Senaste nytt

Amex reseförsäkring

All Inclusive skulle jag gissa på...

Men detta är väl ett typexempel på att det är viktigt att läsa villkoren innan skiten träffar fläkten. Jag skulle säga att Amex (och många andra korts)försäkringar inte är fullgoda reseförsäkringar utan mer ska ses som komplement till resemomentet i gemene mans hemförsäkring. Beroende på hemförsäkring så kan ju "utebliven reseupplevelse"ersättas från en sådan, dock inte om det bara var "sol och bad" som missades.
Ja, ett All Inclusive. Det blir ett ganska dåligt komplement om ersättning inte utgår... Hemförsäkningen har gett ersättning för avbruten resa med samma underlag men den är begränsad till 1000kr/dag

Hemförsäkningen har gett ersättning för avbruten resa med samma underlag men den är begränsad till 1000kr/dag
Om jag förstod dig rätt tidigare aå har du inte avbrutit resan, bara fått några av dagarna "förstörda"/vaskade, en avsevärd skillnad. Så det var ju bra att du öht fått någonting alls då.

All Inclusive skulle jag gissa på...

Men detta är väl ett typexempel på att det är viktigt att läsa villkoren innan skiten träffar fläkten. Jag skulle säga att Amex (och många andra korts)försäkringar inte är fullgoda reseförsäkringar utan mer ska ses som komplement till resemomentet i gemene mans hemförsäkring. Beroende på hemförsäkring så kan ju "utebliven reseupplevelse"ersättas från en sådan, dock inte om det bara var "sol och bad" som missades.
Lärde mig mycket här. Till och med Platinum försäkringen är undermålig om man inte behöver avbryta resan. Förslag på bra och billiga försäkringar för just förstörda dagar?

Lärde mig mycket här. Till och med Platinum försäkringen är undermålig om man inte behöver avbryta resan. Förslag på bra och billiga försäkringar för just förstörda dagar?
Vi hade liknande case när sonen skadade handen i Trysil och inte kunde åka skidor på ett par dar. Gick ej varken med Amex, hemförsäkring eller försäkring via banken...

Vi var på Kreta för några år sedan under en vecka. Dottern blev magsjuk efter ca 3-4 dagar. När vi kom hem anmälde vi detta till Länsförsäkringar (hemförsäkring). Vi fick ersättning för de dagar som hon var sjuk, typ halva resan. Detta var charter och vi var hos läkare och fick läkarintyg.
Väldigt nöjd med hanteringen där.

Vi hade liknande case när sonen skadade handen i Trysil och inte kunde åka skidor på ett par dar. Gick ej varken med Amex, hemförsäkring eller försäkring via banken...

Du ska få tillbaka pengar för liftkort och eventuell skidhyra som inte kan nyttjas iaf. Klen tröst men det kan ju ändå röra sig om en del pengar beroende på var man är.

Om jag förstod dig rätt tidigare aå har du inte avbrutit resan, bara fått några av dagarna "förstörda"/vaskade, en avsevärd skillnad. Så det var ju bra att du öht fått någonting alls då.
en bra försäkring ersätter för ej utnyttjade dagar, det är inget jag behöver vara tacksam för utan det ingår i den köpta tjänsten, ref ovan Länsförsäkringar som exempel.

Ja, ett All Inclusive. Det blir ett ganska dåligt komplement om ersättning inte utgår... Hemförsäkningen har gett ersättning för avbruten resa med samma underlag men den är begränsad till 1000kr/dag
Hade ett liknade case i förra året. Fick min behandling betald av AMEX men inget annat. Blev hemförsäkringen, LF men fick schablon per dag. Dock fick jag reda på om jag hade ringt SOS och blivit behandlad på sjukhus och ordinerad vila (magsjuk & uttorkad) Hade man ersatt resan. Jag blev behandlad av läkare, sängliggande på rummet och behandlad med dropp och flytande antibiotika tills vi åkte hem.

Last edited:
Hade ett liknade case i förra året. Fick min behandling betald av AMEX men inget annat. Blev hemförsäkringen, LF men fick schablon per dag. Dock fick jag reda på om jag hade ringt SOS och blivit behandlad på sjukhus och ordinerad vila (magsjuk & uttorkad) Hade man ersatt resan. Jag blev behandlad av läkare, sängliggande på rummet och behandlad med dropp och flytande antibiotika tills vi åkte hem.
ja, lärdomen är att slå på stora trumman och ringa SOS på en gång om oturen är framme, och sannolikt dra på försäkringsbolaget större kostnader.

LF (och även andra hemförsäkringar) tycker jag gör en rimlig bedömning i att i någon mån likställa avbruten resa med "förstörda" dagar eller ordinerad vila/akut sjukdom på orten. Ser inte att den ekonomiska skadan skiljer sig öht. I @lillemannen case ovan var det inte realistiskt eller medicinskt försvarbart att avbryta resan (=förtida hemresa?) men i princip är den avbruten.

Något som blir knepigt i fall med exklusiva AI är att det förutom all mat och dryck de fakto ingår förbetalda aktiviteter som sällan är tydligt prissatta separat. I mitt fall ingick fisketur, guidad snorklingstur (ingen hit med explosiv magsjuka :p ) och diverse utflykter som var bokade de aktuella dagarna. Om jag hade haft annat boende och bokat dem separat hade det funnits kvitton på dessa bokningar och en tydligare oytnyttjad kostnad.

Toppen