Det finns absolut ingenting i upphandlingslagen som säger att lägsta pris alltid ska ta prioritet. Pris spelar absolut störst roll när du har några likvärdiga leverantörer som kan leverera liknande lösningar, men det är inte där problemet är.
Du som beställare måste:
- Förstå behoven som finns och vill funktionalitet du vill ha - Ibland verkar det som att man inte riktigt förstår vilka behov som finns eller kan förutse vilka funktioner som kommer behövas.
- Vilja kravställa så att du får den funktionalitet du vill ha - Man kanske inte tycker funktionaliteten med lådor som skickas är så himla viktig och kravställer inte på det i upphandlingen.
- Kunna kravställa för den funktionaliteten i upphandlingen - Man vet inte hur man ska formulera krav så att man får utrustning med den funktionaliteten man vill ha.
Sen i vissa fall finns det krav och förväntningar som går på tvärs mot varandra. Säkerhetsbolaget vill ha en lösning som fordrar så lite personal som möjligt, medan resenärerna vill ha personaltätt och snabbare hantering av väskorna. Eller att man har budgetkrav och inte kan köpa fancy grejer.
Kontentan är att det finns absolut ingenting lagmässigt som stoppar Swedavia från att göra en upphandling på en utrustning som inte är den billigast. Det är andra faktorer som styr. Personligen som anställd i ett företag som oftar svarar på upphandlingar i en annan offentlig sektor så tror jag problemet är detsamma hos Swedavia som andra statliga myndigheter. Man har inte rätt kompetens, färre förväntas göra mer och även om man använder konsulter så är ekvationen enkel, är det skit in blir det skit ut.