar. Förklaring? Den vanliga på flygningen LPA-ARN; ”Tyvärr, allt har tagit slut på hitresan”. Obegripligt i min värld men det känns ändå som typ; "Det är ju inte så konstigt att det är slut? Är ju jättelångt hit. Klart att det kan slut. Ni ska ju bara hem. Hoppa in så åker vi." ;) Här finns att jobba på! Men, med det sagt, det som man ville ha (av det som fanns kvar i gömmorna) det fick man snabbt serverat så fort man påkallade lite uppmärksamhet. Ingen serveringsvagn i Business på hemresan. Men med bara tre rader så är det givet tycker jag. Vagnen är mest i vägen. Bättre att slippa vänta på en vagn och att istället bara tala om vad man vill ha. När man vill ha det. Sen fixas det i galley på någon minut.

Sammanfattningsvis så var det en bra upplevelse! Saknade (verkligen) champagnen på hemresan och den varma maten på ditresan. Finns såklart en del att jobba på men riktningen är rätt och Business kommer nog att bli ett lika givet val för mig som Plus har varit tidigare. Crew var jättebra på båda flygningarna. Bra att dom inte ”kompromissade med draperiet” vilket jag faktiskt hade trott. Bra också att de serverade vad man önskade, av det som var möjligt och rimligt såklart. Härligt med det blockade mittsätet också. Det gör faktiskt rätt stor skillnad i en A320. :)
Tack för recensionen! Trodde också det skulle serveras varm mat på flygningar efter 9.
 
Tack för recensionen! Trodde också det skulle serveras varm mat på flygningar efter 9.

Det har ju sagts officiellt att skillnaden mellan medellånga och långa flygningar är en kanelbulle
om de här tiderna som någon postade tidigare stämmer blir det smörebröd förmiddag, eftermiddag och kväll


04:00-9:00 varm frukost fram
09:00-10:30 serveras en lätt kall måltid
10:30-13:30 varm lunch
13:30-16:30 serveras en lätt kall måltid
16:30-19:30 varm middag
19:30- sista flighten innan frukost börjar lätt kall måltid
 
Det har ju sagts officiellt att skillnaden mellan medellånga och långa flygningar är en kanelbulle
om de här tiderna som någon postade tidigare stämmer blir det smörebröd förmiddag, eftermiddag och kväll


04:00-9:00 varm frukost fram
09:00-10:30 serveras en lätt kall måltid
10:30-13:30 varm lunch
13:30-16:30 serveras en lätt kall måltid
16:30-19:30 varm middag
19:30- sista flighten innan frukost börjar lätt kall måltid
Tack för klargörandet! Verkar ha missat det. Dock märkligt på flygningar som är 6 timmar kan jag tycka.
 
Toppen