Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Några som grinar ut i skandalblaskan pga drönarna.

SAS svarar klockrent och rekommenderar att man tar privatjet om det behövs!


Jag läste SAS svar som att de ersätter utgifter för att ta sig hem, men inom rimliga gränser (så kanske inte privatjet). Men det är mycket oklart formulerat, så det kan lika gärna vara din tolkning som är rätt!
 
Jag läste SAS svar som att de ersätter utgifter för att ta sig hem, men inom rimliga gränser (så kanske inte privatjet).
Den enda rimliga tolkningen av vad personen faktiskt sade.

För övrigt intressant hur det varje gång kommer fram folk i media som blir så totalt handlingsförlamade och bara sitter och väntar på att någon ska lösa ens problem (inte nu de som tog taxi iofs, men övriga). Visst, flygbolaget är ansvarigt, men vill man hem kan man många gånger påskynda processen av att agera lite själv också.
 
Den enda rimliga tolkningen av vad personen faktiskt sade.

För övrigt intressant hur det varje gång kommer fram folk i media som blir så totalt handlingsförlamade och bara sitter och väntar på att någon ska lösa ens problem (inte nu de som tog taxi iofs, men övriga). Visst, flygbolaget är ansvarigt, men vill man hem kan man många gånger påskynda processen av att agera lite själv också.

Har man inte möjligheten att ligga ute med tusentals kronor på taxi så är det inte så konstigt att man väntar på att resebolaget gör något.
 
Den enda rimliga tolkningen av vad personen faktiskt sade.

Absolut, men hans uttalande existerar ju inte i ett vacuum. Privatjet-exemplet är ju känt just för att SAS betalade ut ersättning för privatjet/hyrflyg (efter att ha blivit stämda), hävdade under förhandlingen att utbetalningen "var av misstag" och genstämde passagerarna för att de skulle betala tillbaka. I slutet blev det en förlikning. SAS uttalade även det här:
På SAS säger presschefen Irena Busic att resenärer inte själv ska själva boka om en resa och förvänta sig att få pengarna betalda.

– Enligt vår policy ska man inte göra egna ombokningar utan låta flygbolaget sköta det, säger Irena Busic.
 
Det stora problemet är väl bristen på information. Om man är ovan resenär kan man ju inte veta att SAS ersätter en resa men ordnar själv, eller hotell etc, speciellt inte när det är en så extraordinär händelse (och jag vet vad reglerna säger, men det vet nog inte alla och dessutom får man bråka med många bolag för att få ut sin ersättning) SAS borde ju i vart fall gått ut med ett SMS eller liknande med information. Hela hanteringen väcker ju frågetecken på vilken beredskap SAS egentligen har för denna typ av störningar i en värld som blir alltmer osäker. Att inte ha robusta system för krishantering i en samhällsviktig funktion som flyget tycker jag inte ok i rådande läge.
 
Det stora problemet är väl bristen på information. Om man är ovan resenär kan man ju inte veta att SAS ersätter en resa men ordnar själv, eller hotell etc, speciellt inte när det är en så extraordinär händelse (och jag vet vad reglerna säger, men det vet nog inte alla och dessutom får man bråka med många bolag för att få ut sin ersättning) SAS borde ju i vart fall gått ut med ett SMS eller liknande med information. Hela hanteringen väcker ju frågetecken på vilken beredskap SAS egentligen har för denna typ av störningar i en värld som blir alltmer osäker. Att inte ha robusta system för krishantering i en samhällsviktig funktion som flyget tycker jag inte ok i rådande läge.
Håller med! Framstår verkligen som att mängden IRROPS helt överträffade SAS kapacitet att hantera.
 
SAS uttalade även det här:

"På SAS säger presschefen Irena Busic att resenärer inte själv ska själva boka om en resa och förvänta sig att få pengarna betalda.

– Enligt vår policy ska man inte göra egna ombokningar utan låta flygbolaget sköta det, säger Irena Busic."


Skulle alla följa det rådet skulle vi får se många fler grina ut i kvällspressen artiklar med resenärer som sitter fast utan Mat, utan Hotel i dagar kanske veckor utan en chans att komma hem. Trots att det finns alternativa resor inform av Taxi, Tåg, Båt eller Privatjet.
 
"På SAS säger presschefen Irena Busic att resenärer inte själv ska själva boka om en resa och förvänta sig att få pengarna betalda.

– Enligt vår policy ska man inte göra egna ombokningar utan låta flygbolaget sköta det, säger Irena Busic."


Skulle alla följa det rådet skulle vi får se många fler grina ut i kvällspressen artiklar med resenärer som sitter fast utan Mat, utan Hotel i dagar kanske veckor utan en chans att komma hem. Trots att det finns alternativa resor inform av Taxi, Tåg, Båt eller Privatjet.
Nja, hon har ju delvis rätt i sak. Skyldigheten ligger på SAS och du kommer behöva visa att de inte kunde eller ville lösa ärendet inom rimlig tid. Du ska kunna visa att du har begärt rättning/lösning från andra avtalsparten.
 
Toppen