Senaste nytt

Swedavia stänger säkerhetskontrollen och incheckningen ”Terminal” 4 på Arlanda

Tror ni att vi kommer se någon märkbar försämring av tiden i säkerhetskontrollen på T5 eller kommer de kompensera med mer personal? Känns inte som att fast track borde påverkas särskilt mycket med tanke på vilka flygbolag det handlar om
 
Tror ni att vi kommer se någon märkbar försämring av tiden i säkerhetskontrollen på T5 eller kommer de kompensera med mer personal? Känns inte som att fast track borde påverkas särskilt mycket med tanke på vilka flygbolag det handlar om
FT nej, men i det blir allmänt mer folk i incheckningen på T5 och det kommer märkas vid högsäsong tex på söndagen vecka 44 när alla ska hem från höstlovet...
 
Om man flyttar med all personal från gamla säkerhetskontrollen till den nya så tror jag att kötiderna totalt går ner.
Det tror jag också, och samma med incheck.

Men det är en klar försämring om man kommer med buss, särskilt om man flyger från C, men även D och E.
 
Synd. Tycker terminal 4 ofta går fortast. Brukar va lite till ingen kö igenom säkerhetskontrollen.

Terminal 5's säkerhetskontroll är ju megastor, men nästan alltid bara 2-3 linjer öppna, och långa köer.
Varför inte ha 10 linjer öppna och liten till ingen kö?
 
Tror ni att vi kommer se någon märkbar försämring av tiden i säkerhetskontrollen på T5 eller kommer de kompensera med mer personal? Känns inte som att fast track borde påverkas särskilt mycket med tanke på vilka flygbolag det handlar om
Känns som att ifall man flyttar samma mängd personal över till T5 så kan de processera många fler pax med nya maskinerna.
 
Ett riktigt dåligt beslut av Swedavia. Att gå från incheckning via säkerhetskontrollen till gate på T4 tar några minuter. Att istället gå från incheckningen på T5, via säkerhetskontrollen där som ligger åt motsatt håll om man ska till T4, tar enligt Swedavia själva 25 minuter. Så om Ryanair i huvudsak ska vara kvar på T4 (C-gaterna) för deras Schengen-avgångar är det en riktig försämring.

Man undrar vad Swedavias nästa briljanta idé blir - kanske att bygga ihop T2 och T3 airside med T5 så kan man stänga incheckningen och säkerhetskontrollen där också?
 
Last edited:
Toppen