Senaste nytt

Swedavia stänger säkerhetskontrollen och incheckningen ”Terminal” 4 på Arlanda

Ett riktigt dåligt beslut av Swedavia. Att gå från incheckning via säkerhetskontrollen till gate på T4 tar några minuter. Att istället gå från incheckningen på T5, via säkerhetskontrollen där som ligger åt motsatt håll om man ska till T4, tar enligt Swedavia själva 25 minuter. Så om Ryanair i huvudsak ska vara kvar på T4 (C-gaterna) för deras Schengen-avgångar är det en riktig försämring.
Det är ju redan så när man ska ut från T4. Deras problem är att de inte bryr sig om vad resenärerna tycker för det är inte deras kunder. Flygbolagen är deras kunder.
Om jag är väldigt generös kan jag se hur tänkt om G-piren skulle byggas men varför i hela friden fortsätter man med sina projekt när den inte blir av och busshållplatsen underkänts?

Men som sagt, resenärerna är inte deras kund så våra åsikter är helt irrelevanta.

Man undrar vad Swedavias nästa briljanta idé blir - kanske att bygga ihop T2 och T3 airside med T5 så kan man stänga incheckningen och säkerhetskontrollen där också?
Ge dem inga ideer.

Det är ju redan så när man ska ut från T4. Deras problem är att de inte bryr sig om vad resenärerna tycker för det är inte deras kunder. Flygbolagen är deras kunder.
Om jag är väldigt generös kan jag se hur tänkt om G-piren skulle byggas men varför i hela friden fortsätter man med sina projekt när den inte blir av och busshållplatsen underkänts?

Men som sagt, resenärerna är inte deras kund så våra åsikter är helt irrelevanta.

Ge dem inga ideer.
Flygbolagen är inte heller Swedavias kunder. Det är herr Pontus och hans skrå som står för hela finansieringen.

Nu har dem ju mer pengar till att bemanna linjerna på T5s säkerhetskontroll. Eller ska man sparka dem som var anställda i snart nedlagda T4?
Hänger inte med på ekvationen stänga 1-2st kontroller och öppna 6st på nytt ställe?

Det optimala är att det alltid är lite kö annars kastar du bara pengar i sjö'n och då kommer folk klaga på det.
Att folk står och bara gör ingenting för att det ska gå snabbt för dig vill inte jag betala för iaf, köp fast track så fall.

Ett problem är väl det ojämna flödet av pax under dagen och veckodagarna.
Det är väl runt 4 timmar på morgonen som är peak och lika många timmar på eftermiddagen, det finns säkert någon som har statistik på detta.
Tråkiga är att bussarna inte kan/får angöra i den delen av terminalen.
Någon som har information om detta kommer att bli möjligt i framtiden?

Kommer man med Flygbussarna så är T4 riktigt smidigt. Tar mindre än 5 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen, sen promenera airside mot T5 och loungen. Supersmidigt när man bara reser med handbagage.

Kommer man med Flygbussarna så är T4 riktigt smidigt. Tar mindre än 5 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen, sen promenera airside mot T5 och loungen. Supersmidigt när man bara reser med handbagage.
Istämmer och ifall SAS hade haft bag-drop där så hade det också varit smidigt... Men att gå igenom security, sedan ner till markplan för att sen igen gå upp till terminalplan är ju dålig design.

Och många av problemen kring detta med att stänga säkerhetskontrollen skulle vara som bortblåst ifall man hade busshållplatser vid T5. Men nej, ett kaos-hav av taxibilar är viktigare. Man skulle tycka att 4 rader av taxi + en rad för appbilar vore nog. Sen bygga om det andra så bussar kan släppa av och ta ombord folk där.
Alternativt: Bygg om "Lämna"-parkeringen till Buss-torg.

Hänger inte med på ekvationen stänga 1-2st kontroller och öppna 6st på nytt ställe?

Det optimala är att det alltid är lite kö annars kastar du bara pengar i sjö'n och då kommer folk klaga på det.
Att folk står och bara gör ingenting för att det ska gå snabbt för dig vill inte jag betala för iaf, köp fast track så fall.
Skriv att du är från överklassen utan att skriva att du är från överklassen

Toppen